Kamrater!
Vad tycker ni om diffspärren vi alla begåvats med, inte nu fyrhjulsdriften i Nokiastövlarna utan den i santorna? Har ni provat att stå i djup snö, sand, dynga etc och upplevt stor skillnad i drivet efter att ni tryckt in knappen som ska aktivera diffen (väl?)?
Funderade
Svartbjörn
Annons
2
Tyvärr har jag inte haft anledning att testa i riktig ävja ännu, och det känns dumt att prova i "nära köra fast"-situation utan att det är nödvändigt.
Däremot har jag nyttjat knappen på blankis och snömodd. Detta i landsvägsfart och till min förvåning ökade bränsleförbrukningen ca 10% (på ca 50 mils körning). Detta tolkade jag som att intryckt "4wd-lock" gör att systemet tidigare kastar in 4wd även i hastigheter över 40 km/h. Eller?
Jag hoppas någon annan haft tillfälle att köra fast
/Jaktterrier
Däremot har jag nyttjat knappen på blankis och snömodd. Detta i landsvägsfart och till min förvåning ökade bränsleförbrukningen ca 10% (på ca 50 mils körning). Detta tolkade jag som att intryckt "4wd-lock" gör att systemet tidigare kastar in 4wd även i hastigheter över 40 km/h. Eller?
Jag hoppas någon annan haft tillfälle att köra fast
/Jaktterrier
/Jaktterrier
3
Njaäe... jag vet inte riktigt om det kan kallas test, men i höstas - i vår båthamn - var det en med V70, som skulle dra upp en STOR båttrailer ur sjön! Lastad med en inombordsracer i 8-metersklassen, blev han stående att bara slira med V70:ans framhjulsdrift, på betongrampen, med båten halvvägs i sjön. När hela hamnen stank av däck och lameller gav han upp och frågade om jag kunde hjälpa honom. Självklart gör man gärna det!
(Jag hade stått en bit därifrån med Santan, och undrat vad
han sysslade med, min lille sadist...
)
Väl kopplad till draget, tryckte jag på 4WD-knappen och gasen - det lutade ju uppåt en aning för mig med - och han hann inte mer än att sätta sig i bilen, innan hela ekipaget var på land! Den gången kändes det bra, att ha en knapp att trycka in...!

(Jag hade stått en bit därifrån med Santan, och undrat vad
Väl kopplad till draget, tryckte jag på 4WD-knappen och gasen - det lutade ju uppåt en aning för mig med - och han hann inte mer än att sätta sig i bilen, innan hela ekipaget var på land! Den gången kändes det bra, att ha en knapp att trycka in...!
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
4
Det där var en intressant fråga! Mitt ingångsvärde är att diffspärren inte ska koppla in i farter över 40 km/h. Om den påverkar systemet utöver det vette gudarna men det finns nåra goda farbröder här som brukar ge fina redogörelser för våra bilars detaljfunktioner, vänta å se 8)Detta tolkade jag som att intryckt "4wd-lock" gör att systemet tidigare kastar in 4wd även i hastigheter över 40 km/h. Eller?
Skäreläjan, en finfin situation du fick med båttrailern, en sån som många män (ingen nämd ingen glömd) i vissa fall kan betala för att få hamna i...
Glädjande att höra att det gick som en kalvdans att få upp sportskutan, sånt värmer och infriar förhoppningar onekligen!
Hälsar
Svartbjörn[/quote]
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
5
Har för första gången testat 4wd lock knappen i min campinggrannes Tuscon diesel. Efter att jag dragit loss diverse bilar/husvagnar med min gamla Santa på en vattensjuk camping, fick hustrun nog av lera och regn. Hon tog bilen till byn för att köpa nya gummistövlar.
När så en något överstursk man körde rakt ut i geggan från sin campingtomt, trots diverse avspärrningar, (den enda stjärnan i det ekipaget satt längst fram på huven...) och blev hängande på underredet, lånades Tukken in. Att dra loss Mercan lät sig däremot inte göras framåt, eftersom bilen inte hade ngn bogserögla i fronten. Ägaren till bilen hade ingen aning om att det borde finnas en.
