Annons

EU-släp

1
Sveriges inträde i EU innebar helt plötsligt att världen öppnade sig. De nya företeelserna mopedbil, EU-moppe och EU-släp såg dagens ljus praktiskt taget över en natt! Personligen imponeras jag inte av mopedbilen, ej heller EU-moppen som framförs ibland i 70 knyck på smala cykelvägar.

Men EU-släpet då?

Jag som är uppvuxen med mantrat "obromsat släp = 30km/h" kan ju få förhålla mig lite avvaktande till saken. Rent krasst verka det ju fungera både för danskar, tyskar och andra nationaliteter.

Vad tycker ni själva? Har ni ett EU-släp? Är det ngt att ha? För egen del har jag använt kroken säg 3 ggr på två och ett halvt år och det beror att jag måste hyra släp. Ett obromsat EU-släp kan ju dra 750 kg, säg 150 kg egenvikt, då kan jag ju lasta 600kg, dvs 24 säck med grovbetong. Det är väl OK? Eller? Är bromsat löjligt för smålaster?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

2
Obromsat funkar kalas!

Har loggat långt över 10,000 mil under -70 och -80 talet med obromsade MC-släp, groteskt ombyggda jämfört med med hur de såg ut vid registeringsbesiktningen - och lika vansinnigt överlastad... :roll:

Detta var efter lagändingen som reducerade dem till 40 km/h släp, men vem brydde sig...? Inte vi - och faktiskt inte Polisen heller - antar att dom var beredda att acceptera en hel del för att slippa ha vår hojar på gatan på väg till och från träningar och tävlingar... :mrgreen:

Körmässigt finns inga problem med obromsat, och jag är förvånad över att inte fler väljer just obromsat - speciellt sällananvändare!

MEN!!!

Dagens obromsade släp har massor av fällor och svagheter!!!
Framför allt har man uppnått de låga egenvikterna genom att tumma på varje dimension man kan tumma på!!!
De är enkla att knäcka med bara lite, lite överlast - inget att åka till grusgropen med alltså... :roll:

Lite elakt kan man säga att det man hittar utanför byggmarknaderna oftast är fastkedjat med länkar som tar avsevärt längre tid att såga igenom än vilken del som helst på kärran som man lagt den runt!!!

Alltså - noggrann check av materialet man köper krävs!!!
Lämmar, gångjärn, beslag, plyfaskivan allt allt allt är tunnare än tunt på de billigaste och sämsta kärrorna!

Inventera markanden och tänk på följande:

Elförzinkat eller varmgalvat?
De allra flesta av de billiga är endast elförzinkade - du kommer att märka skillnaden redan efter några år.
Hittar du en riktig varmgalvad EU-kärra så säger det en del om ambitionsnivån hos tillverkaren...

Däcksutrustning!
Att det sitter skitdäck på från början får man stå ut med, men vad är det för fälgar/bultmönster!?
Sitter det vanliga 4 bult med 100mm spridning (BMW/OPEL) så är det okay; då kan man enkelt och billigt förbättra bärigheten, och skulle det vara 12' så finns det oftast utrymme att gå upp till 13' och det utmärkta 175 x 13 RF med loadindex på sådär 92. Hitta vintedäck är heller inga problem.
Det finns massa andra mysko fälgar/bultdelningar/dimensioner ute på marknaden - alla med det gemensamma att däcken är svindyra tack vare små volymer - och ibland alldeles omöjliga att hitta vinterdäck till!
Om man är spekulant på en kärra med knasdimension på däcken så kräv att få med en omgång vinterdäck på fälg i priset!
Detta kommer kanske inte att fungera - erbjud dig då att betala för vinterdäcken - du kan komma att få se någon som vrider sg som en mask på en metkrok...
Ett kalaspris på kärran, och en omgång extra sommardäck med i priset kan vara en nödlösning - sommardäcken går att dubba i efterhand hos din däckshandlar; inte för att det blir några vinterdäck av dem, men det ser bra ut i alla fall... :roll:

Vadå? "Skall inte köra så mycket..?" Kom ihåg att däcken torkar fortare än de slits och måste förnyas likförbannat!

Storlek
Så stor som möjligt, förstås!
Den som hemmapular biter sig själv i tummen om han köper en kärra med mindre flak än bygg/gipskivestorlek!
Och; de skall få plats nere på flaket - inte ligga uppe på den bakre lämmen, för då knäcks de!!!

Lågbyggd eller högbyggd?
Smaksak - i Sverige är lågbyggda kärror traditionellt populärast.
(Flaket nere mellan hjulen/skärmarna)
Det räcker att man tar sig över kölen till Norge så är högbyggda personbilssläp i absolut majoritet!
(Flaket ut över hjulen)
En viktig skillnad är att den högbyggda kärran är lättare att lasta/lossa - både för hand och med truck!
OBS! Kolla noga så lämmarna på långsidan går att fälla - de snikigaste har bara baklämmen öppningsbar och då sitter man med skägget i brevlådan lik förbenat!

Enkelaxlad eller boggi? ( eg. "paraxlad")
Frågan är inte så larvig som den kan synas - det finns faktiskt paraxlade obromsade släp, som visserligen tappar lite laglig maxlast genom sin högre egenvikt - men som i praktiken lastar rejält mycket mer.
Dessutom är dom lättare att fördela lasten på utan att man knäcker V-draget, eftersom risken minskar att kärran blir fellastad.

Tillbehör
Ytterst få obromsade kärror har något stödben, men finns det fäste för att montera ett i efterhand?
Om inte måste man mickla med domkraft varje gång man vill koppla ifrån ett lastat släp - eller ställa sig och lossa av allt gods först...
Finns det kapell/kåpa som tillbehör om man vill köra ömtåligt gods?
Surrningsöglor innanför och utanför lastkorgen?
"Grindar" - förhöjda gallerlämsidor är f.ö. löjligt överprisade, men en del vill se ut som grannen...
Annars funkar det fint att snickra till egna "stake-beds" i trä om man bara skall köra trädgårdsavfall.

Förvaring?
De flesta villaägare har begränsat utrymme att förvara sin kärra på - det är viktigt att kärran är tillräckligt stabil baktill att man kan förvara den upprättstående på sin bakända mot en husvägg! Säkrad!!
Är den utrustad med medar baktill redan från början är mycket vunnet, annars kan man enkelt smida till något själv.
Bakljusen skall vara såpass djupt monterade och skyddade så de inte tar skada av att kärran reses på högkant.
Kolla gärna hur kärrorna förvaras på baksidan av byggmarknaden!

Jag har kollat lite på obromsat för några år sedan och blivit förskräckt över en del foliekärror på marknaden - om du går och grunnar på något som säljs av en riksteckande kedja så posta försäljningställe och typbeteckning här i tråden så skall jag gladeligen hissa eller dissa den aktuella kärran efter att ha kollat här i mina trakter!

Dessutom kan vi jämföra eventuella prisfluktuationer mellan öst- och västkust! Skojsigt!!!

Obromsade släp har inte alls sålt så bra som man förväntat sig!
Det finns förmodligen utrymme att "tjafsa pris" på - en del kärror har stått i typ 5 år hos sina handlare!!!
Det är enkelt att kolla datum för första registrering - datumet står i klartext på nummerskylten!!!

Lycka till!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
:lol: Själv är jag lycklig ägare till en högbyggd obromsad från Svets & Smide (verksam i Gbg. på 60-70-talet men borta idag). Rejält 750 kg tillv. 1961. - t.o.m. besiktningsgubbarna :shock: avundsjukt och mumlar sinsemellan "ett sån skulle man ha" och bara "papperna" på ett sånt släp är ju guld värt. UA varenda gång! :lol: :lol:

:oops: P.g.a. felinformation ang. (trädgårdsplattor) kg/st, så hade jag faktiskt vid 2 resor mellan Gbg. och Tjörn last om 1800kg / resa. Tyckte väl att kärran såg lite väl nertryckt ut :roll: , men allt gick bra, UTAN någon form av stopp - och tur var väl det annars hade man förmodligen fått byta yrke.. :oops: :wink:

Så jag håller med swedefe - om det varit en av dagens kärror hade jag väl stått på motorvägen och plockat plattor från en rasad kärra ännu! :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red