Annons

Helljuskonvertering till Xenon eller ljusramp?

1
Jag är lite sugen på att köpa och montera en ljusramp på våran Santa -06:a, nya modellen. Och då kommer det bli denna typen av ramp [/url]http://www.extraljus.com/produkter/ex3000-ultra[url]

Hur är ljuset i denna typen av ramp? motiverar det ca 3000 kr?

Snackade med far min idag och han har ett biltema konverterings-kit till Xenon för helljusen. Gissar att det är detta. [/url]http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 42375/[url]

Men blir ljset bra med ett sådan kit? Har fått för mig att ljusproblemen hos Santa ligger i reflektorn, och då blir väl verkningsgraden begränsad av xenon? Plus så är det väl lite jobb att sätta in kitet i bilen?

Så hur hade ni gjort? Det är INTE aktuellt med stora runda "rallyljus".[/url]
Annons

2
Om du kan leva med att ljuset tar någon sekund på sig att lysa med full styrka så tycker jag att xenon är att föredra. När man tänder xenonlampan så blinkar den till sedan lyser den med full styka efter ca 1 sek.

Hade ett xenon kit på förra bilen och det blir otroligt mycket mer ljus. Det blir mer ljus åt alla håll inte bara längre räckvidd.

Fördelen med extraljusrampen med halogen är ju att du får allt ljus direkt när du sätter på helljuset.

Inkopplingen av xenonkit eller extraljus är ju lika lätt/svårt.

Edit: Jag har inte provat biltemas kit

3
Hej! jag skulle konvertera till xenonljus för att dom där ljusramperna lyser bra en kort bit framför bilen men på längre avstånd är dom ej nå bra (rent dåliga) har haft båda. jag har själv standardlyse men med tre st nbb xenonljus på 70w så det lyser skapligt vid jakt på renar efter vägarna i norr.

4
Hei

Jeg har en 12 mod santa, med fabrikkmontert xenon på nærlys. i fjernlyset har jeg konvertert 55W Xenon, pluss at jeg har montert to store Bosch Big-knick, som jeg har konvertert til 100W xenon. Man får raskt noe lys når man tenner fjernlyset, men full ytelse går det noen sekunder før man har. Ikke noe problem syntes jeg

Og ja, det lyser noe sykt, når effekten er kommet opp. Er pærene varme, tenner de jo tvert.