Hej!
Jag har en fråga angående starten av min santa fe. I vintras skickade jag in en fråga om bränsleförbrukningen och tyckte då att bilen varvar högt vid start. Då fick jag svar från Hyundai och en del läsare här på club Hyundai att det var normalt och dessa bilar är konstrurade på detta sätt för att snabbt kunna bli varma. Problemet är att när min bil i detta väder när det är pluss 20- 25 grader och bilen har stått 1- 2 timmar så beter den sig lika som om det var minus 20 grader ute. Alltså varvar den upp till 2200 och går ner till ca 1500 efter 30 - 60 sekunder. Men så fort bilen borjar rulla och utan att behöva gasa så ökar varvtalet till 1800- 2000 när man har koplingen nere eller frikopplar.
Min fråga är varför behöver denna bil bli varm när det redan är varmt? Jag har haft flera olika bilar ingen utav dem har betet sig på detta sätt.
Annons
2
Min 2.4:a är likadan i alla fall när den har stått över natten eller för den delen i varmgarage med 18 grader. Det är helkorkat tycker jag och det känns lite pinigt för att folk omkring kan ju tro att man gasar med kopplingen typ...
Jag har valt att acceptera "felet" för att jag tror helt enkelt bilen är konstruerad att fungera så som dina och mina bilar uppträder.
Jag har valt att acceptera "felet" för att jag tror helt enkelt bilen är konstruerad att fungera så som dina och mina bilar uppträder.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Re: Motorn varvar för mycket vid start
420-25 °C räknas inte som varmt i en bilmotor, därför beter sig bilen så tills den uppnåt normal arbetstemp. Anledningen till detta är att bilen så fort som möjligt skall uppnå rätt arbetstemp, förbränning och avgasrening fungerar då snabbare på ett optimalt sätt. Att dina andra bilar inte betett sig så beror egentligen bara på hur fabrikanten sett på problemet.FIKSAL skrev:Problemet är att när min bil i detta väder när det är pluss 20- 25 grader och bilen har stått 1- 2 timmar så beter den sig lika som om det var minus 20 grader ute. Alltså varvar den upp till 2200 och går ner till ca 1500 efter 30 - 60 sekunder. Men så fort bilen borjar rulla och utan att behöva gasa så ökar varvtalet till 1800- 2000 när man har koplingen nere eller frikopplar.
Min fråga är varför behöver denna bil bli varm när det redan är varmt? J
Problemet är alltså inget problem !! Jag kan däremot förstå att du och andra kan tycka att det upplevs som ett problem.
"Joppe"
5
Apropå varvtal på bensin-4:an. Är det bara jag som tycker att varvtalet är aningen för lågt på tomgång vid varm motor och kopplingen nedtryckt? Min ligger på ca 700-750 rpm.
På V6:an ligger varvtalet på ca 900 rpm med neutralen i. DEt är väl iofs ovanligt högt för en 6:a, men jag hade nog sett att 4:an hade ett lite högre tomgångsvarvtal än dagens inställda. Vad tycker ni?
På V6:an ligger varvtalet på ca 900 rpm med neutralen i. DEt är väl iofs ovanligt högt för en 6:a, men jag hade nog sett att 4:an hade ett lite högre tomgångsvarvtal än dagens inställda. Vad tycker ni?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Re: Motorn varvar för mycket vid start
7FIKSAL skrev:Hej!
Jag har en fråga angående starten av min santa fe. I vintras skickade jag in en fråga om bränsleförbrukningen och tyckte då att bilen varvar högt vid start. Då fick jag svar från Hyundai och en del läsare här på club Hyundai att det var normalt och dessa bilar är konstrurade på detta sätt för att snabbt kunna bli varma. Problemet är att när min bil i detta väder när det är pluss 20- 25 grader och bilen har stått 1- 2 timmar så beter den sig lika som om det var minus 20 grader ute. Alltså varvar den upp till 2200 och går ner till ca 1500 efter 30 - 60 sekunder. Men så fort bilen borjar rulla och utan att behöva gasa så ökar varvtalet till 1800- 2000 när man har koplingen nere eller frikopplar.
Min fråga är varför behöver denna bil bli varm när det redan är varmt? Jag har haft flera olika bilar ingen utav dem har betet sig på detta sätt.
Hej
Håller med dig till fullo. Även jag har ägt ett antal andra bilmärken och ingen har betett sig på detta knäppa sätt. Må så vara att motortempen skall snabbt upp för att avgasreningen skall fungera till 100%. Men det finns lägen då detta varvande i mina öra låter väldigt illa. -25-30 grader kallt och ingen motorvärmare, Det låter illa ur motorn. Ingen normal människa kallstartar på detta sätt om man kan undvika.
1200-1500 rpm vid kallstart, är nog mest vanligt på andra bilar. För att
sedan falla till 7 eller 900 rpm beroende bilmodell.
Inte underligt att bränsleförbrukningen håller sig runt 1,3/mil oavsett vinter eller sommar.
/Lelle
-05 2,4