Annons

Öppen spis med riktig eld utan skorsten!?

1
Är det månntro någon på Forumet som har erfarenhet av - eller bara känner till - något om den här sortens öppna spisar?
http://www.realflame.se/Oppnaspisarforslatvagg.htm
Jag och HSB:n har i många år önskat oss en öppen spis, men alla vet ju hur det är med eld; Ved, sot, skorsten och bygglovsbestämmelser o s v...!
Det här är ett alternativ som vi tycker verkar vara fantastiskt!
Kan det verkligen vara så enkelt och bra som det verkar?
Erfarenheter, någon?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

2
är nog ingen höjdare om du tänkt att värma huset med..(lite värme blir de) men visst för trivsel och dylikt är de nog smidigt.. finns ju en pellets fast de är en kamin som du inte behöver skorsten till utan bara en sak ut genom väggen.. de tro jag är fint de..
santa nice.. amazon nice2

3
Så sant, Green... Men det kanske jag borde lagt till; Det är alltså inte för uppvärmningens skull i första hand, utan mest som "mysfaktor", och kanske även som en kompletterande mindre värmekälla i den del av huset, där vi inte får full effekt från luftvärmepumpen. Annars har vi oljeeldning - där luftvärmepumpen gett en 70-%-ig besparing av oljan - som nästan bara går för varmvattnet i dagsläget.
För visst ser det mysigt ut med en sån spis...? :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

4
Hur funkar det där :shock: Trodde först att det var typ elkaminerna som har ljusspel på någon form av tyg. De kan ju se bra trovärdiga ut men detta är alltså riktig eld! eller :?:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

5
Visst är det riktig eld.... men det får man ju från ett stearinljus också.
Det som brinner/bränslet är nån sorts gele. Vedträna i bilden är bara för syns skull, gjorda av nått keramiskt material och sen lägger man gelen bakom.

10 värmeljus ger nog lika mycket värme. Lite billigare också;-)

6
para skrev:Visst är det riktig eld.... men det får man ju från ett stearinljus också.
Det som brinner/bränslet är nån sorts gele. Vedträna i bilden är bara för syns skull, gjorda av nått keramiskt material och sen lägger man gelen bakom.

10 värmeljus ger nog lika mycket värme. Lite billigare också;-)
Nja... Jag har ringt och kollat lite närmare; Man sätter in en, två eller tre burkar i kaminen och får en värmeeffekt på 2,7 kW! Varje burk värmer alltså 0,9 kW per timme, och brinner ungefär tre timmar!
Så som tillfälligt komplement funkar det antagligen utmärkt...! :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

7
Vidareutveckling av napalm :D Det är ju bra att det funkar för tänker man infravärme så är ju det 1 kW har jag för mig. Brasan ser ju ända ganska stor ut så det blir bättre mysfaktor kan man säga. Tar grillkorven smak tror du, vi får testa nått tag :)
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

8
Skäreläjan skrev:Så sant, Green... Men det kanske jag borde lagt till; Det är alltså inte för uppvärmningens skull i första hand, utan mest som "mysfaktor", och kanske även som en kompletterande mindre värmekälla i den del av huset, där vi inte får full effekt från luftvärmepumpen. Annars har vi oljeeldning - där luftvärmepumpen gett en 70-%-ig besparing av oljan - som nästan bara går för varmvattnet i dagsläget.
För visst ser det mysigt ut med en sån spis...? :D :D
Du har inte funderat på att sätta in en elektrisk varmvatten beredare och spara mer.....
Jag hade olja och en elberedare innan vi satte in fjärvärme
På sommare kunde jag stänga oljan helt och bara köra el
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

9
och priset på bränslet är 14:-/h..... alltså ca 14:-/kWh om den nu ger 0,9kW/h vilket är typ 14 gånger dyrare är direktverkande el så det blir ett ganska dyrt komplement.....

10
Klart att det inte är det mest ekonomiska alternativet... :roll:
Men jag tycker iallafall den här är goare att titta på än ett platt, vitt element!
Bild
eller hur? :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

11
Vi tänker faktiskt i exakt samma banor. I stugan har vi öppen spis och järnspis i köket, det saknar vi där hemma.
Men där har vi fjärrvärme och ingen skorsten.
Det blir nog en sådan, just för mysfaktorns skull.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

14
Är det också en "skorstenslös" kamin, eller är den gasoldriven? :?:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15