Annons

Fel på A/Cn efter 3600 mil

1
Hade Våran santa fe en 07 diesel inne på AC koll hos Hyundai idag efter som den spökat i några veckor inte kylt alls som den ska av och till för att sedan va full verkan och sedan sluta funka igen.
Som vi förstod det höll dom på med bilen hela dagen, lämnade den i morse runt 9 och dom va inte klara förrens vid 4 idag. Och svaret vi fick va att det va "skit" i vätskan i ACn sen är frågan hur det kommer skit i ett slutet system efter bara 3600 mil och kanske 1500 med ACn igång...
Någon kunnig som kan ha något svar på det? eller om det bara va det Hyundai sa och det kanske va något betydligt allvarligare, i vilket fall så fick vi hyrbil och allt betalt så kostade inget utom soppa pengar.

Bilen ska in igen och kolla något mystiskt dunkande under när man kör över gupp och liknande samt kolla motorn/växellådan då det är en fruktansvärd fördröjning på gasen ibland händer absolut inget alls i flera sekunder sen kommer all kraft med en smäll visst att turbon ger fördröjning men inte så mycket... Någon som känner igen denna mystiska fördröjning av motorstyrka ibland i tex rondeller och liknande? är inte alltid men ibland.
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
Annons

2
Skönt iallafall med en garanti som fungerar som den skall, inte sant?
Det där mystiska "dunkandet" råkade vi faktiskt ut för då vår var ganska ny; Det visade sig vara att ett gummi till upphängningen av avgasröret som saknades! :shock:
Det hade blivit bortglömt då man monterade draget, då avgasröret måste ner en bit! Det gjordes på bilfirman, och ett sådant litet misstag är ju lätt hänt...! :roll:
Den här alltså, (den har säkert ett särskilt namn...)
Bild
det tog ett litet tag, innan "oljudet" gav sig till känna, men efter det har det varit helt tyst därbak. (På bilen... :oops: )
Men det kan ju också vara något helt annat... :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Fel på A/Cn efter 3600 mil

4
Danne_gg skrev:...samt kolla motorn/växellådan då det är en fruktansvärd fördröjning på gasen ibland händer absolut inget alls i flera sekunder sen kommer all kraft med en smäll visst att turbon ger fördröjning men inte så mycket... Någon som känner igen denna mystiska fördröjning av motorstyrka ibland i tex rondeller och liknande? är inte alltid men ibland.
Jo, jag känner igen det! Det är typiskt när man kör i 50-60 och bromsar in inför en rondell eller korsning. En lätt bromsning och sedan om det är fri lejd så ska man gasa vidare från 25-35 km/h. Då händer det ingenting. Sen när man gasar till så händer allt på en gång. Turbon svarar, momentomvandalaren svarar. Pang. Om man däremot stannar och kör iväg från stillastående så är det inga problem. Jag tror att det som händer är att lådan växlar ned till 1an. Sedan när man ska vidare så måste man gasa till ordentligt för att få ngn fart på bilen från 1ans växel. Det hade varit bättre om lådan legat kvar på säg 3an lite längre.

Jag har tagit upp det med verkstan, men det finns ingen fix på problemet. "Det ska vara så". Typiskt trögt dieselbeteende.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Skit i vätskan ... hmmmm
Det är bara 2 saker jag kan komma på om man har skit i vätskan

1 Fukt....... hur får man in det ?

antingen har den som kollar trycket inte luftat sina slangar eller så är det gasbrist och komp löser inte på lågtryck och drar in luft vid packbox eller någon läcka
Åtgärd ... byte av gas och bra vacumkörning ... ev byte av torkfilter

2 skit

Det kan vara så att dit torkfilter gått i sönder. Torkfiltert är ett keramiskt filter som tar åt sig fukt
har varit med om det på en 240 för många år sen .... det var inte skoj att tvätta ett sådant system :(
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

7
Danne_gg skrev:jobbigt... Dock tycker jag detta vart mycke värre efter dom upgraderade datorn i bilen med "patchen" som fixade tex farthållaren osv. då vart fördröjningen längre... men är ju något man kan leva med lite synd bara på en annars så fin bil!;)
Jovisst är det irriterande, jag hade gärna sett lite mer av motorbroms vid gasavdrag/inbromsning för det är sällan jag känner av lådan då.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

8
Hej!
Jag har en 2,2 CRDI -07
Min AC har rasat :cry:
Min AC pump har havererat totalt koplingen på pumpen gick rakt av och ramlade bort!!!
Bilen har gått 5000 mil!
Har väntat i snart 2 veckor på en ny,slut i Belgien tydligen.
Har aldrig varit med om något liknande har dom senaste 13 åren kört ca:
80 000mil med diverse Audi bilar och aldrig råkat ut för några haverier.
Vet inte var man har för juridisk rätt i sådana här fall?
Har köpt en bil med ac som inte funkar kan man kräva fri lånebil?
Santa Fe 2,2 CRDi exclusive A5 gun metal -07

9
Åh dessa AC, verkar vara en svaghet på modellen..

Min slirkoppling rasade i veckan efter 6100 mil.
Lyckligtvis hörde jag ett konstigt ljud vid några tillfällen, så jag lämnade in bilen för kontroll. Visade sig att slirkopplingen mellan remskiva och ac-kompressor gett upp, men eftersom det upptäcktes tidigt så hann det inte bli så allvarliga följdfel som för Barth ovan. Efter en urkoppling av elektomagneten till slirkopplingen, så går det att köra utan AC.

Ska dock bli spännande och se hur lång tid det tar att få fram en ny kompressor. Det är tydligen fler som CM-ägare som drabbats.

Tills dess så är det klassisk imbildning på vindrutan, det hade man vant sig av med...
/Jaktterrier

10
Jaktterrier skrev:Åh dessa AC, verkar vara en svaghet på modellen..

Min slirkoppling rasade i veckan efter 6100 mil.
Lyckligtvis hörde jag ett konstigt ljud vid några tillfällen, så jag lämnade in bilen för kontroll. Visade sig att slirkopplingen mellan remskiva och ac-kompressor gett upp, men eftersom det upptäcktes tidigt så hann det inte bli så allvarliga följdfel som för Barth ovan. Efter en urkoppling av elektomagneten till slirkopplingen, så går det att köra utan AC.

Ska dock bli spännande och se hur lång tid det tar att få fram en ny kompressor. Det är tydligen fler som CM-ägare som drabbats.

Tills dess så är det klassisk imbildning på vindrutan, det hade man vant sig av med...
Hej Terriern,

Hur är läget med din bil idag? Är den fixad?
Toyota Auris 1.8 HSD -13

Trasig AC

11
Nu när värmen gjort sig påmind var jag så glad i lördags över att AC:n är så bra i (självklart i den Californien-designade) Santan.... (Jag jämförde med den Ford Galaxy jag hade tidigare som krävde renovering för 6-7000 kronor varje sommar. Ena året var det spruckna kylare, andra året kompressorhaveri osv....
Tala om förvåning (eller förbannelse) när Santans AC lägger av tre timmar senare! (Just som jag berättat för en BMW-ägande granne om att de här bilarna verkar hålla riktigt bra maskinellt)
Och den pajade med besked. Lät som ett trasigt styrservo och det visade sig på vår utomordentliga verkstad vara axeln i kopplingen till kompressorn som lagt av. Dvs inte ett totalt kompressorhaveri, utan bara axeln.
Det här går ju på garantin och tack och lov har verkstaden en suveränt bra chef som löser problemen, men man undrar ju om det bara är jag som haft otur eller någon mer som drabbats.
Ser här på tråden att det tydligen är ett ganska vanligt problem var 5000e mil. Inte alls kul.

Svettige Sukken

12
Min CM santa är inkallad till verkstaden för en skruv som vibbrerar lös på AC pumpen... det är en (kall)else från hyundai. :wink:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

13
Hmmm :shock: Jo sommarvärmen gjorde sig ju rejält påmind förra veckan ivf i mina trakter och HSB nämnde vid två tillfällen typ "...jag tycker inte ACn kyler knappt någonting..." vilket medförde att jag försökte komma ihåg hur det var förra sommaren och tog mig en tur i bilen.

Nu ska jag inte kasta yxan i sjön, men jag tyckte inte heller det var något klös i kylan. Har man glömt så snabbt, har ju bara haft Santa en sommar osv :roll: men visst ska man väl känna av kylan nämnvärt även i en Santa?

Jaja, får väl kontrollera en gång till men det slog mig när jag läste era inlägg här ovan att "det där ämnet har vi pratat om på hemmaplan den senare tiden" :) OM det nu är så att ACn inte kyler som den ska så känns det ju extra tråkigt av två huvudanledningar;

1. den var precis på intervallservice (1500 mil)
2. den är ju trots allt exakt ett år gammal bara :shock:

Återkommer om mina findings...
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.

14
Tråkigt för Sukken med felande ACC. Vad har du för miltal? När jag hade min bil inne på 3000-milaservice så bad jag dem att kolla slirkopplingen speciellt. För bensinare pratade verkarn om ngn kampanj just på AC:n. Vet inte vad detta är eller vad det gäller. För diesel fanns det ingen kampanj.

För egen del får jag det riktigt svalt när jag ställer in 20 grader på ACC:n i läge AUTO.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

Bult

15
Redan idag skall bilen in för att problemet troligtvis skall lösas utan byte av kompressor. Det handlar som någon nämnde om en axel/bult till slirkopplingen. Går allt vägen byts den ut. Det vore ju suveränt bra.

Bilen har gått över 5000 mil och har hela tiden givit kraftig kyla när man vill. Nu upphörde det av förklarliga skäl helt.
Problemet till trots så uppvägs det av en helt suverän service som jag får. (Faktiskt på en Saab-Opelverkstad vilket är värt extra beröm i dessa dagar)

Sukken