Hej på Er,
Har fått 2 stenskott på motorhuven och båda visar rost i botten.
Dom är bara någon mm i diameter.
Har aldrig förr varit med om att sådana börjat rosta på andra bilar under senaste åren.
Har man sparat in på något lager grundlack hos Hyundai???
Skäreläjan vi möttes i rondellen dagen efter också jag vinkade men du såg inte ut att uppmärksamma mej, jag körde visserligen i min nerkabbade BMW.
Annons
Re: Stenskott
2Hej igen, Mats!
Då är det tid att skaffa ett lackstift och ta skadorna direkt. Har det verkligen slagit så hårt att det gått ända igenom, så skulle jag tagit ytterst lite oxalsyra för att få bort det som - troligen - är ytrost, och sedan lagt i färg.
Vill minnas, att Nimbusen handlade lackstift nyligen, och betalte dryga hundringen för en förpackning.
Ber sedan om ursäkt för att jag inte lade märke till dig och din BMW; Jag har inget emot bilar från Bayern - eller Stuttgart heller för den delen - men de är ju så anonyma... 8)

Då är det tid att skaffa ett lackstift och ta skadorna direkt. Har det verkligen slagit så hårt att det gått ända igenom, så skulle jag tagit ytterst lite oxalsyra för att få bort det som - troligen - är ytrost, och sedan lagt i färg.
Vill minnas, att Nimbusen handlade lackstift nyligen, och betalte dryga hundringen för en förpackning.
Ber sedan om ursäkt för att jag inte lade märke till dig och din BMW; Jag har inget emot bilar från Bayern - eller Stuttgart heller för den delen - men de är ju så anonyma... 8)
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
3
- Stämmer så när som på en tia, 110 spänn för att vara exakt. Inhandlad nere på Hyundaiverkstaden i S-sund.Förpackningen innehöll 1st lackstift + ett likadant stift med klarlack.Vill minnas, att Nimbusen handlade lackstift nyligen, och betalte dryga hundringen för en förpackning.
off topic - Beträffande den pågående "vinkningstävlingen".
Det är bara "huggormarna" som drivar runt nercabbat med 8) här på ö:a - å dom känner inte "vi"....
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
4
Det är inte säkert att det är rost. Kolla här o jämför:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=885
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=885
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
5
Hej grabbar,
Skall åka ner till Stenungsund och införskaffa ett lackstift.
Vad är oxalsyra? Var köper man det?
Vi ses väl i rondellen nån dag, mitt förslag är att vi från Tjörn från och med idag kör minst tre varv i rondellen för att uppmärksammas av varandra.
Skall åka ner till Stenungsund och införskaffa ett lackstift.
Vad är oxalsyra? Var köper man det?
Vi ses väl i rondellen nån dag, mitt förslag är att vi från Tjörn från och med idag kör minst tre varv i rondellen för att uppmärksammas av varandra.
Oxalsyra (HOOC-COOH)Vad är Oxalsyra?
är i ren form ett vitt, vattenlösligt ämne. Det är en relativt stark karboxylsyra som finns i flera olika växter, exempelvis harsyra och rabarber. Namnet kommer från det vetenskapliga namnet för harsyra, Oxalis acetosella.
Oxalsyra kan med fördel användas för att ta bort rostfläckar, s.k. flygrost, metallspån från dubb och plogblad som kan fastna i lacken på bilar under vintern.
Oxalsyra finns i pulverform som blandas med vatten.
Oxalsyra (oxalsyradihydrat) kan köpas på apoteket eller hos vissa färghandlare.
...............................................................................................
Mer om rostavlägsning:
Fosforsyra rekommenderas för snabb borttagning av rost?
Oxalsyra funkar, är lite långsammare men skonsamt mot ren metall?
Citronsyra sämst rostlösningsegenskaper av dessa 3?
Max 5% vattenlösning av foforsyra löser t.o.m. riktigt tjock ingrodd gravrost på metall. Fosforsyra används bl.a. för att avrosta metallföremål som rostat i t.ex. brand, något som ger mycket tjock temperaturglödgad och totalt olöslig rost. Men fosforsyran löser rosten. OBS! När rosten avlägsnats fullständigt så angrips dock även underliggande metall.
Snacka om överkurs...
7
Misstänker starkt, att vi skulle bli uppmärksammade av betydligt fler än av varandra...MatsG skrev: ...mitt förslag är att vi från Tjörn från och med idag kör minst tre varv i rondellen för att uppmärksammas av varandra.
("-Kolla, där är en av de där dårfinkarna igen... Vad
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15
8
PÅ TAL OM STENSKOTT.....Hmm..???
Någon som råkat ut för detta?Innehållet i det Original-Lackstift jag köpte är säkert OK - Bara det att färgen stämmer inte ett jä....la dugg!!!
Färgkod för bilen och stiftets förpackning stämmer dock överens.
Gäller frugans bil, en Matrix 05:a gått knappt 500 mil, påkörd av någon smitar-idiot då den stod park. på större p-plats. Skrapmärken stötfångare (plast) bak, lodrät yta så någon fråga om solblekning eller dyl. är det inte tal om och bilen är endast 1½år gammal. Enl. recondfirman där bilen är nu så är det helt galen kulör i stiftet!
Blir sné då man måste bryta förpackn. och testa å först då upptäcker man att kulören inte stämmer. Är väl frågan om man får lämna tillbaka stiftet nu förstås, men vi får se imorgon när Hyundai-varkstaden har öppet igen. Återkommer.
In Topic iaf.Misstänker starkt, att vi skulle bli uppmärksammade av betydligt fler än av varandra...("-Kolla, där är en av de där dårfinkarna igen... Vad sysslar de med egentligen...")
Någon som råkat ut för detta?Innehållet i det Original-Lackstift jag köpte är säkert OK - Bara det att färgen stämmer inte ett jä....la dugg!!!
Gäller frugans bil, en Matrix 05:a gått knappt 500 mil, påkörd av någon smitar-idiot då den stod park. på större p-plats. Skrapmärken stötfångare (plast) bak, lodrät yta så någon fråga om solblekning eller dyl. är det inte tal om och bilen är endast 1½år gammal. Enl. recondfirman där bilen är nu så är det helt galen kulör i stiftet!
Blir sné då man måste bryta förpackn. och testa å först då upptäcker man att kulören inte stämmer. Är väl frågan om man får lämna tillbaka stiftet nu förstås, men vi får se imorgon när Hyundai-varkstaden har öppet igen. Återkommer.
9
Tack Nimbusen för ett bra svar och uttömmande svar.
Är du kemist? Eller bara amatör Doktor Hyde.
Grabbar vi syns i "karusellen på Tjörn".
Förresten vågar jag köpa ett färgstift hos Hyundai, är det OK att jag använder dig som referens när jag köper mitt stift och påpekar detta om färgen (Mr, Nimbus).
Är du kemist? Eller bara amatör Doktor Hyde.
Grabbar vi syns i "karusellen på Tjörn".
Förresten vågar jag köpa ett färgstift hos Hyundai, är det OK att jag använder dig som referens när jag köper mitt stift och påpekar detta om färgen (Mr, Nimbus).
Är nog inte mycket till referens - ÄNNU. Skall svänga ner till verkstaden i S-sund imorgon och påtala färgdifferensen.
Går allt vägen så kan du "reffa" till mig, om inte så skall du nog inte ens nämna att du känner en som handlat stift.....
kan ju bli så illa att jag blir portad..
Just nu är jag "lite lack" på Hyundai Original Parts iaf.
Så MatsG nog bäst att du avvaktar tills jag återkommer med resultat..
Om jag är Kemist? Jovisst Google-kemist

Går allt vägen så kan du "reffa" till mig, om inte så skall du nog inte ens nämna att du känner en som handlat stift.....
Just nu är jag "lite lack" på Hyundai Original Parts iaf.
Så MatsG nog bäst att du avvaktar tills jag återkommer med resultat..
Om jag är Kemist? Jovisst Google-kemist
11
nimbusen skrev: Max 5% vattenlösning av foforsyra löser t.o.m. riktigt tjock ingrodd gravrost på metall. Fosforsyra används bl.a. för att avrosta metallföremål som rostat i t.ex. brand, något som ger mycket tjock temperaturglödgad och totalt olöslig rost. Men fosforsyran löser rosten. OBS! När rosten avlägsnats fullständigt så angrips dock även underliggande metall.
Japp, fosforsyra är skarpa gerjer - återfinns bland annat i CocaCola...
Fluorvätesyra är dock sju resor värre - reagerar med precis aalllltt det kommer i kontakt med och ödelägger mindre samhällen om det kommer på drift.
En mycket god vän och transportledarkollega till mig släppte inte iväg en enda chaufför utan en uttömmande och målerisk redogörelse för vad transportkortet i sina torra ord försökte berätta.
Hans fördragningar slutade alltid med orden: "...så ät inte ur lasset!"
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
14
Nu vet jag inte, om CocaColan är densamma innehållsmässigt som på sextiotalet, men det har gått åt en del av den varan på de kromade kofångarna man körde omkring med på den tiden... 8) 8) 8)
Det var ett alldeles utmärkt polermedel till krom, och krom var det gott om... Vilka tider... Vilka bilar... Håhåjaja...

Det var ett alldeles utmärkt polermedel till krom, och krom var det gott om... Vilka tider... Vilka bilar... Håhåjaja...
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15
Oxalsyra på gelcoat
15Intressanta upplysningar om oxalsyra. En fråga till Nimbusen, som väl vet en del om båtar. En gång läste jag flyktigt om att man kunde använda oxalsyra på matt gelcoat. Intressant. Känner du till något om detta. Vad blir resultatet?
Sukken
Sukken