En fundering:
Säg att man larma på bilen, och sedan när man ska "avlarma" den så är batteriet i fjärrkontrollen slut... Detta måste ha hänt någon, och batteriet till fjärrkontrollen går ju inte att få tag i överallt och varsomhelst.
Egentligen tycker jag att man borde kunna avlarma med nyckeln som en extra säkerhetsåtgärd....Annars så bör man alltid ha 2 fjärrkontroller på sig...
Vet någon om det går att avlarma med nyckeln i nödfall?
Annons
4
Hej Vegard. Om jag har tolkat dig riktigt (du får rätta mig om jag har fel), så du menar att det inte finns någon blå nyckel till bilar med fjärrkontroll. Det stämmer iaf. inte med min 05:a - jag fjärr och en blå nyckel.på biler med fjernkotoroll til å låse med, er det da ingen blå nøkkel. det står derimot en prosedyre du kan gjøre for å aktivere, eller deaktivere alarmen, i instruksjonsboka. jeg har gjort dette en gang for å prøve...
Vad det gäller koden för aktivering/deaktivering av larmet/startspärr så enl. min handlare iaf. gäller inte detta för Europa. Jag fick det svaret från Hyundai via försäljaren, då jag frågade efter den speciella koden som det talas om i instruktionsboken och som skall tillhandahållas från bilhandlaren.
Men ex.vis ClasseClas eller Swedefe vet säkert mera om detta, eller hur "gubbs"?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
5
Visserligen har jag inte testat att koden fungerar, men en kod fick jag i alla fall tillsammans med nycklarna - både till min nuvarande -04 och till min förra -01:a.
Koden är stansad på en liten plåtbricka och består av bokstaven S plus fyra siffror (det är väl bara siffrorna som används när man matar in koden genom ett antal vridningar med nyckeln i tändningslåset).
/BengtB
Koden är stansad på en liten plåtbricka och består av bokstaven S plus fyra siffror (det är väl bara siffrorna som används när man matar in koden genom ett antal vridningar med nyckeln i tändningslåset).
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
6
Okey BengtB, jo men en sådan bricka har jag också med bokstaven S följt av 4 siffror.Visserligen har jag inte testat att koden fungerar, men en kod fick jag i alla fall tillsammans med nycklarna - både till min nuvarande -04 och till min förra -01:a. Koden är stansad på en liten plåtbricka och består av bokstaven S plus fyra siffror (det är väl bara siffrorna som används när man matar in koden genom ett antal vridningar med nyckeln i tändningslåset).
Så nu är det ännu en gång bevisat! Vill man vara säker på att få ett riktigt svar på någon fråga gällande Santan, Tucson eller Terracan - Ja då finns det INGET annat bättre ställe än "vårat" Super-Forum!
Senast redigerad av nimbusen den 11 mar 2006, 16:15, redigerad totalt 1 gång.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
7
Tja, jag vet ju som sagt inte säkert om det som är stansat på brickan verkligen är den kod som instruktionsboken talar om. Jag har helt enkelt utgårr från att det är så och har då tolkat bokstaven S som "Security" eller nånting i den stilen. Jag får väl pröva med den koden nån gång och se vad som händer - OM det händer något...
/BengtB
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
8
Det ble en feil i forrige innlegg.... vet ikke hva som skjedde, men prøver på nytt
Nimbusen
ser i instruksjonsboka at det er kun biler med bensinmotor som har denne tredje blå nøkkelen.
For å deaktivere alarmen uten fjernkontroll står det i boka:
1: lås opp døra ved hjelp av nøkkelen, og alarmen utløses.
2: sett nøkkelen i tenningslåsen, og vri nøkkelen til posisjon "ON" posisjon
3: Vent i 30 sekunder.
Alarmen er nå utkoblet.
Så kan evt startsperren deaktiviseres via koden. dette står og beskrevet i instruksjonsboken
Vegard
Nimbusen
ser i instruksjonsboka at det er kun biler med bensinmotor som har denne tredje blå nøkkelen.
For å deaktivere alarmen uten fjernkontroll står det i boka:
1: lås opp døra ved hjelp av nøkkelen, og alarmen utløses.
2: sett nøkkelen i tenningslåsen, og vri nøkkelen til posisjon "ON" posisjon
3: Vent i 30 sekunder.
Alarmen er nå utkoblet.
Så kan evt startsperren deaktiviseres via koden. dette står og beskrevet i instruksjonsboken
Vegard
9
Jag måste bara sticka in med ett inlägg. koden som är instansad på plåtbrickan som följer med nycklarna är bara ett vanligt nyckelnummer. Det hjälper varken er, dom på verkstaden eller dom på hyundai. Fråga mig bara inte varför den följer med
Koden som ni pratar om som står att man kan välja till immobiliser systemet är felaktigt. Det finns ingen sådan kod. det är helt enkelt felskrivet i instruktionsboken.
För att stänga av larmet utan dosan så går man in med nyckeln varvid larmet går. Sätt på tändningen och låt den vara på i 30 sek och bilen är avlarmad.
Koden som ni pratar om som står att man kan välja till immobiliser systemet är felaktigt. Det finns ingen sådan kod. det är helt enkelt felskrivet i instruktionsboken.
För att stänga av larmet utan dosan så går man in med nyckeln varvid larmet går. Sätt på tändningen och låt den vara på i 30 sek och bilen är avlarmad.
10
Nu har jag inte instruktionsboken bredvid mig så jag kan inte kolla exakt vad som står i den - än mindre tolka det. Men jag har ju för mig att den kod som boken talar om är avsedd att användas för att kunna starta motorn (gå förbi startspärren) om det blivit något fel i själva nyckeln.
Lämpligt vore väl att någon ställde frågan direkt till Hyundai dvs till generalagenten för att få bekräftat vad som gäller: Finns det en kod och var får man i så fall tag i den?
Och: Om det inte alls finns någon kod, hur gör man då för att få igång motorn, om startspärren vägrar samarbeta med nyckeln? Är då bärgning enda alternativet?
/BengtB
Lämpligt vore väl att någon ställde frågan direkt till Hyundai dvs till generalagenten för att få bekräftat vad som gäller: Finns det en kod och var får man i så fall tag i den?
Och: Om det inte alls finns någon kod, hur gör man då för att få igång motorn, om startspärren vägrar samarbeta med nyckeln? Är då bärgning enda alternativet?
/BengtB