Annons

Behandla rutorna

1
Den här posten snodde jag från en låst tråd i "Månadsomröstningar" /ClasseClas

Swedefe - Har du testat "GLASTECH" på backspeglarna? Vi har det på bägge våra bilar och det funkar faktiskt rätt OK. Backspeglar, på vind & dörrutorna fram samt en skvätt åkte med på bakrutan oxså.

En del tycker det är otrevligt när det regnar och dropparna liksom far emot en när man kör, men jag tror det är en vanesak och något man förlikar sig med efter ett kort tag. Fördelar: man slipper för det mesta att ha torkarna farandes framför facet, då då glastech minskar ytspänningen och vattnet rinner av rutan liksom.
Ytterligare en fördel är på vinterna - frostiga rutor blir hur lättskrapade som helst.
Behandling utförs bl.a. på de flesta bilvårdscenter och det handlade i vårt fall på runt 6-700 spänn/bil. Glastech är en produkt från Ditec. En behandling håller i minst 2 år, om man inte torkar rutan med thinner eller likn. Man kan oxså behandla själv med liknande produkter men behandlingsresultat av dessa vet jag inget.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

2
Jag har tidigare tjatat om Rain-X och dess förträfflighet och åkte runt som en skottspole för ngn vecka sedan för att köpa en ny flaska. Tyvärr hittar jag den inte längre! Den har utgått verkar det som. Kruxet är att man måste behandla rutan varje månad eftersom Rain-X slits ner rätt så fort.

Plan B var enkel; jag åkte till min Ditecfirma så fick han fixa en Glastechbehandling för resonabla 300 kronor. Rätt bra klubbpris va? :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision