Annons

Vilken vinter!!!

1
Ah!

Kan det bli så mycket bättre?
Stadig kyla i vecka efter vecka, månad efter månad - torrt, rent och prydligt.

Vaba? "Räcker nu"...?
Äsch - de som gnäller nu är samma som gnäller varje vinter;
"Åh, att det aldrig kan bli en riktig vinter - det här slabbet och slasket går mig på nerverna..."

Den som på allvar tror att han eller hon kan påverka vädret genom att blåsa en massa varm luft ur mitten av ansiktet kan ju roa sig med det - vi andra gör det bästa av situationen och njuter så länge det går - värmen kommer när den kommer!

Är ni andra västkustbor medvetna om att detta fakiskt är tredje "riktiga vintern" på raken? Jippie!

Drog upp till Stockholm i Tisdags kväll och temperaturen låg på sådär 15 minus hela vägen - utom vid ett tillfälle; Santans klimatanläggning låter en ju få lite feedback på det egentliga utomhusklimatet - det kändes inne i bilen hur det bet till på utsidan:
Bild
Vardå?

Utanför Östansjö, Närke - så klart! :mrgreen:

Här har jag frustit jädrar i det tidigare!!!
På den tiden "Enduro" fortfarande hette "Tillförlitlighet" och varken pastell eller neon ännu hade drabbat skogen så fanns här en ond SVEMO-representant vid namn Martin Holm som trots att han alltid lyckades pricka köldrekord när han lade sina tävlingar ändå klarade hitta öppna surhål att dra slingorna över. Amazing!

Ni kan ju räkna ut hur snabbt skiten fryser fast på hojen och ökar vikten med typ det dubbla i sådär 30 minus...

Visst visst - vid kallare temperaturer än -25 fick förarna rösta om man skulle starta eller inte, men inte sjutton trailar man hojar 30 mil för att bara åka hem igen...?
Nä, ut i skogen på stum, stelfrusen fjädring och studsa runt bland träden en hel dag bara...

Lever han än, Martin Holm?
Iså fall lär han fortfarande åka Peugeot, rådda Uno-X macken i Östansjö och ha mer än en räv bakom örat...

Hur som helst - det gäller att göra det bästa av situationen, och en gammal adrenalinejunkie som jag ger inte upp så lätt;

Varför inte ta en promenad i vintervädret?
Spännande?

Faktiskt!
Om man förlägger promenaden till den tillfrusna ån!!!

Förra helgen traskade jag uppströms genom ett jordbrukslandskap där den lilla Hallandsån ätit sig ner genom jordlager efter jordlager.
Det finns hur mycket som helst att se, och man ser det ur ett perspektiv man aldrig får göra annars!
En tripp upp till vadstället vid kyrkan som bara är 3 kilometer fågelvägen blir lätt det 4-dubbla när man följer åns meandrar över dalgången - och sedan skall man hem igen...

Även denna helgen var jag ute, men traskade nedströms denna gången.
Hade gett mig tusan på att nå utloppet vid västerhavet, men en av oss lyckades plurra till midjan så det blev till att vända hem igen med havsdoften kittlande i näsborrarna - lite retligt, men kylan skall ju sätta in nu i veckan igen så jag får säkert ny chans nästa helg igen...

Farligt? Självklart! Annars hade jag inte brytt mig! :mrgreen:

Lite gulligt är det med räven som känner faran i det rinnande vattnet under den förtunnade isen och vänder tillbaka igen i sina egna spår:

Bild

(klicka för större format)

Jag stod länge och funderade över hur spåren kommit till - först verkade de bara sluta i tomma intet. Det dröjde tills jag följt dem flera 10-tals meter med blicken innan jag såg hur de delade sig.

Bilden plåtad uppifrån en stenbro hemma hos oss - därav det udda perspektivet.

Listig som en räv, sägs det - ivart fall bra mycket smartare än mig och min son!!! :mrgreen:

Vad gör ni andra åt vintern?

