Sådärja för nån vecka sen var den inne på service. De hittade lite fel så jag fick lämna in den igen.
Byte bakruta - värmen funkade inte
byte vattenpump - läckte
Byte drivaxeldamask fram- spruken
fixat oljeläckage i fördelningslåda
omprogramerat automaten - hade börjat smälla i 3an igen.
och släckte varningslampan för airbag- kontakt hade lossnat
kostnad 50:- ( självriskeliminering på lånebilen).
Kanon med 3 års garanti!
Annons
2
Det var attans va mkt fel du hade på din bil! Det måste vara SUV-rekord vad jag kommer ihåg från våra forum.
Visst är det gött med 3 års nybilsgaranti, men de flesta märken fegar ur vid låga 10000 mil. Hyundai är det enda märket med 3-årsgaranti som jag vet om på den svenska marknaden som kör med obegränsad körsträcka under nybilsgarantin! Respekt!
Vi som köpte bil efter den 1/9 i år "åkte" dessutom på en 6 års kvalitetsgaranti som börjar gälla efter nybilsgarantin upp till 15000 mil (jo här dök milgränsen upp...). Utan att ha läst det finstilta så vågar jag påstå att alla fel avhjälps med kvalitetsgarantin, möjligtvis inte gummidamasken.
2 års nybilsgaranti på premiumbilar börjar kännas lite beigt faktiskt. Undrar var detta kommer att ta vägen. Förhoppningsvis blir det lite tuffare konkurrens även på eftermarknadsvillkoren vartefter.
Visst är det gött med 3 års nybilsgaranti, men de flesta märken fegar ur vid låga 10000 mil. Hyundai är det enda märket med 3-årsgaranti som jag vet om på den svenska marknaden som kör med obegränsad körsträcka under nybilsgarantin! Respekt!
Vi som köpte bil efter den 1/9 i år "åkte" dessutom på en 6 års kvalitetsgaranti som börjar gälla efter nybilsgarantin upp till 15000 mil (jo här dök milgränsen upp...). Utan att ha läst det finstilta så vågar jag påstå att alla fel avhjälps med kvalitetsgarantin, möjligtvis inte gummidamasken.
2 års nybilsgaranti på premiumbilar börjar kännas lite beigt faktiskt. Undrar var detta kommer att ta vägen. Förhoppningsvis blir det lite tuffare konkurrens även på eftermarknadsvillkoren vartefter.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
3
Jag har alltid undrat vad som skiljer nybilsgarani och Kvalitetsgarani?
Ligger det på verkstaden att avgöra detta, eller finnst det skrivna regler/direktiv ?
Min crdi har nu gått 7000 mil på ett år.
Om drygt tre år i den takten så har den 20-25000 på mätaren.
Vad tycker verkstaden då om ev fel som koppling, hjullager,osv
Någon som vet
Ligger det på verkstaden att avgöra detta, eller finnst det skrivna regler/direktiv ?
Vad tycker verkstaden då om ev fel som koppling, hjullager,osv
Någon som vet
Tucson -06 CDRI
Extrafordon:
Austin Healey 3000 BJ7-62
Moto Guzzi 750 special-71
Extrafordon:
5
Jag åker runt i väst/södra sverige och servar printrar.
En dag kan börjar i mariestad sedan söderut till borås,och kanske en sväng till göteborg eller trollhättan.
Kommer lätt upp i 20-40 mil om dagen.
Jag har en privatägd bil och kör mot milersättning,Därav diesel
Hade tänkt att bilen skulle rulla ca 20000mil sedan får frugan ta den när jag köper annat. (kanske en santa med automat och diesel
)
Som det är nu så har frugan alla möjliga ursäkter för att hon skall åka Tucson, och jag skall ta hennes Audi till jobbet
En dag kan börjar i mariestad sedan söderut till borås,och kanske en sväng till göteborg eller trollhättan.
Kommer lätt upp i 20-40 mil om dagen.
Jag har en privatägd bil och kör mot milersättning,Därav diesel
Hade tänkt att bilen skulle rulla ca 20000mil sedan får frugan ta den när jag köper annat. (kanske en santa med automat och diesel
Som det är nu så har frugan alla möjliga ursäkter för att hon skall åka Tucson, och jag skall ta hennes Audi till jobbet
Tucson -06 CDRI
Extrafordon:
Extrafordon:
6
http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/9 ... illkor.pdfrtfm skrev:Jag har alltid undrat vad som skiljer nybilsgarani och Kvalitetsgarani?
Vad tycker verkstaden då om ev fel som koppling, hjullager,osv![]()
Någon som vet
Följ ovanstående länk så få du svaret, hoppas jag!
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil
KABE Onyx GL KS B8 - 04
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil
KABE Onyx GL KS B8 - 04
8
rtfm skrev:Tack för länken.
För mej innebär det att den 9 åriga kvalitetsgarantin upphör efter ca 2 1/2 år (15000mil).
Tur att man har kvar lite på nybilsgarantin då
Antar att du inte tillhör "målgruppen" med ditt långkörande.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13