Annons

STOR-slaget besök

1
Saxat ur GöteborgsPosten 11 Juni 2007.
I förra veckan fick fiskare Bo Hall en fiskarhistoria att skryta om.En flock späckhuggare simmade bredvid båten utanför Måseskär.
Hallå där Bo Hall, blev du skraj?
- Ja, först var man väl inte så kaxig när vi fick syn på flocken.Späckhuggarna var ungefär lika stora som våra båtar. Alltså knappt sex-sju meter.
Och du är övertygad om att det var späckhuggare?
- Jajamensan, en av mina fiskarkollegor i de tre båtar som fiskadehärute är marinbiolog. Han var stensäker direkt. Dessutom är ju den en meter höga, svarta fenan så karakteristisk.
Var det svårt att följa den stora flocken?
- Ja, det tog närmare en timma innan vi hade hittat rätt position framför flocken för att inte störa dem. Detta är ju ett stort djur och man inte vad några ton späckhuggare kan göra med en åttameters båt.
Hur många späckhuggare var det sammanlagt tror du?
- Vi tror att det var mellan 25-30 djur.
Hur långt följde ni flocken?
- Vi kunde följa den in till sundet mellan Orust och Tjörn. Där försvann flocken ut mot havet och vi tappade dem.
Bild

klickbar bild - Måseskär i bakgrunden.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

2
Vad läckert med späckhuggare i hemmavattnen! Visst är det väl ovanligt med sådana besök överhuvud taget? Vad är det som driver huggarna hit? Ngn som vet?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Ja man kan ju undra, men sannolikt är det väl att de följer efter "födan" för felnavigerat har de iaf. INTE.

Senaste 5 åren har "vi" här runt Tjörn haft ökande besök av Val, Delfin (vid ett tillf. flasknosar långt inne i Stenungsund), Valross, Brugd, Håkärring m.m. Man börjar nästan bli bortskämd med dessa, lite exotiska men alltid lika fascinerande "flottbesök"... :lol:

Varje gång man lossar tamparna på båten är det lika spännande, för man vet aldrig vad som "dyker upp" innan dagen är slut när man är ute på den saltstänkta böljan den blå :wink:

4
Jösses va trevligt!

Havens djur nära inpå knutarna må jag säga. Som jag sagt tidigare, jag blir mer å mer sugen!

Att ha båt i saltvatten, hur kul är det förresten? Rostar inte allt utom plasten?

Undrar en bräckt norrlänning
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

6
He he

Då jäklar kan vi börja snacka om napp, å sedan får Rydsen sig en åktur, kanske både över och under ytan...

8)
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

7
svartbjorn skrev: Att ha båt i saltvatten, hur kul är det förresten? Rostar inte allt utom plasten?
Undrar en bräckt norrlänning
Det som gäller är ju rostfritt/syrafast kval A4, annars försvinner det mesta efter några år. Aluminium måste också vara av bästa kvalitet, det ser inte roligt ut annars... :roll:
Men nog gäller väl det överallt, för det rostar väl lite i bottenviken också... :?
Och en sak till som jag har funderat på; Du har ju ingen bottenmålning överhuvudtaget? Att det inte är tillåtet norr om Östersjön vet jag, men här är man så illa tvungen att ha giftfärg, annars blir det "slåtteräng" undertill...!
Så vi som har bottenmålat, kan således inte traila upp våra båtar till t ex Vänern, Bottenhavet eller någon annan insjö, där skulle vi nog inte bli så populära... 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Hmm, ingen har talat om bottenmålning med mig, varken hos handlaren eller någon annan. Visst blir det brunt efter en tid men jag tror inte att det ska innebära några problem.

Om nåt år eller så får vi veta hur rostbenägen miljön här uppe är. Ännu så länge vet jag inte riktigt. Men det är klart, det är ju ändå ett hav så viss rostar det, frågan är bara hur mycket...

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

9
Nä, i de nordligare trakterna är det inte aktuellt med bottenmålning, då det inte är tillåtet.
Kan tala om, att den första grundläggande bottenmålningen går på 4.500:- extra... Sen kan man måla själv efterföljande år...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Ja en sån kostnad kan man ju lägga på nåt annat. T ex en vettig plotter. Har du nån gps i nybåten? Ekolod?

Vi kanske sabbar tråden...

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

11
Det gäller att lägga all sin tid & alla sina innersta känslor på båten och försaka allt annat som är roligt - För riktig kärlek lär ju aldrig rosta har jag hört.. :roll:

Skämt åsido..svartbjörn du lär nog fasen få se på rost du åsså vad det lider. Sen det här med Rostfritt a la BilTema/Jula typ. Ja ja, men de räcker inte med det för de skall vara SYRAFAST oxså om man skall klara sig hyffsat. Du har väl köpt hem ett fat AutoSol... :lol: :lol:

14
svartbjorn skrev:NÄ, jag vet inte ens vad det är...

:roll:
Det var ju det viktigaste moppetillbehöret på 70-talet. OK, näst viktigaste, för ställbart munstycke kom ju på första plats!
Senast redigerad av ClasseClas den 13 jun 2007, 11:47, redigerad totalt 1 gång.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

15
Ljuva ungdomstid....Ohlsson i Insjön :shock: ...trimmningssats, GP-kolv, ställbart m.m. - Jag ryser av vällust när minnerna sveper över en.. :lol: