Annons

Ännu en ny medlem

1
Köpte en Santa för två veckor sedan (2,4 vision -03, 6.500mil) och hitills har allt fungerat bra, måste tyvärr förmodligen skaffa kort för tungt släp för å dra en "normal" husvagn, men skit samma.

Har haft Volvo (nya) sen -00 (V70 Classic, V50 T5) och har även hunnit med en SAAB 9-5 Aero under 6 månader, men jag måste säga att i Santan sitter man som en kung jämfört med dom andra...

Och jag har stora förväntningar på kommande semesterresa till Legoland i sommar med familjen, nu kommer vi att få PLATS...

Jag har även hunnit med den första tankningen, jag var vettskrämd efter att ha läst en del inlägg här om bensinförbrukningen som har varit ganska rejäla för en del, själv stannade min på exakt 1l/mil (blandad körning) så man får väl vara nöjd.
Annons

2
Välkommen till forumet!

Fler bokstäver i körkortet är alltid bra - trots den förestående höjningen av brytpunkten från 3,500 kg till 4,250 kg tågvikt som krav för E-behörighet kommer det ändå att finnas ett värde i att ha ett riktigt körkort.

Vad gäller bränsleförbrukningen verkar det faktiskt som de flesta Santa-ägare är rätt nöjda - i vart fall i jämförelse med en del Tucson-chaufförer....


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
Välkommen! :D

E-behörigheten är väl inte en kostnad, det är väl att anse som en investering...

gällande den omtalade höjningen av ekipagets totalvikt till 4250 kg, kommer det nog att dröja flera år innan det är genomfört.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Hejsan mbk och välkommen i gänget.
Har som du en bakgrund med en massa Volvo:s men bytte -05 till en Santa. De bytet har jag aldrig ångrat.
Beträffande bensinåtgången så har jag noterat att det som alltid är "blyfoten" kontra "hjärn-dojan" som styr virveln i tanken. Har också en 2.4:a och min snittförbrukning ligger efter 1200 mil blandad körning med/utan dubbdäck ganska exakt på 1.06 l/mil, vilket jag tycker är helt ok. Iaf. inte någon större skillnad mellan min senaste Volvo V70. Men som du påpekar - bilarna går inte att jämföra för i SF åker man "kungligt". :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red