Fordon: Hyunday Tucson CRDI 2006
Då en lång bilsemester nalkas vill jag gå igenom bilen. Har hittat lite oljerester i slangar till intercoolern samt att CheckEngine lampan lyser med felkod p0401.
Felkoden har antagligen med EGR:n att göra och den ska jag nog demontera och rengöra...om jag bara hittar den =)
Bifogar en bild och någon som är kunning kanske kan peka ut vilken av dessa ska rengöras?
Sedan undrar jag ifall en igenslammad EGR ventil kan skapa dålig vevhusventilation?
Har nämligen märkt att när motorn är igång skvätter det ut olja ur oljestickshålet (stickan är självfallet urdragen) det är inga mängder som kommer ut...ungefär när man har målarfärg på en liten pensel och sedan försöker skaka loss färgen från penseln =)
Håller man handen över oljestickshålet känner man hur det blåser ut ganska ordentligt.
Är det normalt?
Motorn går bra och jämt. Dock bör nämnas att jag oftast kör kortare sträckor med bilen och det kanske är en annan bov i dramat som har orsakat
ev problem med egr:n?
Hur kan man på bästa enklast test felsöka ifall vevhusventilationen är dålig?
Hoppas att någon vänlig själ har tiden och orken att svara på mina funderingar =)
Ha det bäst!