Lite känsla av tractorpulling fick man, när mercan drogs baklänges (linan sattes dragkrok till dragkrok) upp på fast mark. Inte ett hjulspinn, inte ett lerskvätt gav Tukken ifrån sig.
Måste erkänna att jag blev mkt imponerad av hur väl 4wd lock funkade.
När så en något överstursk man körde rakt ut i geggan från sin campingtomt, trots diverse avspärrningar, (den enda stjärnan i det ekipaget satt längst fram på huven...) och blev hängande på underredet, lånades Tukken in. Att dra loss Mercan lät sig däremot inte göras framåt, eftersom bilen inte hade ngn bogserögla i fronten. Ägaren till bilen hade ingen aning om att det borde finnas en.
Lite känsla av tractorpulling fick man, när mercan drogs baklänges (linan sattes dragkrok till dragkrok) upp på fast mark. Inte ett hjulspinn, inte ett lerskvätt gav Tukken ifrån sig.
Måste erkänna att jag blev mkt imponerad av hur väl 4wd lock funkade.
6
SM med VGT, JM, CM är alla utrustade med ett 4WD system som kallas ITM (Interactiv Torque Managment). Huvudenheten för detta består av en flerskivig lamellkoppling placerad på bakaxeln (där kardanstången ansluter). lamellkopplingen aktiveras av en elektromagnet och kan aktiveras på 1/8 varv. Systemet styrs via diverse sensorer där de två viktigaste signalerna tas från ABS systemets hjulsensorer och gaslägesgivaren.
Vid körning rakt fram med jämn hastighet så överförs ingen kraft till bakaxeln, bilen är i princip endast framhjulsdriven. Vid acceleration eller start (det vilsäga så fort vi ändrar gaspedalsläget) kommer gaslägesgivarsignalen att aktivera ITM enheten och bilen blir fyrhjulsdriven. Som exempel på vinterväg med snömoddsträng och vi skall göra en omkörning så kommer bilen vara fyrhjulsdriven redan innan vi kör över snömodden på grund av att vi accelererat. Dessutom kommer skillnader i hjulhastighet (ett eller flera hjul spinner) att aktvera fyrhjulsdriften (ITM). Denna aktivering är duty styrd och kopplar in gradvis (men snabbt) för att undvika ryck och slag, duty styrningen gör dessutom att spänningar i drivlinan undviks, systemet kompenserar också vid normal sväng (alla hjul roterar olika fort vid sväng) med hjälp av en ratt vinkel givare så att inte en normal sväng skall aktivera fyrhjulsdrften.
Allt detta om automatiken... Vad har vi då 4WD lock knappen till (Vissa SM VGT saknar denna)? Vi börjar med funktionen.. När knappen trycks in låser ITM enheten till 100% det vill säga bilen blir fyrhjulsdriven helt utan fördröjning. (perfekt för uppdragning av sportbåtar och bogsering av enstjärniga bilar ur gyttjehål) Men man skall ha klart för sig att vi med denna knapp har låst mittdifferentialen, det vill säga fram och bakaxeln tvingas att rotera med samma hastighet, detta gör att om vi försöker svänga på torr asfalt så kommer spänningar/påfrestningar att påverka hela drivlinan, detta skadar inte drivlinan men det är obehagligt och ökar däckslitaget samt ökar svängradien, dessutom kan det vara farligt med låsta diffar i högre hastigheter, därför finns den 40 km/h begränsningen i systemet som kommer att släppa låsningen av ITM över denna hastighet, den normala styrningen av ITM kvarstår dock (gaspådrag och skillnader i hjulhastighet) vilket gör att bilen alltig är fyrhjulsdriven när det behövs oavsett hastighet (även i 180 km/h), med knappen intryckt och om vi kör fortare än 40 km/h lyser fortfarande 4WD lock lampan men låsningen av mittdiffen (ITM) släpper och när hastigheten sjunker under 40 km/h låser den igen.
För att ytterligare hjälpa framkomligheten så har vi TCS/ESP som kommer att bromsa det spinnande hjulet och därmed föra över kraft till de andra hjulen med förhoppningsvis mer grepp.
Väl mött i leran..
Diesel
Vid körning rakt fram med jämn hastighet så överförs ingen kraft till bakaxeln, bilen är i princip endast framhjulsdriven. Vid acceleration eller start (det vilsäga så fort vi ändrar gaspedalsläget) kommer gaslägesgivarsignalen att aktivera ITM enheten och bilen blir fyrhjulsdriven. Som exempel på vinterväg med snömoddsträng och vi skall göra en omkörning så kommer bilen vara fyrhjulsdriven redan innan vi kör över snömodden på grund av att vi accelererat. Dessutom kommer skillnader i hjulhastighet (ett eller flera hjul spinner) att aktvera fyrhjulsdriften (ITM). Denna aktivering är duty styrd och kopplar in gradvis (men snabbt) för att undvika ryck och slag, duty styrningen gör dessutom att spänningar i drivlinan undviks, systemet kompenserar också vid normal sväng (alla hjul roterar olika fort vid sväng) med hjälp av en ratt vinkel givare så att inte en normal sväng skall aktivera fyrhjulsdrften.
Allt detta om automatiken... Vad har vi då 4WD lock knappen till (Vissa SM VGT saknar denna)? Vi börjar med funktionen.. När knappen trycks in låser ITM enheten till 100% det vill säga bilen blir fyrhjulsdriven helt utan fördröjning. (perfekt för uppdragning av sportbåtar och bogsering av enstjärniga bilar ur gyttjehål) Men man skall ha klart för sig att vi med denna knapp har låst mittdifferentialen, det vill säga fram och bakaxeln tvingas att rotera med samma hastighet, detta gör att om vi försöker svänga på torr asfalt så kommer spänningar/påfrestningar att påverka hela drivlinan, detta skadar inte drivlinan men det är obehagligt och ökar däckslitaget samt ökar svängradien, dessutom kan det vara farligt med låsta diffar i högre hastigheter, därför finns den 40 km/h begränsningen i systemet som kommer att släppa låsningen av ITM över denna hastighet, den normala styrningen av ITM kvarstår dock (gaspådrag och skillnader i hjulhastighet) vilket gör att bilen alltig är fyrhjulsdriven när det behövs oavsett hastighet (även i 180 km/h), med knappen intryckt och om vi kör fortare än 40 km/h lyser fortfarande 4WD lock lampan men låsningen av mittdiffen (ITM) släpper och när hastigheten sjunker under 40 km/h låser den igen.
För att ytterligare hjälpa framkomligheten så har vi TCS/ESP som kommer att bromsa det spinnande hjulet och därmed föra över kraft till de andra hjulen med förhoppningsvis mer grepp.
Väl mött i leran..
Diesel
Däckstorlek
8Det är väldigt intressant att läsa Diesels information. Passar på att fråga när vi är inne på 4wd, om däcksskifte. Mina sommardäck närmar sig 2000 mil, och med en godtycklig känning med fingret är framdäcken något mer nedslitna än bakdäcken. Förståeligt om bilen mest är framhjulsdriven. Tänkte därför skifta, så kanske däcken slitss ikapp.
Om jag förstått rätt på forumet skall man inte korsskifta, utan endast flytta framhjul mot bakhjul.
Har någon erfarenhet av balansen vid denna operation. Brukar man behöva balansera om?
Däcktrycket skall ju vara runt 2,1-2,2. Jag tycker det känns väldigt lågt. Har ökat till ca 2,6, på asfaltväg i hög fart men det är kanske tokigt? Kör ni andrea på 2,1-2,2?
Sukken (ibland på 1,3)
Om jag förstått rätt på forumet skall man inte korsskifta, utan endast flytta framhjul mot bakhjul.
Har någon erfarenhet av balansen vid denna operation. Brukar man behöva balansera om?
Däcktrycket skall ju vara runt 2,1-2,2. Jag tycker det känns väldigt lågt. Har ökat till ca 2,6, på asfaltväg i hög fart men det är kanske tokigt? Kör ni andrea på 2,1-2,2?
Sukken (ibland på 1,3)
9
Själv har jag alltid skiftat både sommar- och vinterdäck så att dom däck, som föregående säsong satt fram, hamnar bak och vice versa. Detta innebär att däcken rullar 6-700 mil före varje sådant byte. Men jag byter aldrig sida dvs däck som första gången placerats på vänster sida kommer alltid att sitta kvar på samma sida - detta för att inte byta rullriktning.
Någon ombalansering har jag inte behövt göra i samband med skiftena - alla hjulen ska ju vara balanserade, oavsett om dom sitter fram eller bak (själv är jag mycket petig och kräver perfekt balans på samtliga hjul).
Den här metoden att skifta däck har jag tillämpat på samtliga mina Santa Fe (två SM - och för min nuvarande CM kommer jag att göra på samma sätt).
Betr lufttrycket är jag nöjd med dom 2,3 som jag kört med i alla tre bilarna. Men flera andra vet jag kör med väsentligt högre tryck.
/BengtB
Någon ombalansering har jag inte behövt göra i samband med skiftena - alla hjulen ska ju vara balanserade, oavsett om dom sitter fram eller bak (själv är jag mycket petig och kräver perfekt balans på samtliga hjul).
Den här metoden att skifta däck har jag tillämpat på samtliga mina Santa Fe (två SM - och för min nuvarande CM kommer jag att göra på samma sätt).
Betr lufttrycket är jag nöjd med dom 2,3 som jag kört med i alla tre bilarna. Men flera andra vet jag kör med väsentligt högre tryck.
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
10
Tack för bra svar Diesel!
Ytterligare info med bilder finns i träffdokumentationen:
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf
sid 15 och framåt
Det är inte undra på att 4WD-knappen skapar förvirring. PÅ en jänkebil hade det stått "MAGNA QUADRA DRIVE" och då hade man typ fattat direkt vad det handlar om typ...
(*ironi*)
Ytterligare info med bilder finns i träffdokumentationen:
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf
sid 15 och framåt
Det är inte undra på att 4WD-knappen skapar förvirring. PÅ en jänkebil hade det stått "MAGNA QUADRA DRIVE" och då hade man typ fattat direkt vad det handlar om typ...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Re: Däckstorlek
11Mina erfarenheter gäller Santa FE SM som ju är permanent fyrhjulsdriven så där slits däcken rimligtvis lite jämnare runtom. Nåväl, med mina ca 1500mil/år så skiftar jag hjulen i samband med säsongsbytena. Dessutom meckar jag jag alltid till bakbromsarna när hjulen ändå är borta. http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=180Suzuki skrev:Det är väldigt intressant att läsa Diesels information. Passar på att fråga när vi är inne på 4wd, om däcksskifte. Mina sommardäck närmar sig 2000 mil, och med en godtycklig känning med fingret är framdäcken något mer nedslitna än bakdäcken. Förståeligt om bilen mest är framhjulsdriven. Tänkte därför skifta, så kanske däcken slitss ikapp.
Sukken (ibland på 1,3)
Kanske ngt för CM-ägare också?
Ombalansering har jag klarat mig utan, men i samband med 6000-milaservicen fick jag sommarhjulen ombalanserande runtom eftersom jag känt av lite obalans i framvagnen.
Däcktryck: På SM rekommenderas visst 2.07 bar, jag kör med 2.6. Sök runt lite. De flesta ligger en (bra) bit över vad jag har förstått.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Re: Däckstorlek
12Hur gör ni när ni kollar däckstrycket ?? Det kan ju skilja ganska mycket mellan varma o kalla däck ?? Jag menar 2,5 i varma däck kan mycket väl motsvaras av 2,1 i kalla....ClasseClas skrev:
Däcktryck: På SM rekommenderas visst 2.07 bar, jag kör med 2.6. Sök runt lite. De flesta ligger en (bra) bit över vad jag har förstått.
"Joppe"