Annons

Vad drar CRDI dieseln?

1
Är mycket nära ett köp av en Tucson diesel.
Enligt säljaren så ligger förbrukningen på 0.6-0.7.
Är det något att lita på :?:
Jag kör till 90% landsvägsfart 90-110 kmtim.
Annars så är jag helsåld på bilen, och hoppas att säljaren har rätt om förbrukningen :lol:
Annons

2
Ville bara önska dig välkommen till forumet!
Har Santa själv, så jag kanske inte är den rätta att svara på din fråga, men var bara lugn; här får du säkert svar ganska snart... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Vad drar CRDI dieseln?

3
rtfm skrev:Är mycket nära ett köp av en Tucson diesel.
Enligt säljaren så ligger förbrukningen på 0.6-0.7.
Är det något att lita på :?:
Jag kör till 90% landsvägsfart 90-110 kmtim.
Annars så är jag helsåld på bilen, och hoppas att säljaren har rätt om förbrukningen :lol:
Nu är ju 110 inte landsväg utan motorvägsfart. håller du dig i 70-100 så är strax under 0,7 inte alls orealistiskt.

Själv kör jag mestadels motorväg i 120 och stadskörning (stop and go) plus lite landsväg i hög fart (typ 80-100). Först drog den ca 0,78 nu har den kommit ner i 0,75 på samma körning.

Står man på så går det mer, sist så hade jag blåst mycket i 130 kmh men förbrukningen stannade på 0,78 ändå.

Numera räknar jag med en förbrukning mellan 0,75 och 0,8 lite beroende på hur jag har kört.
Senast redigerad av brodeur den 09 okt 2006, 14:14, redigerad totalt 1 gånger.

5
Det är väldigt lätt att bli förtjust i både Tucson och Santa Fe och Terracan, så jag vill gratulera i förskott! MYCKET bil för lagom pengar, kan man väl säga... :D
Du måste återkomma med lite bilder och sånt där, men gärna inlägg närsomhelst förstås, det är alltid roligt!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
rtfm skrev:tack för svaret!
Runt 0.75 för en 4wd tycker jag är helt ok.
Förmodligen så blir det affär på en tucson under okt-nov.
Så som du beskriver din körning kan du helt klart förvänta dig ännu lägre förbrukning. Men det är ju bättre att bli positivt överaskad.

många gör felet att de tittar på landsvägsförbrukningen och sedan tror de på fullt allvar att de skall komma ner i den löjligt låga förbrukningen på motorväg.

:wink:

7
Har idag beställt en Tucson CRDI med div utrustning.
Tror faktiskt att de svar jag fick här på forumet fick mej att välja!
Återkommer med färsk dieselförbrukningsstatistik(pust) i november.
Garantier och förbrukningen är ju ganska viktiga poster, när man skall köra 5-6000mil per år.

PS: hoppas snön kommer tidigt i år :lol:

Vi hörs!

8
Gratulerar! :D :D Jättekul!
Skall bli roligt att få höra mer om "div."-utrustningen...!
Skulle bara vilja tipsa om att du gör en ordentlig rostskyddsbehandling på den när den är ny, det gör väldigt gott för både bil och andrahandsvärde!
Fast jag har på känn, att det hör till det som du har räknat in i "div", eller? :)
Garantierna tycker vi också hör till de bästa, inte minst elektronikgarantin!
Fast på senare år så har ju sydkorea visat vad de kan (LG, Samsung osv...), så man kan vara ganska lugn för att det funkar...! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Grattis rfm och lycka till när du får din nya bil.
Förutom rostskydd så glöm inte Ditech lackkonservering - Rekommenderas. :wink:
PS: hoppas snön kommer tidigt i år
??? Driver du möjligtvis "Vårgårdabacken" eller.... :lol: ,




miles away from Topic
- den backen glömmer jag iaf. inte. Det var förvisso ett antal år sedan jag gjorde min debut i just den backen, iförd nyinköpt moderiktig slalomoverall och plastpjuck på fossingarna och under dem ett par glänsande rossingnol-skidor. Minns hur jag darrande vred skidspetsarna framåt å "störtade" nerför det jag då i samma sekund upplevde som rena avgrundsstupet. Med absolut noll i friktion mellan skidor och det vita underlaget upplevde jag hastigheten till minst 250 km/tim. :lol: Nämnas bör att jag vid det tillfället endast hade kunskaper och praktik av "telemarksvängar", men vad gör man inte då man träffat en skidintresserad snygg tjej? Nåväl någon "där uppe" måste väl förmodligen gillat mig, för med endast millimeter tillgodo "missade" jag iaf. ett par personer som stod i liftkön, en parkerad kälke samt ett par rejäla granar och efter ytterligare 25 meter på rygg med hela overallen full av snö fick jag äntligen stopp på rena idiotracet.
För ett par år sedan åkte jag förbi Vårgårda och passade då på att kolla på backen. Minns hur jag småskrattade för mig själv men blev samtidigt konfunderad och fattar än idag inte hur jag lyckades med konststycket att ens få "framåtfart" på skidorna i den lilla sluttningen. :lol:
Men det man uppfattade som enormt när man var yngre, har ju visat sig mer än en gång, får en helt annan nyktrare dimension när man blir äldre, trots att man blivit fanken så mycket fegare men lyckligtvis också klokare med åren.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
rtfm skrev:Har idag beställt en Tucson CRDI med div utrustning.
Tror faktiskt att de svar jag fick här på forumet fick mej att välja!
Återkommer med färsk dieselförbrukningsstatistik(pust) i november.
Garantier och förbrukningen är ju ganska viktiga poster, när man skall köra 5-6000mil per år.

PS: hoppas snön kommer tidigt i år :lol:

Vi hörs!
Kul, ligger också där på en 5000 mil så det går inte att blåsa på med bensin varianterna utan att bli fattig. Skall bli intressant att se vad du kommer att dra.

:wink:

12
joeng38 skrev:Jo diesel lutar det åt nästa bil. Finns tukken med automat och diesel?
Nej, 6 manuella växlar är grejen. :lol:

Nya Santan finns med 5 växlad automat.

15
äää lägg av, ni "lantisar" är välkomna att köa på essingeleden i vinter, eller sommar vår och höst. jag kör 50% landsväg uppåt norr och söder i landet. resten sitter jag i KÖER. blä. :cry:

jag kör hellre 45min på en snöig 90väg ute i landet än sitter lika länge i 25km/t...

därav att automat är ett krav i min bil, annars kommer mitt vänsterben att svälla upp. :wink:
MVH Johan