Annons

Ny i30 ägare med ett par frågor.

1
Hej,
Är ny här på forumet och ny Hyundaiägare till en i30 1.6 CRDi/115 e-sense 2012, och har ett par frågor som någon kanske kan svara på.

Häromdagen när jag skulle starta bilden efter ett kort besök i den lokala livsmedelsbutiken vägrade den plötsligt att starta, det gick helt enkelt inte att vrida om tändningsnyckeln (inte något "snäpp" alls). Jag försökte gång på gång och ringde tillslut efter Hyundai assistans. I väntan på bärgare försökte jag då och då vrida om nycken, ta ut den, stoppa in den, jucka på den etc (ursäkta associationerna :-) men utan resultat. Men plötsligt, efter nästan en timme, gick det att vrida om den och bilen startar som om inget har hänt. Någon som råkat ut för detta märkliga fenomen tidigare?

Sedan en liten fråga om växelval. Är sedan tidigare van att peta i 4:an vid ca 50km/h (5 vxl bensinare) och t.ex. gå direkt från 2:an till 4:an, men med i30 känns det som att den tappar all kraft och går ned på ett dovt muller om man försöker peta i 4:an i 50km/h. Verkar vara 3:an som gäller upp till minst 50 km/h med denna bil. Vad säger ni andra?
Annons

2
Spörsmålen i ditt andra stycke låter helt absurt. Rapportera till din återförsäljare!

Ditt tredje stycke kan jag nog hålla med om och det beror väl på hur motorn är optimerad samt på vilka varvtal den fungrerar bäst. Fiskör du i 50 så är 4an inga problem men trycker du till på gasen lite i 50 så bör du ha 3an i om du förväntar dig att motorn ska gå ryckfritt.
Hyundai I30 1,6D blue 2010

3
Vad gäller att nyckeln inte gick att vrida om så har jag läst om en annan som råkat ut för precis samma sak och hävdade att det berodde på rattlåset. Om man parkerar med lite snedställda hjul så kan man råka ut för fenomenet och då hjälper det att försöka vrida till lite på ratten. Råkade faktiskt ut för det en gång till för ett par veckor sedan, och gjorde då just så, alltså att jag försökte rucka lite på ratten, och vips så gick det att vrida om nyckeln. Så problemet verkar mycket riktigt vara kopplat till rattlåset.

Växlarna har jag nu vant mig lite mer med, det finns ju faktiskt en växelindikator har jag upptäckt :) Och enligt den vill fyran vara med strax över 50. Däremot tycker jag att växlarna kan kännas lite tröga, lite som grus i växellådan på något vis. Har funderingar på att byta till en annan växelolja för att se om det skulle göra någon skillnad.