Om SUV är s a s ur tiden , pga högt bensinpris och miljödebatten så borde det drabba ALLA modeller och tillverkare även XC90 , kanske ännu mer då de är dyrare. Om Hyundai däremot tappar marknadsandelar på SUV så måste det bero på att de presumtiva kunderna (hur få de än är) väljer ett annat märke.
Kan också vara så att många 'SUV' intresserade konsumenter är intresserade av de nya 4-hjulsdriva mindre kombi varianterna typ Tiguan och Corollan.. Och att Hyundai förlorar till dessa.
Många jag träffat på tror fortfarande att Hyundai är ett 'billigt' märke i förhållande till ex japanerna , när man säger att en ny CM exclusive kostar över 300.000 tror dom knappt det är sant.
Samma var det i Radio /Tv branschen där japsen regerade , tills senare år där koreanska LG och Samsung formligen kört över konkurrenterna och tagit nästan hela marknaden på ex platt tv.
Annons
32
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, ”SUVar” är ett växande segment, det är konstaterat faktum ingen ifrågasätter det. Däremot säljs det inte alls lika många bensindrivna bilar som för några år sedan. Detta är en generell trend bland lite större bilar.Lövet skrev:Om SUV är s a s ur tiden , pga högt bensinpris och miljödebatten så borde det drabba ALLA modeller och tillverkare även XC90 , kanske ännu mer då de är dyrare. Om Hyundai däremot tappar marknadsandelar på SUV så måste det bero på att de presumtiva kunderna (hur få de än är) väljer ett annat märke.
Kan också vara så att många 'SUV' intresserade konsumenter är intresserade av de nya 4-hjulsdriva mindre kombi varianterna typ Tiguan och Corollan.. Och att Hyundai förlorar till dessa.
Många jag träffat på tror fortfarande att Hyundai är ett 'billigt' märke i förhållande till ex japanerna , när man säger att en ny CM exclusive kostar över 300.000 tror dom knappt det är sant.
Samma var det i Radio /Tv branschen där japsen regerade , tills senare år där koreanska LG och Samsung formligen kört över konkurrenterna och tagit nästan hela marknaden på ex platt tv.
Jag menar att både Tusconen och Santa Fens V6.or med 4 växlad automat har tagit stryk i försäljningen pga. sin slurpande förbrukning. Särskilt Tuccen, V6:an är patetisk på den bilen förbrukningsmässigt. Tuscons systermodell Sportage (KIA) sälj inte längre med V6:an annat än mot beställning.
Diesel modellerna borde sänkas i pris för att vara lika atraktiva som tidigare. De är kort och gott överprissatta.
Om du tar en maxad santa diesel så får du en ny XC70 II för samma peng.
33
Du har säkert rätt, du verkar veta vad du talar om, har bara känslan av att det blir svårare ich svårare att sälja stora bilar när soppan kostar 14:- och mediadebatten är EMOT... Diesel kan ju vara ett alternativ men då måste ju tillverkarna satsa på dessa.brodeur skrev:Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, ”SUVar” är ett växande segment, det är konstaterat faktum ingen ifrågasätter det. Däremot säljs det inte alls lika många bensindrivna bilar som för några år sedan. Detta är en generell trend bland lite större bilar.Lövet skrev:Om SUV är s a s ur tiden , pga högt bensinpris och miljödebatten så borde det drabba ALLA modeller och tillverkare även XC90 , kanske ännu mer då de är dyrare. Om Hyundai däremot tappar marknadsandelar på SUV så måste det bero på att de presumtiva kunderna (hur få de än är) väljer ett annat märke.
Jag menar att både Tusconen och Santa Fens V6.or med 4 växlad automat har tagit stryk i försäljningen pga. sin slurpande förbrukning. Särskilt Tuccen, V6:an är patetisk på den bilen förbrukningsmässigt. Tuscons systermodell Sportage (KIA) sälj inte längre med V6:an annat än mot beställning.
Diesel modellerna borde sänkas i pris för att vara lika atraktiva som tidigare. De är kort och gott överprissatta.
SUV kommer säkert att fortsätta vara populära , men det kommer bli svårt för de törstigaste modellerna om bensinpriset håller i sig.. dessutom funderar säkert staten å någon straffskatt ... det var det jag menade.
Om Hyundai har moderna , bränsleekonomiska modeller med hyffsat prisläge (ex diesel) har dom säkert inga problem, nu var ju frågan varför dom inte säljer någonting .
34
Diesel varianterna drar ju inte mycket, det är därför de säljer. Den utvecklingen du beskriver ovan har redan hänt. Därför väljer folk diesel.Lövet skrev:Du har säkert rätt, du verkar veta vad du talar om, har bara känslan av att det blir svårare ich svårare att sälja stora bilar när soppan kostar 14:- och mediadebatten är EMOT... Diesel kan ju vara ett alternativ men då måste ju tillverkarna satsa på dessa.brodeur skrev:Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, ”SUVar” är ett växande segment, det är konstaterat faktum ingen ifrågasätter det. Däremot säljs det inte alls lika många bensindrivna bilar som för några år sedan. Detta är en generell trend bland lite större bilar.Lövet skrev:Om SUV är s a s ur tiden , pga högt bensinpris och miljödebatten så borde det drabba ALLA modeller och tillverkare även XC90 , kanske ännu mer då de är dyrare. Om Hyundai däremot tappar marknadsandelar på SUV så måste det bero på att de presumtiva kunderna (hur få de än är) väljer ett annat märke.
SUV kommer säkert att fortsätta vara populära , men det kommer bli svårt för de törstigaste modellerna om bensinpriset håller i sig.. dessutom funderar säkert staten å någon straffskatt ... det var det jag menade.
Om Hyundai har moderna , bränsleekonomiska modeller med hyffsat prisläge (ex diesel) har dom säkert inga problem, nu var ju frågan varför dom inte säljer någonting .
Mediadebatten kan man alltid ta med en nypa salt då dessa mp+v journalister i princip alltid är emot allt vad vanligt folk tycker.
Jag läste en lustig artikel där någon journalist ondgjorde sig över att "suvar" ökade så mycket i försäljning "trotts miljö debatten" Vad puckot inte fattade är att det inte är Journalister som köper "suvar" och att folk i verkligheten köpte mestadels bränslesnåla diesel-suvar.
Bensinslukande lyx-suvar är en väldigt liten del av markanden.
Hyundai måste alltså vässa sitt erbjudande gällande diesel varianterna enligt mig för att kunna hålla uppe volymerna
35
Den här tråden borde snarare ligga under "Allmänt" med tanke på diskussionen har utvecklats. Vi lär flytta på den vad det lider. Jag tycker att brodeur har en del poänger i sitt resonemang.
Vad gäller Tuckdieseln så har den en urtråkig prissättning. Den finns i stort ett enhetspris enbart. Om Hyundai hade kört på med Tucken i samma anda som man gjorde med Santa Fe SM, som såldes med "prisvärda" pkt av typen Navstar, Vision, Challenge och Nordic, så kunde man haft en vettig instegsdiesel i prisnivån säg 235.000. Då hade det gått att mota tex Qashqai i grind på ett helt annat sätt. Hyundai har missat att ta vara på möjligheten. I Europa säljs det ju fler Tuckar än Santa Feer.
Vad gäller SUV-försäljningen i Sverige så tycker jag att Bilswedens statistik talar sitt tydliga språk. Alla SUV-modeller tappar även "säkra" kort som XC90, CR-V och RAV4. Det är bara nykomlingarna som av naturliga skäl tar marknadsandelar.
CM är prissatt mot XC90, som är inget annat än skämtprissatt. En bil som mer och mer absorberas av Fords lågkvalitetskultur. Kvaliteten är sämre än CM. 2 års nybilsgaranti. Wow... Tom BMW ger bort de 3 första servicarna. De har börjat fatta ngt.
CM-dieseln borde ligga i spannet ca 280.000-335.000. Då hade den varit fantastiskt väl prissatt. Kanske är det lite för tidigt premiumsniffande Hyundai har ägnat sig åt?
Tro inte nu att VW Tiguan är en lågprisbil. Jag kollade på den såklart och i bilhallen stod den en skinnbensinare för 340.000 med 450 mil på mätaren och redan med solkigt skinn. En tygdiesel för 350.000 fanns också för omg. leverans. Det är inget snack om att VW (vilket betyder VolksWagen, dvs folkets bil...) har fått premiumhybris. Kom ihåg : 2 års nybilsgaranti och sedan ett verkstadsnät som är sämst i klassen (enligt undersökningar) vad gäller garantier och goodwillärenden. Tom sämre än Saab som inte tog ansvar för smällande kamkedjor pga oil sludge. Sämre än Volvo som inte tar ansvar för kärvande gasspjäll i Sverige, i USA tog man det som goodwill. Hur fan kan man vara sämre än dom? En girighet och en övertro på trogna kunder tack vare ett starkt varumärke?
Jag räknade på skoj på en Tiguandiesel som skulle motsvara ungefär en CM-diesel exclusive för 362.000. Pris för VW: ca 375.000.
Jovisst finns det annat att räkna på än bara pengarna. Synen på varumärket spelar roll också. Men jag tycker att CM ligger ganska OK mot Tiguan prismässigt. Fast reklamfilmen är rätt fräck!
Nu gick jag inte och köpte ngn ny Tiguan, utan jag kutade in på Åhléns å köpte nya Seal-CDn. Tack för tipset Volkswagen! 8)
Vad gäller Tuckdieseln så har den en urtråkig prissättning. Den finns i stort ett enhetspris enbart. Om Hyundai hade kört på med Tucken i samma anda som man gjorde med Santa Fe SM, som såldes med "prisvärda" pkt av typen Navstar, Vision, Challenge och Nordic, så kunde man haft en vettig instegsdiesel i prisnivån säg 235.000. Då hade det gått att mota tex Qashqai i grind på ett helt annat sätt. Hyundai har missat att ta vara på möjligheten. I Europa säljs det ju fler Tuckar än Santa Feer.
Vad gäller SUV-försäljningen i Sverige så tycker jag att Bilswedens statistik talar sitt tydliga språk. Alla SUV-modeller tappar även "säkra" kort som XC90, CR-V och RAV4. Det är bara nykomlingarna som av naturliga skäl tar marknadsandelar.
CM är prissatt mot XC90, som är inget annat än skämtprissatt. En bil som mer och mer absorberas av Fords lågkvalitetskultur. Kvaliteten är sämre än CM. 2 års nybilsgaranti. Wow... Tom BMW ger bort de 3 första servicarna. De har börjat fatta ngt.
CM-dieseln borde ligga i spannet ca 280.000-335.000. Då hade den varit fantastiskt väl prissatt. Kanske är det lite för tidigt premiumsniffande Hyundai har ägnat sig åt?
Tro inte nu att VW Tiguan är en lågprisbil. Jag kollade på den såklart och i bilhallen stod den en skinnbensinare för 340.000 med 450 mil på mätaren och redan med solkigt skinn. En tygdiesel för 350.000 fanns också för omg. leverans. Det är inget snack om att VW (vilket betyder VolksWagen, dvs folkets bil...) har fått premiumhybris. Kom ihåg : 2 års nybilsgaranti och sedan ett verkstadsnät som är sämst i klassen (enligt undersökningar) vad gäller garantier och goodwillärenden. Tom sämre än Saab som inte tog ansvar för smällande kamkedjor pga oil sludge. Sämre än Volvo som inte tar ansvar för kärvande gasspjäll i Sverige, i USA tog man det som goodwill. Hur fan kan man vara sämre än dom? En girighet och en övertro på trogna kunder tack vare ett starkt varumärke?
Jag räknade på skoj på en Tiguandiesel som skulle motsvara ungefär en CM-diesel exclusive för 362.000. Pris för VW: ca 375.000.
Jovisst finns det annat att räkna på än bara pengarna. Synen på varumärket spelar roll också. Men jag tycker att CM ligger ganska OK mot Tiguan prismässigt. Fast reklamfilmen är rätt fräck!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
36
Här är ett tappert försök med EM-bilar:
http://www.hyundai.se/euro2008bilarna.html
Några instegspriser pratar vi dock inte om.
http://www.hyundai.se/euro2008bilarna.html
Några instegspriser pratar vi dock inte om.
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
37
Jag gjorde ett litet stickprov vad gäller priser på CM i Tyskland, NL, UK och Spanien och jämfört med Sverige så tycker jag att prisnivån överlag är jämn. Det kan hända att Hyundai kör med Euro-riktpriser och då finns det kanske inte så mkt spelutrymme neråt för Sverige eller ngt annat land. Vad vet jag.
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
39
Nu finns kampanjpriserna för -07 på Hyundais webb:
Det är ju ungefär i det spann som vi resonerade om tidigare. Här är nog en anledning till den dåliga nyförsäljningen. De lagerbilar som Hyundai nu säljer ut nybilsreggades säkert under förra året och kom med i statistiken redan då.---------- KAMPANJPRISER 07:OR ----------
Santa Fe 2.7 V6 M5 Comfort-5 (Ord.pris 272,900:-) 247,900:-
Santa Fe 2.7 V6 A4 Comfort-7 (Ord.pris 299,700:-) 274,700:-
Santa Fe 2.7 V6 A4 Exclusive-5 (Ord.pris 312,800:-) 287,800:-
Santa Fe 2.7 V6 A4 Exclusive-7 (Ord.pris 324,700:-) 299,700:-
Santa Fe 2.7 V6 A4 Sailing Edition (Ord.pris 344,700:-) 319,700:-
Santa Fe 2.2 CRDi M5 Comfort-5 (Ord.pris 292,900:-) 267,900:-
Santa Fe 2.2 CRDi A5 Comfort-7 (Ord.pris 324,700:-) 299,700:-
Santa Fe 2.2 CRDi A5 Exclusive-7 (Ord.pris 349,700:-) 324,700:-
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
40
hade de hållit dessa priser hade det fortfarande gått bra för Hyundai. De har sänkt Tucen i Exclusive utförande med några tusingar. lite lustigt.ClasseClas skrev:Nu finns kampanjpriserna för -07 på Hyundais webb:Det är ju ungefär i det spann som vi resonerade om tidigare. Här är nog en anledning till den dåliga nyförsäljningen. De lagerbilar som Hyundai nu säljer ut nybilsreggades säkert under förra året och kom med i statistiken redan då.---------- KAMPANJPRISER 07:OR ----------
Santa Fe 2.7 V6 M5 Comfort-5 (Ord.pris 272,900:-) 247,900:-
Santa Fe 2.7 V6 A4 Comfort-7 (Ord.pris 299,700:-) 274,700:-
Santa Fe 2.7 V6 A4 Exclusive-5 (Ord.pris 312,800:-) 287,800:-
Santa Fe 2.7 V6 A4 Exclusive-7 (Ord.pris 324,700:-) 299,700:-
Santa Fe 2.7 V6 A4 Sailing Edition (Ord.pris 344,700:-) 319,700:-
Santa Fe 2.2 CRDi M5 Comfort-5 (Ord.pris 292,900:-) 267,900:-
Santa Fe 2.2 CRDi A5 Comfort-7 (Ord.pris 324,700:-) 299,700:-
Santa Fe 2.2 CRDi A5 Exclusive-7 (Ord.pris 349,700:-) 324,700:-
41
Nu lämnar de 20 000 i generell rabbat via drivmedel. en 07:a är altså 45 000 billigare än listpris. tycker detta märks på begagnat marknaden.
De börjar liggar där de borde för att kunna konkurera numera. De kommer att få sänka priserna permanent för att kunna sälja i vettiga volymer.
CR-V, Qashqai, Tiguan och RAV4 är de stora volym modellerna numera.
Outlander tuffar på bra också i santa storlek.
XC70II dominerar totalt trotts att det är en premium bil bland 4WD.
8)
De börjar liggar där de borde för att kunna konkurera numera. De kommer att få sänka priserna permanent för att kunna sälja i vettiga volymer.
CR-V, Qashqai, Tiguan och RAV4 är de stora volym modellerna numera.
Outlander tuffar på bra också i santa storlek.
XC70II dominerar totalt trotts att det är en premium bil bland 4WD.
8)