Annons

Dags för uppsatsskrivning-igen... "Mitt sommarlov 2006&

1
Porten är öppen för dem som vill skriva av sig och roa andra -
förra årets vinnare var "SantaClaus" - inte bara för ettrigheten att posta tre (3!) stycken bidrag i förra årets tråd :roll: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=315

..utan främst för den underbart medryckande och frestande berättelsen från Kroatien samt resan till och från.
Bilderna var självklart grädde på moset, men berättelsen klarade solklart av att stå på egna ben.

SantaClaus premierades under Falköpingsträffen tidigare i år, tillsammas med "Mr Runner-up" - Linkan, som på ett förtjänstfullt sätt i sitt reportagen från Nora-träffen lyckades väva in de tre kodorden, och på så sätt hamna i tävlingen på ett bananskal.
(Juryn hade någon slags klämmig motivering - dom som var på plats fick höra den...)

Är det din tur i år?

Årets rundningsmärken är; Världsmästerskap, snickarglädje och sylt.

Ovan nämnda ord måste finnas med i texten, som bör avhandla något som med lite god vilja kan kopplas till ledighet, och inte nödvändigtvis just sommarsemester.
Mycket nöje, ordet är fritt!
Senast redigerad av Swedefe den 17 sep 2006, 15:23, redigerad totalt 1 gång.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Jag vill uppmana alla att ställa upp i denna tävling.

Jag gjorde det ifjol och hade då turen att vinna ett pris, vilket jag haft kanonstor nytta av hela denna underbart varma och vackra sommar.

Priset då??? Jo en fiffig och rymlig kylbox!!!

Stort tack till juryn och sponsorerna.

4
:D Ledig som jag är idag fick jag syn på "TÄVLINGEN!" Plättlätt tänkte jag.
Världsmästerskap i skitsnack, vinner jag hur lätt som helst.Satt och snickrade ihop en text om allt o ingenting och skulle till att posta den då
jag upptäckte att Stahl hunnit före :evil: Snopet var ordet.Trodde det här
skulle bli som att ta godis från småbarn.I stället blev det som att bli ertappad med fingrarna i syltburken :cry:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
Mitt Sommarlov Anno 2006.

Smaka på ordet ”sommar”, visst låter själva ordet skönt.
Sommaren 2006 var den sommarn vi köpte Santa Fe nr 2, en fabriksny V6 Exklusive med Nordic-paket,,, en riktigt bra start på sommaren.
Semesterplanen var ganska löst lagd med egentligen bara Göteborg en helg och därefter en vecka i Laholm, resten av tiden var vi fria att göra vad som föll oss in.
Bild
Eftersom bilen var precis uthämtad från bilhandlarn så tog det inte emot att börja rulla mot Götet, dock så valde vi att övernatta i Jönköping så resan blev i korta etapper med stopp vid Brahehus och Gränna där min dotter Ebba valde att storhandla, att en femåring kunde bära så mycket polkagrisar hade jag ingen aning om. Väl i Jönköping så förstod vi snart att Jönköping inte riktigt är som andra städer, där väljer man att hålla restauranger och tingeltangel affärer semesterstängt (!!!!) under sommaren,,, märkligt.
Bild
Bild
Dagen efter så ställer jag in navigatorn mot Göteborg, så risken att köra vilse torde ju vara minimal, på vägen så passerar vi Borås och ett stopp kändes helt motiverat,,, detta är ju Stahls jaktmarker, och enligt HSB så skulle det finnas bra shoppingmöjligheter. Just sånt har jag svårt att bedöma, men jag konstaterade att det regnade !!

Vi anlände till Göteborg under eftermiddagen och ”Barbro” dvs navigatorn mer eller mindre skällde ut mig när jag hade svårt att hinna med i hennes anvisningar – tag nästa höger, efter 50 meter sväng höger och därefter höger och direkt höger,, (ett varv runt ?), till slut så hittade jag fram till hotellet där vi träffade mina syskon med deras familjer.
Bild
Det var mycket folk i Götet, beroende på bland annat att det var nån sorts fotbollscup för ungdomar,, inte direkt världsmästerskap men ändå.
Dagen efter så tillbringade vi 11 timmar på Liseberg, och hade riktigt trevligt med sockervadd och läsk i massor ,men jag började längta till Laholm och att få koppla av med bara familjen.

Efter 2 dygn i Göteborg så packade vi bilen och vinkade farväl till syskonen som skulle åka tåg hem till STHLM, jag la i driven och lämnade göteborgarna med en liten lättnadens suck. Nu var det bara en transportsträcka fram till Laholm och med dottern försjunken i en dvd ( jag tror det var ”my little pony på maskerad”) och HSB lätt snarkades så kunde jag njuta av att bara köra…..
Bild
Bild
Till vår stora lättnad var huset vi hyrt lika fint i verkligheten som de bilder vi sett på det och uthyraren var mycket trevlig, han visade oss runt både i huset och i omgivningarna.
Bild
Huset låg inte så långt ifrån Skummeslövsstrand, där man fick ta bilen ända ner på stranden och kunde parkera vid vattenbrynet.
Bild
Detta är helt min melodi,, dagarna tillbringades i stort sett hela tiden på ovan nämnda strand och att vädret var underbart denna sommar behöver jag väl knappast upplysa er om (fast det regnade i Borås). På kvällarna så gick grillen för fullt och att få vara med familjen på detta sätt är det som gör att man orkar resten av året.
Bild
Vi skulle stanna en vecka ,från Söndag till Söndag dock fick vi på telefon motta ett besked om en total tragedi i en för oss närstående familj, eftersom hustrun i den familjen skulle ha jobbat i min frus butik nästkommande vecka så fick vi hastigt bege oss hem redan på lördagen, så att frugan kunde hoppa in i butiken. Resan hemåt gick i högt tempo med några få stopp för näringsintag, förvånade nog så vill dottern helt plötsligt INTE ha pannkakor med sylt och glass, vilket hade varit hennes standard under hela sommaren, utan skulle helt plötsligt äta pyttipanna, (-jag gör som du pappa !!).
Bild
Eftersom HSB skulle jobba så fick semestern ett litet abrupt slut, men jag körde upp Ebba (dottern) till söderhamn där hennes moster bor (hon har hästgård) och dessutom morfar. När vi åkte upp så stannade vi på ett ställe som numera heter DRAGON GATE, ett tidigare rastställe i närheten av Gävle, nu har en tokig kines köpt stället och bygger en kopia av himmelska fridens torg och kinesiska muren !! Där kan vi tala om snickarglädje !!
Bild
Bild
Ebba stannade i nästan två veckor i Söderhamn och fick uppleva sånt som jag tycker att barn ska få uppleva när de har sommar, sånt som att få rida, fiska, titta på morfars rallybil, bada, åka timmerbil till klockan 2 på natten osv
Bild
Bild
Bild
I skrivandes stund 20060829 så sitter jag på jobbet, (resten av familjen åkte på semester till Turkiet) och konstaterar att snart är det över för den här gången. Visst ska det bli kul med vinter, men jag tycker ändå att sommaren är årets höjdpunkt.

Hoppas att alla ni andra också har haft en bra sommar och att ni bevarar minnet av denna sommar som tröst nån Måndagsmorgon i November när det regnar och blåser och är mörkt !!
"Joppe"

6
Lysande Joppe!!!
Du tog förra årets ord också!
Mycket läsvärd, rolig berättelse med många fina bilder. Forumet blir så mycket levande med bilder! Ebba är ju så söt!!

Men.... skulle regnet i Borås nämnas? :? :? :?
"loggan" för Borås heter ju "klart Borås"...... och då måste de ju mena klart väder!

:wink:
Stahl

7
Stahl skrev:Lysande Joppe!!!
Du tog förra årets ord också!
Mycket läsvärd, rolig berättelse med många fina bilder. Forumet blir så mycket levande med bilder! Ebba är ju så söt!!

Men.... skulle regnet i Borås nämnas? :? :? :?
"loggan" för Borås heter ju "klart Borås"...... och då måste de ju mena klart väder!

:wink:
Stahl
Man tackar !! Visst är det kul med bilder. Apropå Ebba så brukar folk alltid säga att vi är så lika,,,,, men hon e söt ändå !!
Och regnet i Borås,,, ja inte ska vi säga nåt om det, det verkar ju vara trevliga människor där iallafall !! :D
"Joppe"

8
Hej, kul berättelse! Det var första gången jag såg en Santa användas som klädstreck... :D :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Dags för uppsatsskrivning-igen... "Mitt sommarlov 2

9
Kalasfin berättelse, Joppe!
Härliga bilder - men kom ihåg gott folk, just bilderna är bara grädde på moset och ingår inte i juryns bedömning.

De gör kanske texten något mer tillgänglig, men den som förmår fängsla med bara ord ligger lika bra till i slutbedömningen.

Men, faktiskt är det en bild som räddar dig kvar i racet, Joppe!
Du har på något märkligt sätt lyckats väva in förra årets obligatoriska ord i texten... :roll:
Swedefe skrev:
Årets rundningsmärken är; Världsmästerskap, snickarglädje och sylt.

Men som sagt, en bild i samlingen slätar ut denna lilla tabbe:

Bilden på (den Berg-trimmade?) R8 Gordinin!
Ahh!
Den blåbärsbå färgen är ingen slump - detta var Amedée Gordinis stallfärg! Fälg-offsetten, hjulvinklarna, Cibiélyserna - allt är bara såå rätt.

Precis nu så swischar "R-1158" genom huvudet - tror att det är Renaults interna beteckning på karossen, och jag hör ljudet - såå mycket större än vad den blygsamma cylindervolymen antyder. Att 1,100 eller 1,300 cc kan låta så vuxet!

Bilen är en äkta svansmotorbil;
hela paketet hänger bakom bakaxeln - som är en pendelaxel... :roll:
Vi snackar vägegenskaper som får en kobra att verka trög i jämförelse och kräver en kombination av råstyrka, ytterlig lyhördhet och en god portion dödslängtan för att kunna utnyttjas till max! Gärna på alpvägar med rudimentära räcken...

Good sport, Joppe - du är med på samma villkor som dom andra deltagarna tack vare en snart 40 år gammal Renault - who could have guessed!

Frankofe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

11
Angående Renaulten så genomförde min svärfar midnattssolsrallyt i den nu i år !! den karl e helt klart vansinnig !!

Hoppas att det inte enbart var den bilden som tillförde nåt !!
Och som Stahl skrev så var ju faktiskt årets ord med oxå vilket en uppmärksam läsare noterade, så nån tabbe vill jag inte erkänna.
"Joppe"

14
Joppe - Härlig semesterstory.
Helt klart MVG.

Men vadå Borås? Synd då ni var 3 dar i Götet, fast den resvägen nämnde du inte innan ni åkte. Hade varit kul å snabbträffas över en fika. Bor ju bara 5 mil bort så dit in tar ju inte många minuter... :lol:
Men de går ju fler tåg....Ha de gött...
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

15
Vill bara pasa på att lyfta denna angelägna tråd, och påpekar samtidigt att den är öppen även för deltagare utanför den Europeiska Unionen...

S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot