Hej!
Är nybliven Hyundaiägare till en Santa Fe diesel -03, aut.
Har kört BMW förut och vänt mig till autopower.se vid knepiga fel och detta verkar ju vara motsvarigheten till Hyundai.
Mitt "problem" är i alla fall att jag hör ett sjungande ljud (väldigt svagt) någonstans i transmissionen, speciellt efter kallstart när man snart efter accelererar upp till ca 80-90km/h.
Lyfter jag dock gaspedalen en kort stund för att återgå till ursprungsläget så försvinner det?
Lurar på om det kan ha med en slutväxel eller viskokoppling till 4wd'n att göra. Bara gissningar men någon annan kanske har upplevt något liknande.
I övrigt är jag helnöjd med mitt köp.
Tack på förhand!
Annons
Re: Sjunger i drivlinan, trasigt?
3Hej, kolla här och jämför: http://hyundaiforum.se/viewtopic.php?f=5&t=4026" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
4Hej
har du ordning på oljorna i växellådan osv ..
är de bytta / volymer skick osv .
damasker för knutar hela?
om det är schyst med oljorna, damasker..
tips , kör en längre sträcka .
in på en lyft , kolla om du känner någon kraftig värme i drivlinan .
knutar/axelväxel/låda osv känn även på lagringar kardanaxel m,m.
jämför mellan fram/bak axelväxel vänster/höger osv
om något verkar "för varmt".. så kan ju felet sitta där .
hoppas detta kan hjälpa ,,
Anders..
har du ordning på oljorna i växellådan osv ..
är de bytta / volymer skick osv .
damasker för knutar hela?
om det är schyst med oljorna, damasker..
tips , kör en längre sträcka .
in på en lyft , kolla om du känner någon kraftig värme i drivlinan .
knutar/axelväxel/låda osv känn även på lagringar kardanaxel m,m.
jämför mellan fram/bak axelväxel vänster/höger osv
om något verkar "för varmt".. så kan ju felet sitta där .
hoppas detta kan hjälpa ,,
Anders..
5Lite svagt transmissionsljud borde inte vara onaturligt i en stor tung fyrhjulsdriven bil.
Det finns ju rätt många kugghjul som i sig kan låta lite utan att något är fel - växellåda, fördelningslåda, bakaxel och dessutom knutkors på fyra drivaxlar och en kardanaxel.
Jag kan t om höra lite transmissionsljud från bakaxeln i min BMW om jag bara lyssnar noga och "vill hitta" ljudet.
Den har "låtit" likadant i mer än 38.000 mil nu...
Men är du tveksam är nog oljebyte i växellåda, fördelningslåda och bakaxel en bra första åtgärd.
Mvh
Johan B
Det finns ju rätt många kugghjul som i sig kan låta lite utan att något är fel - växellåda, fördelningslåda, bakaxel och dessutom knutkors på fyra drivaxlar och en kardanaxel.
Jag kan t om höra lite transmissionsljud från bakaxeln i min BMW om jag bara lyssnar noga och "vill hitta" ljudet.
Den har "låtit" likadant i mer än 38.000 mil nu...
Men är du tveksam är nog oljebyte i växellåda, fördelningslåda och bakaxel en bra första åtgärd.
Mvh
Johan B