Då kanske du har tillgång till egen ved...?
Det skulle vara ett av hindren för mig, jag hade fått köpa veden...!
Skall erkännas; Det är mest för hemtrevnadens skull, men visst kan den värma också...! Och tro det eller ej: Den där gelén "sprakar" som riktig eld!svartbjorn skrev:Orkar du inte bära in ved Skäreläjan?![]()
![]()
Nä, skämt åsido. Napalmvarianten kanske kan värme en frusen västkustbo fullt tillräckligt om det kniper. Jag håller med dig, det ser onekligen mysigare ut än att stirra in i ett stålelement.
Just prislappen är också en poäng; Vad skulle det kosta i tid och pengar att få bygglov, hantverkare som skall bygga murstock eller motsvarande genom två våningar och taket,svartbjorn skrev:Dock skulle väl en norrlänning hoppa i Nokiastövlarna och bege sig till en vedeldad stuga. Den goa doften av nytänd ved, knastret och värmen är ju en höjdare. Prislappen en annan icke att förglömma!
Senast jag såg priset på en "binge" på ungefär en kubik var på Bauhaus, och den skulle kosta drygt tusen kronorsvartbjorn skrev:Men jag ska inte förta dina drömmar. Dock kan jag inte bidra med erfarenhet eftersom jag nog inte ens sett en såndär i verkligheten.
Intressant fråga, vad skulle du få betala för veden per kubik?
Hälsningar
Norrbotten
Nu skrev jag visserligen inte att han eldade med gelé, utan menade en liknande typ av spis; Han eldar med gasol, som han handlar billigt av olika anledningar, och - vad jag framför allt avsåg - att typen av öppen spis avger en hel del värme! Oavsett vedpriset, så har man sluppit alla utgifter för skorsten!para skrev: Bra gjort om din kompis kan tjäna massor på att elda med gele!
Skäreläjan skrev: Just prislappen är också en poäng; Vad skulle det kosta i tid och pengar att få bygglov, hantverkare som skall bygga murstock eller motsvarande genom två våningar och taket,
godkännande av brandmyndigheter o s v...?Därtill en eldstad som kostar det tredubbla..?