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Desperat tagit ut coupévärmaren och riktat den mot planen framför garaget, hackat is från altanerna, plumsat fram i snölagret och fyllt på fågelbordet, avlägsnat snö/is från vintekappan till nimbusen i tid och otid, skrapat bilrutorna varenda jä...la morgon (glömmer ju alltid att sätta tiduret till värmaren), burit in ved, förmodligen snart sparkat sönder tröskeln för att bli av med snön under skorna - blir väl att kontakta och anlita Munthers torkteknik för åtgärd inne i bilen, njaa annars har jag inte gjort något speciellt :roll: :lol:

Skojar bara, vi har haft en härlig vit vinter här ute på ön. Fördelen med att bo lite så här vid sidan om storstan, är att vägarna plogas och man slipper blasket i stan. Fast nu får de gärna svänga över till lite + för min del - har ju båten att tänka på. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Älskar vintern!!
Så härligt kravlös, allt är vitt och fint. Hunden drar inte in massa grus och håller sig ren väldigt länge. Käre maken åker långfärdsskridskor i väntan på kajaktider.
Närheten till fina skidspår gör att man gärna åker på längden, närheten till en härlig pulkabacke har gjort att lilltjejen börjat träna snowboard där.
Fina dagar packar man ryggan med ved och grillar ute.

Träden gör sig bättre lövlösa på vintern än på vår och sommar.. :roll: .... och det bästa av allt, man är fri från massa trädgårdspyssel...

Att våren är på väg märks.... brevlådan fylls med reklam om massa onödiga trädgårdsredskap, gräsklippare etc och alla personer på bilderna se så förbaskat lyckliga ut! Det värsta är dessa tips.... ”Se över dina vindskivor efter vintern de kanske behöver målas” ... tror sjutton det! De ser för hemska ut! Men vem vill måla?

Sen kommer man att se massa ogräs, massa löv sen hösten för att inte tala om gräsmattan.... ska den växa i år igen? Jag minns en gammal arbetskamrat som hatade gräsklippning efter de första gångerna så sa han, -Ja, nu är det väl bara 22 gånger kvar..... Funderar på att stenlägga hela tomten......

Idag såg jag en fluga......

För mig får det gärna komma 50 cm snö till.......jag väntar gärna på våren ett tag till :wink:

:wink:
Stahl

4
Vore jag statsminister skulle jag omedelbart avskaffa vintern och förbjuda alla utetemperaturer under +20 grader.:mrgreen:

Dessutom skulle jag införa lagens strängaste straff för den som liksom vår granne lägger flera tiotals kubikmeter snö i två högar på var sin sida om vår 2,5 meter breda infart. Han har förstås lagt högarna på sin sida av fastighetsgränsen men så att dom precis kantar den gemensamma vägen - som går i en lutning ner mot oss, vilket han väl tycker är strålande för då fungerar ju vägen som en kanal för smältvattnet som, när det blir vår, kommer att stanna i en svacka 25 meter före vårt hus. Tilläggas bör att vägen på vår sida av snöhögarna/fastighetsgränsen bara används av oss och ingår i vår fastighet.
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

5
Varit i "sportstugan" (husvagnen) nästan varje helg + sportlov och julledighet. nära till skidåkning, och brassestolar runt den öppna elden som tänts nästan varje eftermiddag. bara känslan av att sitta ordentligt påklädd i en brassestol med isolerande liggunderlag i sitsen och läsa en god bok, samtidigt som det sakta faller stora långsamma snöflingor så man ibland måste blåsa på sidorna för att se texten ordentligt.

Eller att bara umgås med goda vänner runt ett våffeljärn och se barnen rasa runt i de stora snödrivorna är verkligen livskvalitet.

Om man därtill adderar skenet från brasan som tänts i ett stort eldfat när det lyser upp den mörknande vintereftermiddagen och speglas i glaset innehållande en härligt värmande bärnstensfärgad (eller annan valfri färg) sällskapsdryck med Irländskt (eller annat valfritt) ursprung, är det lätt att njuta av Kung bores segerdans långt in i mars.

Att man sedan, när läsljuset (dagsljuset) försvinner, går inomhus och kryper ner i sittgruppen hela familjen, och bara njuter av varandras sällskap, och diskuterar vilka backar som var bäst pistade och vilka backar man ska åka imorgon, om man nu väljer att åka skidor, samtidigt som man börjar gäspa lite lätt, härligt utmattad av att ha varit utomhus mellan 0900 och 1700 alla lediga dagar, har gjort denna vinter till den absolut bästa i mitt vuxna liv.
:D
Senast redigerad av Santaclaus-död sept 2011 den 21 mar 2006, 21:21, redigerad totalt 1 gång.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Santaclaus

vi er tydelig flere her med samme interesse, vi har og hatt vinteren på samme måte som deg. Vår campingvogn (Bjølseth 790 05 mod) står også stasjonert i vinterfjellet. de står på Hovden, der setesdalen møter fjellet. vi har 21 mil opp dit, og santa'n har fraktet oss trygt opp dit ca annen hver helg i hele vinter.

for meg handler dette om livskvalitet, her kan hele familien boltre seg i et svært alpint-anlegg hele dagen, eller kose oss i skisporet. om kvelden, er det snop, og gode venner. Ungene har nemlig erklært vogna for tv-fri sone.

Vi har i dse seinere år ligget på 120- 140 døgn i vogna pr år, og som du skjønner er dette en livstil og hobby for oss, som gir oss masse livskvalitet, samt verdifull tid sammen med ungene våre.

Til sommeren så er det kjøring med vogna. i fjor ble det 1.100 mil, og santa'n var en flott trekker. nå er imidlertid den bilen skiftet ut. den forrige var en 03 mod CRDI, og nå er det en 06 CRDI VGT ekslucive. bilen har til nå rulla 40 mil, men det virker veldig greit. Sommerturen med santa'n og vogna går i år til Hvite-russland, og Minsk. er jo litt spent på denne turen, da det ikke er så mange fra norge som har kjørt bil dit. Vet i hvertfall at santa'n også selges der...

Har noen erfaring med bil-tur til Hvite-russland, mottas dette med stor takk.

Vegard

7
vegard skrev:Sommerturen med santa'n og vogna går i år til Hvite-russland, og Minsk. er jo litt spent på denne turen, da det ikke er så mange fra norge som har kjørt bil dit. Vet i hvertfall at santa'n også selges der...

Vegard
No shit?
Vad avundsjuk jag blir på dig, Vegard!

Jag önskar jag hade tid, pengar och möjlighet att bara droppa allt här hemma och borra mig in under huden på moder Ryssland, "Rohdina" under några månader.

Söka rester av det Polska arvet i Vit-Ryssland, besöka "Gammelssvenskby" i Ukraina - dra hela vägen ner och hälsa på Uzbeker och Tadjiker, kolla in Kirgizier - ger mig tusan på att det finns ett Långbortistan, trots allt!!!
Självklart på motorcykel - det är så man kommer nära landets befolkning, och lika självklart ensam - det är så man tvingas att ta kontakt.

Politiska läget?
Tja - Vitryssland är en av få kvarvarande diktaturer, och man har bra uppbackning från "riktiga Ryssland
Valet avlöpte överraskande lugnt som du själv vet, och min högst amatörmässiga bedömning är att inget kommer att hända under 5 veckor, och knappast heller de närmaste 5 månaderna.
Att Lukasjenko däremot skulle klara av att rida tigern under hela sin 5-åriga mandatperiod håller jag för otroligt - så mycket svart mustachfärg finns inte att uppbringa... :mrgreen:

Är övertygad om att NAF kan hjälpa dig med sådana saker som vilka dokument som behövs, vilka säkerhetsdetaljer som landet möjligen kräver i bilen; Två varningstrianglar?, bogserlina? extra blinkande varningslampa? etc etc etc och vilka lagar som gäller.

När det handlar om hur dessa lagar praktiseras i verkligheten finns bara en källa att ta kontakt med - Truckers!!!

Kolla med några speditörer i Osloregionen vem som håller igång trafik på dessa länder och försök få reda på var dom vänder sina bilar -
tyvärr utnyttjas ofta chaufförer från öst till att tvingas sitta stilla i dagar och ibland veckor i väntan på hemlass.
Inte sällan lever dom eländigt med mat med sig hemifrån helt enkelt för att dom inte har råd att handla det dom skulle behöva i dyrländer som Sverige och inte minst Norge - :roll:

Spill en dag och snacka med gubbarna när du väl nosat upp vilken terminal eller truckstop dom brukar hålla till vid.
Ta med lite fikabröd i första hand - att flagga med rökt storfekjött eller rökt fläsk kan tolkas som allmosor till behövande och det är inte särdeles populärt - det är stolta människor vi talar om, men erbjud dom gärna något om du får bra mottagande och god info.
Det finns alltid någon i gruppen som talar lite tyska eller engelska - truckers har sällan några språkproblem...

Lycka till med infosamlandet - den enda Norska speditören som jag på rak arm vet håller igång lite bilar på öst är www.roadbroker.no

Berätta gärna hur det går!

Swedefe

...å för att ta tillbaka tråden till ämnet kan nämnas att inte ens Vitryssland verkar ha en så stadig och bra vinter som vi i år... :wink:
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

8
Swedefe skrev 2006-03-21, 10:02:47 > Valet avlöpte överraskande lugnt som du själv vet, och min högst amatörmässiga bedömning är att inget kommer att hända under 5 veckor, och knappast heller de närmaste 5 månaderna.
Nyheterna berättar några timmar senare samma dag:
Massgripanden i Vitryssland
Minst 128 personer med kopplingar till protesterna mot valfusk har gripits i Vitryssland i samband med nattens demonstrationer. Bland de gripna är fyra medhjälpare till oppositionsledaren Aleksander Milinkevitj.

Men som sagt, i diktaturer kan allt hända och då händer det snabbt !

Men nu kom jag jä....igt lååångt ifrån ämnet - JAG OCKSÅ! :lol:

11
"Vi har i dse seinere år ligget på 120- 140 døgn i vogna pr år,"

"Til sommeren så er det kjøring med vogna. i fjor ble det 1.100 mil, "

"Sommerturen med santa'n og vogna går i år til Hvite-russland, og Minsk"

Vegard[/quote]

Hej Vegard!
Ni är ju riktiga proffs på att bruka vagnen.Själva gjorde vi svenska kusten
i sommras i vår Hobby 650KFU -05.Låg ute 5veckor i sträck.

Länktips:
www.norskcaravanclub.no
www.caravanclub.se
www.husvagnsforum.com

Vintercamping tänker vi vänta ett par år med.Pojkarna är små och de
backar som finns i omedelbar närhet duger gott åt deras snowracers.

Vinter och snö har vi också så det räcker på hemmaplan.

Fick ett infall och skulle slå på lite värme i vagnen som vi har står hemmavid.(bara två veckor till träffen i Falköping :shock: )
Gav upp efter ett tag då säkringen gick ideligen.
Draget till vagnen är blockerat av en snöhög av betongkvalitet.
Har slutat skotta.Sen en tid tillbaks tillämpas "trampafast-metoden".

Under luft/luft-växlaren ( kondenserar kraftigt vid hårt arbete) har
det bildats en imponerande svall-is.Ett ambitiöst försök att placera ett
rostfritt uppsamlings-kärl under apparaten har övergetts för länge sen.
(Kärlet finns där men syns inte längre).

Ljusslingan som pryder vårt äppelträd brukar vara inplockad så här års,
men det låter sig inte göras då kabeldragningen är fastfrusen och dold
under snön. Slingan lyser för övrigt inte då jag misstänker att sorkarna
(eller nåt annat gnagaraktigt) som huserar under snön och trädet, och
som väl låtit sig smaka av spillet från fågelmaten, även satt i sig vissa
sträckor av kabeln till slingan.

Den som nu vill ha snö kan väl åka till Sälen, Åre eller nåt.
Lite växthuseffekt tack!
Mälardalen får gärna bli känd för sina banan-odlingar. :D

Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

12
Jag planerar Åre eller Ramundberget eller Idre till sommaren för att sen fortsätta till Juvashytta alternativt Stryn för sommarskidåkning......

Mer snö
Stahl
Senast redigerad av Stahl den 24 mar 2006, 09:08, redigerad totalt 1 gång.

13
23 Mars 2006 kl. 22.54 pip

Snälla Stahl kan du inte vända dig åt Ulricehamn eller nåt då du åkallar kung Bore å inte ha näsan mot Tjörn. Nu när solen de sista dagarna äntligen hjälpt till med att få bort lite snö från vägar, trädgårdsgångar och altaner etc. så öppnar sig himlen här ute på ö:a i detta nu och vräker ner mera sånt där jäkla vitt puder :evil: LÄNGTAR TILL VÅR OCH SOMMAR NU ! :wink:

Tillbaka på ruta Noll C är inget för mig iaf.

24 Mars .... :evil: :evil: :evil: Tittar ut och upptäcker att natten givit ytterligare 25 cm.. faén va trött jag bliiir..... :evil:
Senast redigerad av nimbusen den 24 mar 2006, 09:06, redigerad totalt 1 gång.

14
Stahl skrev:Jag planerar Åre eller Ramundberget eller Idre till sommaren för att sen fortsätta till Juvashytta alternativt Styrn för sommarskidåkning......

Mer snö
Stahl
"Huvvaligen"! Hoppas det är myggfritt i vart fall.

Nej, med risk för ännu en regnig svensk sommar säkrar vi upp med en
resa till Lesvos/Mytilini i augusti. Är visst känt för sin fina Ouzo :D :D

Noterade att pingvinen roade.Bara inte Swedefe blir "putt" och tycker jag
gjorde mig lustig på hans bekostnad. :roll:
Det var en fin skildring jag inte hade för avsikt att förstöra.
Kunde bara inte låta bli. Tyckte de där råkarna var så lika varann :lol:

Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

15
Simma lugnt!

Jag är inte sådan till läggningen att andra behöver gå och fundera över huruvida jag är förbannad eller inte...

"Lättretlig men långsint" var ordet... :mrgreen:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot