Kan det bli så mycket bättre?
Stadig kyla i vecka efter vecka, månad efter månad - torrt, rent och prydligt.
Vaba? "Räcker nu"...?
Äsch - de som gnäller nu är samma som gnäller varje vinter;
"Åh, att det aldrig kan bli en riktig vinter - det här slabbet och slasket går mig på nerverna..."
Den som på allvar tror att han eller hon kan påverka vädret genom att blåsa en massa varm luft ur mitten av ansiktet kan ju roa sig med det - vi andra gör det bästa av situationen och njuter så länge det går - värmen kommer när den kommer!
Är ni andra västkustbor medvetna om att detta fakiskt är tredje "riktiga vintern" på raken? Jippie!
Drog upp till Stockholm i Tisdags kväll och temperaturen låg på sådär 15 minus hela vägen - utom vid ett tillfälle; Santans klimatanläggning låter en ju få lite feedback på det egentliga utomhusklimatet - det kändes inne i bilen hur det bet till på utsidan:

Utanför Östansjö, Närke - så klart!
Här har jag frustit jädrar i det tidigare!!!
På den tiden "Enduro" fortfarande hette "Tillförlitlighet" och varken pastell eller neon ännu hade drabbat skogen så fanns här en ond SVEMO-representant vid namn Martin Holm som trots att han alltid lyckades pricka köldrekord när han lade sina tävlingar ändå klarade hitta öppna surhål att dra slingorna över. Amazing!
Ni kan ju räkna ut hur snabbt skiten fryser fast på hojen och ökar vikten med typ det dubbla i sådär 30 minus...
Visst visst - vid kallare temperaturer än -25 fick förarna rösta om man skulle starta eller inte, men inte sjutton trailar man hojar 30 mil för att bara åka hem igen...?
Nä, ut i skogen på stum, stelfrusen fjädring och studsa runt bland träden en hel dag bara...
Lever han än, Martin Holm?
Iså fall lär han fortfarande åka Peugeot, rådda Uno-X macken i Östansjö och ha mer än en räv bakom örat...
Hur som helst - det gäller att göra det bästa av situationen, och en gammal adrenalinejunkie som jag ger inte upp så lätt;
Varför inte ta en promenad i vintervädret?
Spännande?
Faktiskt!
Om man förlägger promenaden till den tillfrusna ån!!!
Förra helgen traskade jag uppströms genom ett jordbrukslandskap där den lilla Hallandsån ätit sig ner genom jordlager efter jordlager.
Det finns hur mycket som helst att se, och man ser det ur ett perspektiv man aldrig får göra annars!
En tripp upp till vadstället vid kyrkan som bara är 3 kilometer fågelvägen blir lätt det 4-dubbla när man följer åns meandrar över dalgången - och sedan skall man hem igen...
Även denna helgen var jag ute, men traskade nedströms denna gången.
Hade gett mig tusan på att nå utloppet vid västerhavet, men en av oss lyckades plurra till midjan så det blev till att vända hem igen med havsdoften kittlande i näsborrarna - lite retligt, men kylan skall ju sätta in nu i veckan igen så jag får säkert ny chans nästa helg igen...
Farligt? Självklart! Annars hade jag inte brytt mig!
Lite gulligt är det med räven som känner faran i det rinnande vattnet under den förtunnade isen och vänder tillbaka igen i sina egna spår:

(klicka för större format)
Jag stod länge och funderade över hur spåren kommit till - först verkade de bara sluta i tomma intet. Det dröjde tills jag följt dem flera 10-tals meter med blicken innan jag såg hur de delade sig.
Bilden plåtad uppifrån en stenbro hemma hos oss - därav det udda perspektivet.
Listig som en räv, sägs det - ivart fall bra mycket smartare än mig och min son!!!
Vad gör ni andra åt vintern?
Swedefe