Annons

Terrängprovkörning av demobilar + 'lättare tilltugg'

1
Intressant? Kom bara ihåg att det inte finns några gratisluncher...

Just nu är Nissan ute och specialinbjuder till provköring av hela sitt plötsligt stora program av SUVar.

Man har bokat motoranläggningar, grusgropar och crossbanor över hela landet nu i maj, men det är inte helt enkelt att nästla sig in.

Tips!
Verka seriöst intresserad av deras nya terrängbilar, men voja dig över
att du drar mycket släp/bygger stuga i väglös terräng/vill prova under verkliga förhållanden bla bla bla;

Säljaren har ett antal "reservplatser" instoppade under skrivbordsunderlägget - se till att korpa åt dig en plats på terrängkörningen av annans bil!

Att det inte är en Hyundai får man väl stå ut med - om inte annat så kanske man får ett kvitto på att man valt rätt märke?

Själv så är jag bjuden till crossbana 9/5, förmiddag... :wink:

Swedefe
Annons

2
Hemma igen - har haft roligt skall ni veta. :D

Träffade Santaclaus på provkörningen - vi hade gjort upp om att träffas tidigare - såg dessutom en väldigt fin tiidig Santa Fe på parkeringen - en kopparmetallic med skärmbreddare och gul tejp uppe på takrelingen.
Försökte hålla koll på vems bilen var, men den försvann innan jag hann ta kontakt.

Platsen för provkörningen var Blixås motocrossbana - rejält kuperad, klättrande i en sandås, men inga fula stenar eller geggig lera.

Bilarna som släpptes ut på banan var Patrol, Pathfinder, KingCab och X-Trail (!) Muranon fick dock bara köras gatan - misstänker att markfrigången inte räckte till riktigt där över de ganska vassa krönen...

Patrolen och en av Pathfinder-bilarna var utrustade med BF Goodrich terrängdäck - övriga med tätmönstrade standarddäck.

Pathfinder saknar diffbroms/diffspärr men använder sig elektroniska hängslen istället, och det är helt enkelt inte lika bra som gammaldags hederlig teknik.

Med Patrolen kunde man ligga och smyyga, medans elektroniken hos Pathfinder krävde mer hastighet i backarna för att fungera någorlunda.

X-Trail överraskade de som vågade ladda på - med rejäl utgångshastighet så tog sig den fram på alla ställen som de stora gjorde - men det är ju inte så man skall köra i terrängen egentligen...

Arrangemanget i stort var väl så där - det inhyrda företaget "Experience 4x4 driving" som stod för arrangemanget hade gapat över lite väl mycket - med 5 st olika 4x4 bilar på menyn - alla med helt olika system för fyrhjulsdriften hade det behövts en rejäl genomgång av skillnaderna mellan dem för att deltagarna skulle känt sig mer hemma.

Andra "grundtips" för körningen delades ut i halvtid - men innan dess hade en och annan fått sig ett par rysare när bilarna började kasa bakåt i stigningarna...

Bilförsäljarna som var med ut höll sig märkligt passiva - de hade absolut kunnat bidra vid presentationen av bilarna istället för att bara stå och huttra i bakgrunden.

Men, man lär väl få höra av dem senare...

Hur som helt - en kul dag, som hade kunnat ge ett mycket bättre utfall för både deltagare och arrangör.

Pathfinder imponerade stort på mig som söker en lite större dragare, men bilarna som visades var självklart maxutrustade - och då är inte prislappen så kul längre...

Den här karavanen rullar runt i landet - uppmanar alla som har lite intresse av bilar att försöka snika sig in; posta era upplevelser här!

Swedefe

3
Kan väl egentligen bara hålla med Swedefe, att stunden i sandgropen var väl ivesterad tid.

Får ni chansen, -TA DEN!!!

Som nämdes ovan var säljarna väldigt passiva, och när första heatet skulle iväg, kom en lite udda order från teamledaren, Max 2 pers i varje bil. Lite underligt tyckte jag som vid tidigare tillfälle varit i samma sandgrop, fast med annat bilmärke som arrangör, och då fylldes bilarna + att det fanns med en instruktör i varje bil från det märkets egen klubb. Fast å andra sidan, då var det höstregn och gyttja som gällde, men även den gången gick alla bilar och förare i hamn med uppgiften.

Måhända var dagens arrangör lite orolig att vi skulle bli hängande ungefär 1,5 meter från krönet om bilarna var för tungt lastade. Men det blev vi (jag :oops: ) ju iallafall.

Första, andra och tredje försöket på ettans vxl resulterade endast i att bilen (som hade lågvxl & en go dieselrova) grävde loss än mer sand precis innan krönet, vilket ju ökade svårighetsgraden något, men när ledningen sa att det var ok att starta på 2:an och trycka på lite mer besegrades även det vassaste krönet.

Att sedan komma till ett nedförslut där man , för att se bilen som körde före, var tvungen att öppna dörren och titta UNDER dörren, var en smått hisnande upplevelse.

Den bil som imponerade mest var nog ändå X-trail, som med relativt modesta däck (hette trekker eller något liknande) och utan lågvxl, kasade runt banan precis lika bra som de större "tuffare" bilarna. Dock kan nämnas att det kändes i fjädringen att bilen är optimerad för landsväg.

X-trail är väl, i sällskapet den bil som ligger närmast Santan i jämförelse storleks och teknikmässigt. Sedan tidigare vet jag att även en Freelander tar sig fram på samma bana, tyvärr sade tiden stopp för att testa Santan, som jag tror hade klarat sig hyfsat.

Detta är bland det roligaste man kan göra på 4 hjul. :D

Rätta mig om jag har fel Swedefe!
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Kan väl tillägga att även jag vart hängande på första försöket med Pathfinder - just för att jag ville smyga, men det gick inte alls - kasa ner igen och ladda hårt så gick det bra, med det är inte så man vill köra egentligen.

Man kan också nämna att hustrun körde mer än jag - och hon satte sig inte någonstans... :roll:

Swedefe