Även jag har lämnat blod regelbundet;
I långa strimmor på asfalten då och då, vid sidan av huggkubben och hela vägen till bilen en annan gång...
(Väldig speciell känsla när blodet rinner ner i skon och det börjar tjippa när man går...)
Har en varselväst som är snyggt fartrandad i mitten, topp till tå, efter att blivit duktigt knockad av en unghäst förra året.
Två sönderslagna tänder, hjärnskakning och karmosin-niagara ur näsan är inte så underligt; men ett helt nytt "re-bootat" luktsinne och förlorat sockersug är desto märkligare...
Den smällen visste var den tog!
Ändå har jag aldrig någonsin lämnat blod på något sätt så att andra kan ha nytta av det!
Visst - jag har tänkt på det många gånger och tycker själv att jag "borde", med tanke på att jag med all säkerhet kommer att belasta blodbanken en vacker dag.
Men, jag har aldrig varit i närheten av en sådan därna "blodbuss" - bara sett dem i trafiken. Jag skyr allt vad läkare och sjukhus heter och var banne mig på min första hälsokontroll någonsin nu i veckan - snart 50 år gammal!
Självklart inte frivilligt - det handlade om villkor för att teckna en försäkring eller något annat trams.
Well well - någon gång i framtiden kommer även jag att krypa till (röda)korset och dra mitt strå till stacken - och helst innan jag behöver en transfusion själv.
Swedefe
Förresten - jag har banne mig
bett om att få lämna blod en gång när jag ändå låg inne med en hel massa ben- och armbrott.
Det skulle ta en eevviigghheett innan dom kunde gipsa och skicka hem mig så jag erbjöd mig att lämna blod eftersom jag tyckte jag hade haft en sådan jädra rôta och vill "bjuda igen" lite granna.
Tvärstopp! "Funkar inte så" fick jag veta.
Nähä. Det kan man kanske förstå när morfindimmorna börjar skingras...