Annons

31
ClasseClas skrev:DonTino, om du använder "Sök"-knappen
Bild
och skriver in "kamrem" som sökord så får du fram en bibba med sökresultat, varav de flesta är relevanta i ditt fall.
Jag kanske är lite otydlig här. Har gjort den sökningen och får, precis som Du påpekar, en massa träffar kring kamrem. Har även läst igenom dessa men de beskriver "enbart" rembyten o dess priser hos auk. Hyundai-firma (förutom B-dell´s missöde med hjälp av en "kompis").

Vad jag är ute efter är info ifrån någon som har gjort kamremsbytet själv eller med hjälp av någon kompis (och hur mycket reservdelarna kostar) innan man lämnar in bilen till auk. Hyundai-firma.

Till detta hör självklart hur det påverkar prisbilden hos firman som gör "resten av" 9000-mila-servicen.
//DonTino
Annons

32
Don Tino > Jag hakar på dig i din frågeställning.

Jag står iofs. inte i begrepp att behöva byta kamrem än på ett tag, men jag reagerar starkt på dessa som jag tycker helt sans/hutlösa servicepriser. Här finns många som dividerar hit och dit angående bränsleförbrukning på sina "älsklingar", men vad är de mot idiotpriser på service hos verkstäderna? Här nämns 5-7-10-15-tusen för en service, man baxnar bara man hör summorna. Vad motiverar ett sådant pris? Oftast kostar delarna en bråkdel, men man tar orimligt betalt för lite meckande. Okey dagens bilar är iofs. så fiffigt konstruerade att vi som skruvat en hel del i äldre bilar, idag är förhindrade att göra många olika jobb på bilen, eftersom det krävs att man sladdvägen måste koppla in en dator med dataprogram för att kommunicera med bilens "godislådda". Men alla andra moment som INTE behöver datorkommunikation? Dessa är ju i regel bara gammalt vanligt hederligt "skruvande" och de tycker jag man tar åt H...vete förmycket betalt för.
Vi bilägare borde ta mig sjutton gå ut i strejk för lägre servicekostnader alt. strunta i "stämpeln" och istället anlita någon erkänt kunnig mekaniker "svart".
För extra bra betalt för inbytesbilen för att de finns "stämplar i serviceboken" får vi ändå inte den dagen.

Som sagt jag är faktiskt förvånad att inte fler av våra medlemmar reagerar kraftfullare på dessa höga servicekostnaderna, istället för att gny/gnälla över att bilen drar någon dl soppa över angiven förbrukning.

Sen borde vi kämpa för att få ner priset på kamremsbyten till en rimlig kostnad, då intervallerna hos Hyundais SUV-modeller ligger tätare än liknande modeller hos de flesta andra bilfabrikanterna.

Som någon skrev: Det känns ju som om man betalar bilen EN GÅNG TILL och så skall det ju inte vara.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

33
Det som byts på 9000 servicen är

kamrem
spännare
löphjul 2st

tändstift (insugsröret måste skruvas bort)

oljefilter

oljor i
motor
fördelningslåda
autlåda
bakaxel

kylarvätska
bromsvätska

cupefilter dyra men brukar vara mögliga så byt dom varje år.

ca 5-6 timmars jobb.
/Atos(z) (A to Z)

34
DonTino skrev:
ClasseClas skrev:DonTino, om du använder "Sök"-knappen
Bild
och skriver in "kamrem" som sökord så får du fram en bibba med sökresultat, varav de flesta är relevanta i ditt fall.
Jag kanske är lite otydlig här. Har gjort den sökningen och får, precis som Du påpekar, en massa träffar kring kamrem. Har även läst igenom dessa men de beskriver "enbart" rembyten o dess priser hos auk. Hyundai-firma (förutom B-dell´s missöde med hjälp av en "kompis").

Vad jag är ute efter är info ifrån någon som har gjort kamremsbytet själv eller med hjälp av någon kompis (och hur mycket reservdelarna kostar) innan man lämnar in bilen till auk. Hyundai-firma.

Till detta hör självklart hur det påverkar prisbilden hos firman som gör "resten av" 9000-mila-servicen.
Uppgifter från min räkning:
Remspännare 934:- + moms
Arm remspännare 850:- + moms
Själva kamremmen ?
SF 2,7 GLS -01

35
petroff skrev:Håller med.4-5 tusen extra i utgift en månad, det känns!
Nästan så att man "köper bilen 2 gånger"!
Jag har märkt att mycket av det man betalar dyrt för, kan man
göra själv.Men visst,stämpeln i boken har ett värde i sig.
Men det blir fler och fler verkstäder som börjar kunna Hyundai
och deras stämplar är också giltiga.

Petroff :wink:
Nu finns det en tråd "annonser", som BengtB drog igång men som
allt mer liknar denna tråd.
Vi kan väl fylla på här istället betr. åsikter,frågor och fakta om just
service-priser?

Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

36
6000-milaservice gjord idag på 2.4an. Det landade på 6031 kronor inkl. några hundralappar på småfix.

Att notera: På 4-cyl byts inte bara kamaxelremmen utan även balansaxelremmen. Det är alltså 2 grejor som verkstan kan klanta sig på vad gäller "timing alignment". :shock:

Dyrt är det, men inte lika svinigt som 13-15tusen som för V6ans 9000-milaservice.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

37
6000-milaservice på v6a (olja oljeplugg oljefilter kupefilter och arbete)
2845 kronor
Det sämsta, det gick inte att betala med hyundai kortet hos
en auk.hyundai verkstad.

LASSE

38
Lasse skrev:...
Det sämsta, det gick inte att betala med hyundai kortet hos
en auk.hyundai verkstad.

LASSE
Hej Lasse, det var beigt! :x :evil: Jag tycker du borde kontakta Hyundai Bilar AB och påtala detta.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

9000 mil service

39
Här kommer lite aktuellt om service :
Jag föll för ålderssträcket på 72 månader och inte 9000 mil . Verkstan bytte allt vid dryga 8000 i stället . Kamrem oljor och tillbehör . Även multirem och spännare byttes för den var i dålig kondition .

Det kostade inalles 14000 kr men nu vet jag att allt är i bra skick .
Kanske förbrukningen går ner lite nu i stället för 1,3 l milen . Är det normalt för en -02 v6 ?

Så alla Santavänner . Nu vet ni vad det kostar dags dato . Ha en God Hjul och Gott Nytt År :P
Santa gls v6 -02

40
Hej Tulis!
Det är allt en ganska "saftig" räkning, när det måste till... :shock: :shock:
Men sen när det väl är gjort, så vet man att allt skall funka under lång tid. :D
Vår 03:a gick på c:a 1,1, så det kanske blir lite mindre, men det beror ju som alltid även på körstilar, trafik, vägtyp o s v... :wink:
Ha det så gott själv; Titta gärna in på Forumet ofta! :D
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1550 (T ex...!)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: 9000 mil service

41
tulis skrev:Här kommer lite aktuellt om service :
Jag föll för ålderssträcket på 72 månader och inte 9000 mil . Verkstan bytte allt vid dryga 8000 i stället . Kamrem oljor och tillbehör . Även multirem och spännare byttes för den var i dålig kondition .

Kanske förbrukningen går ner lite nu i stället för 1,3 l milen . Är det normalt för en -02 v6 ?

Så alla Santavänner . Nu vet ni vad det kostar dags dato . Ha en God Hjul och Gott Nytt År :P
1.3 liter/mil med V6 i stadstrafik med vintersulor är inte helt orimligt. Vad har du för däck? Kumho KW-11 drar mindre än Cooper Discoverer M+S tex. Prova även att dra upp däckstrycket till ca 2.6 bar. Styrresponsen blir bättre, men däcken kan upplevas lite stötiga. Sedan kan du kolla de bakre bromsbeläggen så att de inte ligger an.
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=180
Lite extra pyssel kan ge 0.1-0.15liter/mil i lägre förbrukning och det är ju det värt! 8)
Toyota Auris 1.8 HSD -13

42
14.000:- i servicekostnad på en 72mån gammal bil! :shock:
På en välskött Santa Fe V6:a motsvarar det ungefär 10% av bilens värde.
Och enbart den servicen belastar driftkostnaden per körd mil, med minst
1.50kr. Det är nog tyvärr den nivån det ligger på. I alla fall på aukt. märkes-verkstad i Stockholmstrakten.

Tror faktiskt jag struntar i den där stämpeln i boken, och dokumenterar
utförd service på annat sätt när det blir dags.

43
Problemet är väl bara att 14 000 mila garantin inte gäller om man inte har stämplar i boken så man är låst. Santan hade ju en bra prisbild när den kom, men jag kommer att tänka på dom som köpte en Lexmark bläckstråleskrivare för 600 spänn men sen kostade bläckpatronerna lika mycket. Samma med Hyundai, man tar tillbaka det billiga priset på dyr service. Jag kör c:a 4-5000 mil om året så det betyder att jag måste byta rem på ett och ett halvt år.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

Re: 9000 mil service

44
tulis skrev:Här kommer lite aktuellt om service :

Trodde också min bil var i gott skick efter att betalt 8800:- för 12.000 mila service med rembyte på AUKTIRSERAD verkstad , men det var den inte... efter ett par veckor var det bärgning + hyrbil i en vecka och 2 till verkstadsbesök för att få ordning på den inkl en ny kamrem till mm delar ... se tråden 'haveri' nedan..

Det är inte bara priserna som är höga verkar det som, ett kamremsbyte kostar ju förresten runt 3500:--4000:- på en all bil verkstad på en 2.4 , om någon skulle våga sig på det.... (inkl spännare mm) Nästa gång det är dags för mig (vad jag hoppas på i alla fall..) är vid 18.000 mil och då tror jag inte jag behöver stämpeln längre i boken.

Just det, kollade oljan imorse och det låg lite under 'min' på stickan, trots att den bara gått 200 mil sen oljebytet på verkstad som man betalade för (och det läcker inte) troligen har dom fyllt på väldigt snålt...

Tycker i princip man skall kunna känna sig trygg om man fullservar på märkesverkstad vid så täta intervaller som Hyundai har.

45
:shock: Felmonterat vid kamremsbyte (sannolikt)och haveri som följd!
Bortslarvad plastkåpa.!
Oljenivå under min-strecket 200mil efter service!
(Är oljan alls bytt?)
Underkänt! Klart underkänt! :evil: