Annons

Färddator

1
Jag har nyligen köpt en Santa Fe -07 CRDi 2,2 (155 hk) och har en väl optimistisk färddator som påstår att den drar 0,8/mil men det är i det är ungefär 0,95 i verkligheten då jag tankar. Lite besviken på förbrukningen måste jag säga. När jag läser om bränsleförbrukning så ser jag att en del har problem med partikelfilter och EGR ventilen och att det orsakar trög motor och hög bränsleförbrukning. Men i så fall borde ändå datorn visa det? Tycker inte att den är speciellt trög men visst min förra 210 hk volvoturbo var ju piggare. Någon som vet något om dieseloptimering? Har kollat på KCR och är lite sugen på det. Bilen har gått 10500 mil och är servad enligt boken på verkstad som den ska.
Annons

Re: Färddator

2
Hej, tyvärr visar färddatorn väldigt fel på Santa Fe CM. Din förbrukning stämmer överens med vad jag hade vid främst stadskörning. Motorn med autlåda är ju ingen racer precis. Jag har en Ferrita Trimbox till din bil med 155hk motor och K&N filter som gör bilen bra mkt piggare. Min bil är såld så jag har ingen användning för grejorna själv. Hör av dig om du är intresserad. Montering ingår på plats i Sollentuna! :-)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Låter som en bra idé. Vad ska du ha för prylarna då?
Jag kör ju mest landsväg och har den förbrukningen.
Ganska kasst med den beräknade förbrukning som de går ut med. Tycker om den förövrigt. Hoppas att den blir bra att dra husvagn med.

4
rogge007 skrev:Jag har nyligen köpt en Santa Fe -07 CRDi 2,2 (155 hk) och har en väl optimistisk färddator som påstår att den drar 0,8/mil men det är i det är ungefär 0,95 i verkligheten då jag tankar. Lite besviken på förbrukningen måste jag säga...
rogge007 skrev:... Jag kör ju mest landsväg och har den förbrukningen.
Ganska kasst med den beräknade förbrukning som de går ut med. Tycker om den förövrigt. Hoppas att den blir bra att dra husvagn med.
Hej. Jag har en -06 med samma motor och automatlåda. Vid lugn köring på landsväg visar färddatorn 0,7. Vid tankning 0,8. Färddatorn är lika optimistisk som annonserna... Jag har en husvagn på ca 1.800 kg och kör mycket i Norge. Santan är en nära perfekt dragbil. Förra (drag)bil var en Toyota 4runner med en 3 liter bensinare och före den en LandCruiser med 4 liter diesel. Santan hade kört om dom båda med husvagnen efter! Du kan se fram emot sommarens semesterresa :D. (Men du måste räkna in ca 1,2 - 1,3 på milen om du har en stor och tung husvagn....)

5
rogge007 skrev:Låter som en bra idé. Vad ska du ha för prylarna då?
Jag kör ju mest landsväg och har den förbrukningen.
trimboxen betalade jag drygt 5000 för och K&N-filtret ca 900 kr. 2000 för båda vill jag ha. Kan det vara ngt?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision