Annons

Lämnat blod

1
I förra veckan lämnade jag blod för andra gången i Sverige. Har faktiskt lämnat blod i Ungern också.

Det är rätt smidigt när blodbussen kommer nästan utanför dörren till jobbet vid Kista Galleria. Det tar bara 15 minuter och sen är det klart.
http://geblod.nu/buss.aspx?PageId=274

Sen är det visst krisigt med blod i Sthlm inför stundande helg:
"Akut blodbrist i Stockholm", http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=750482

Attans vad duktig jag känner mig nu! :mrgreen:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

2
Helt rätt CC! Lämna blod. Detr är ett bra sätt att hålla sig frisk och ha koll på kroppen. Tanterna lämnar ju blod en gång i månaden och se så envetna dom är...

Själv har jag lämnat blod i 20 år+ nu. Blodbussen från Uppsala kom regelbundet till Edsbyn och det var gjort på tjugo minuter. T-shirt, macka och en dricka + ngn fringis typ reflex eller penna när man gick därifrån.
Bara att köra på! :!: 8)
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

5
Även jag har lämnat blod regelbundet;

I långa strimmor på asfalten då och då, vid sidan av huggkubben och hela vägen till bilen en annan gång...
(Väldig speciell känsla när blodet rinner ner i skon och det börjar tjippa när man går...)

Har en varselväst som är snyggt fartrandad i mitten, topp till tå, efter att blivit duktigt knockad av en unghäst förra året.
Två sönderslagna tänder, hjärnskakning och karmosin-niagara ur näsan är inte så underligt; men ett helt nytt "re-bootat" luktsinne och förlorat sockersug är desto märkligare...
Den smällen visste var den tog!

Ändå har jag aldrig någonsin lämnat blod på något sätt så att andra kan ha nytta av det!

Visst - jag har tänkt på det många gånger och tycker själv att jag "borde", med tanke på att jag med all säkerhet kommer att belasta blodbanken en vacker dag.

Men, jag har aldrig varit i närheten av en sådan därna "blodbuss" - bara sett dem i trafiken. Jag skyr allt vad läkare och sjukhus heter och var banne mig på min första hälsokontroll någonsin nu i veckan - snart 50 år gammal!

Självklart inte frivilligt - det handlade om villkor för att teckna en försäkring eller något annat trams.

Well well - någon gång i framtiden kommer även jag att krypa till (röda)korset och dra mitt strå till stacken - och helst innan jag behöver en transfusion själv.

Swedefe

Förresten - jag har banne mig bett om att få lämna blod en gång när jag ändå låg inne med en hel massa ben- och armbrott.
Det skulle ta en eevviigghheett innan dom kunde gipsa och skicka hem mig så jag erbjöd mig att lämna blod eftersom jag tyckte jag hade haft en sådan jädra rôta och vill "bjuda igen" lite granna.
Tvärstopp! "Funkar inte så" fick jag veta.

Nähä. Det kan man kanske förstå när morfindimmorna börjar skingras... :mrgreen:
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Har varit blodgivare !!

6
Jag har varit blodgivare förr.
Och för övrigt är jag rätt lik Swedfe (Men bara 40 + )!!!! :D

Men efter denna påminelse gick jag direkt till sidan och gjorde en anmällan och blev uppringd några timmar senare så 26 mars blir det ett besök på KSS Skövde för kontroll :oops:
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

Re: Har varit blodgivare !!

7
Cooper skrev:Jag har varit blodgivare förr.
Och för övrigt är jag rätt lik Swedfe (Men bara 40 + )!!!! :D

Men efter denna påminelse gick jag direkt till sidan och gjorde en anmällan och blev uppringd några timmar senare så 26 mars blir det ett besök på KSS Skövde för kontroll :oops:
Det var väl bra att du startar om på nytt! Första gången är det enbart kontroll; de vill väl se att blodet "duger". :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision