Då vi har två fyrhjulsdrivna kärror i familjen, en -04 Audi A4 Quattro 1.8T 190 Avant (pust, lång beteckning) och en -03 Santa V6, kan jag inte låta bli att jämföra drivningen på dessa båda, särskilt nu i detta oväder.
Faktum är att (helt min personliga åsikt) Audin är helt överlägsen i sin drivning, både när man startar från 0, men framförallt när man gör omkörningar i snösträngar odyl. Bilen har visserligen ESP, men den går att koppla ur (så man kan bredsladda ) och även urkopplad driver den bättre. Alla fyra hjulen driver direkt utan minsta slir på något annat. Har ju den gamla modellen (B6), på den nya (B7) är det däremot Haldex och då inbillar jag mig att man får mer "Santa Fe beteende". Tror att Det är något Torsen diff system i B6, kanske någon som vet bättre, och 50-50 drivning.
Dock är ju Santan helt överlägsen i djupsnö pga sin markfrigång...
Bara en reflektion, någon annan som har en till AWD bil i sitt stall och har jämfört ???
Återgå till "Santa Fe (SM), 2001-2006"
- HyundaiForum.se
- - Information, regler, villkor, integritetspolicy och cookies
- - Allmänt/Forumet
- Allmänna Hyundaifrågor
- - Allmänna frågor om Hyundais modellsortiment
- SUV:ar & dylikt
- - Santa Fe MX5 2024-upp
- - Santa Fe (TM) 2019-2023
- - Santa Fe (DM), 2013-2018
- - Santa Fe (CM), 2007-2012
- - Santa Fe (SM), 2001-2006
- - Tucson (NX4) 2022-upp
- - Tucson (TL), 2016-2021
- - ix35/Tucson (LM), 2010-2015
- - Tucson (JM), 2005-2009
- - KONA
- - Nexo
- - Terracan (HP)
- - Övriga modeller såsom skåpbilar, USA-modeller osv.
- Småbilar, Kombi & dylikt
- - i10
- - i20 & ix20
- - i30
- - i40
- - IONIQ
- - Getz
- - Veloster
- - Övriga modeller såsom Coupé, Sonata, USA-modeller osv.
- - Bayon
- Köp & Sälj
- - Köp- & Säljmarknad
- DiY, Gör-det-själv
- - DiY - Gör-det-själv-handbok!
- Övrigt
- - Register över bilhandlare, verkstäder och butiker
- - Välkomna, nya och gamla medlemmar!
- - Projekt- och bilarkivet
- - Erbjudanden
- - Månadsomröstningar
- - Träffar
- - Övrigt m.m.