Innan jag köpte min 2.7L Tucson hade jag en Ford Windstar. Nästan 1 meter längre och vägde i stort sett 2 ton.
Varje vår kör jag sträckan Eskilstuna-Jönköping-Eskilstuna. En tur på drygt 60 mil, mest fin landsväg.
Med Forden fick jag en förbrukning på mellan 0.83 till 0.85. Alltid.
Men med Tucson blev resultatet 1.11 L/Mil.
Nu ska bilen uppdateras så det ska bli riktigt intressant att se resultatet.
Det fina är att det är ganska lång sträcka jag kör. Nästan bara landsväg. Och alltid samma hastighet. Och alltid samma årstid.
I vår ska jag tala om hur det gick.
Håkan J.
Annons
2
Det är inte så att du kan tänka dig köra Eskilstuna-Sollentuna-Eskilstuna?
Se "TRÄFFAR" på FORUMET.
Specifika ärenden/fall lär inte tas upp, men Tuscon´s soppaförbrukning
rent generellt är ett av ämnena som lär avhandlas på agendan.
Mvh Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
4
Har nu kollat bensinförbrukningen noga på min och upptäckt att förbruket ökar EXTREMT när man passerar 100 (verkar vara en magisk gräns där..)
körde en sträcka på 23 mil 2 gånger förra väckan,första gången höll jag fartgranserna 50-70-90 (farthållaren på 90)3 pers i bilen och vinterdäck förbrujn enligt f-datorn vart 0,84
. Samma sträcka dagen efter med 2 pers i bilen,höll fartgränsen vid 50, 75 på 70 väg och farth på ca 105 på 90 väg och förbrukn vart 1,01
och förbrukn ökar till ca 1,1 när man passerar 115 kmt, undrar om inte hyundai har missat lite när det gäller utväxling och när kamaxlarna ändrar läge + innsugningsrören, eftersom det är så extremt känslig vid just 100 kmt,eller är det så enkelt som att dom är anpassade efter usa marknaden och deras avgaskrav
(såg några ideer om det på några andra forum). Usa har jo 98 kmt som motorvägsfart...
Och visst går det att åka billigt med tucson,åk bara till skitvägarnas hemland (N), fick ner min till 0,66-0,67 i somras der
körde en sträcka på 23 mil 2 gånger förra väckan,första gången höll jag fartgranserna 50-70-90 (farthållaren på 90)3 pers i bilen och vinterdäck förbrujn enligt f-datorn vart 0,84
Och visst går det att åka billigt med tucson,åk bara till skitvägarnas hemland (N), fick ner min till 0,66-0,67 i somras der
5
åk bara till skitvägarnas hemland (N), fick ner min till 0,66-0,67 i somras
Må så vara vad gäller vägarna här å där, men det är ett underbart vackert land och i de läget skall man inte ha bråttom, för då missar man alla vackra vyer och gör av med en jäkla massa "soppa" helt i onödan.
Nix, tänk istället vad billigt vi hade kört här i Sverige om vi hade haft en "jäkla massa skitvägar" - dessutom hade de varit rena mirakelmedicinen för alla tokstressade förare som man ser överallt på våra "racer-banor".
Slå dawn SUV-bradders, enjoj jår tripp änd ån dö sajm tajm säjv petrål..
Senast redigerad av nimbusen den 01 dec 2006, 10:44, redigerad totalt 2 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
6
Tor skrev: Och visst går det att åka billigt med tucson,åk bara till skitvägarnas hemland (N), fick ner min till 0,66-0,67 i somras der
Kan det kanske vara så, att det som räknas som "skitvägar", är de vägar man inte kan köra särskilt fort på, och således sparar bränsle...?
Håller f ö med Nimbusen; I kanske världens vackraste land, Norge, skall man inte ha bråttom! Då kan man som sagt missa en massa...
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"