Sommaren är sen, men häggen borde absolut vara i gång hos dig - hur ser det ut i markerna runt omkring? Hos oss är syrenen i full blom...
De få gånger man ger sig på ett träd med kemikalier är efter avverkning när man vill förhindra rotskott.
Det finns metoder och preparat som ger stor miljöpåverkan runt omkring området man bearbetat - och andra, något mer skonsamma.
Läs här!
http://www.liu.se/org/cie/kurser/biblio ... coplug.pdf
Sälgen angrips ofta av en larv som borrar rejäla hål och övervintrar? eller rent av lever flera år i detta stadie innan den vandrar vidare till någon vacker fjäril eller mysko skalbagge - men vad jag vet ger dom sig inte på häggen.
Om, jag säger
om någon varit så överdjävlig att dom givit sig på dina träd skall du ta det väldigt lugnt - Polisen är som sagt inte rätt instans i detta läget!
Alla kemikalier som eventuellt kan ha använts kan spåras i trädets biomassa - men det är oftast en kostnad förenad med analysen...
Polisen har som sagt inga varken resurser eller intresse i saken - men om du kontaktar kommunens miljövårdsenhet skall du få se på brandkårsutryckning!!!
Här är mitt recept:
A. Spela dum och i behov av rådgivning.
B. Nämn inga borrhål eller dina misstankar.
C. Nämn inititialt inget om tidigare kontroverser med grannar.
D. Uttryck din oro för vad du misstänker är "plötslig träddöd" - möjligen i samband med dumpning av överblivna växtgifter i närheten. (Rykte, precisera inte närmare...)
E. Uttryck oro för närliggande trädgårdsodling (grönsker), brunnar, vattentäkt mm
Genom att vända sig till den avdelning som sitter på de verkliga resurserna och agera lite hjälplös får du dom att visa sig oumbärliga och värda sitt hiskeliga anslag - får du med dig dom på tåget kan du lita på att dom tar över stafettpinnen och kostnaderna, och
om dom kan påvisa rester av bekämpningsmedel i dina träd / misstänkta borrhål så lär det också bli dom som gör polisanmälan!!!
Då kommer den att hanteras på ett helt annat sätt hos Polisen, och du slipper komma i direkt konflikt med dina grannar:
För, det handlar egentligen inte om några sketna klätterträd - det handlar om grannsämjan för decennier framåt!
Om du har sådana vettvillingar till grannar kan saker eskalera ruggigt snabbt och blir riktigt nasty - väg dina ord på guldvåg den närmsta dagarna!!!
Berättar hur det går!
Swedefe