Annons

16
Skulle hålla för troligt, att det räknas som en grövre förseelse, om man har kört med ett släp som är UPPENBART för tungt.
Om man däremot har sin ordinarie lilla släpkärra, och t ex har räknat fel på antalet jordsäckar,
och därför råkar ha för mycket last, räknas antagligen som en mindre förseelse...?
SÅ; Ställ inte ombord din 2,5-tons minigrävare på din kärra, som bara lastar 560 Kg! Det kan nog inte ses som en "mindre förseelse", även "om plats finnes"...! :roll: :roll: :lol: :lol: :oops:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

18
Jo, det skall erkännas... men jag körde så sakta, så sakta, och inte särskilt långt heller... :roll:
Med 03-an, och snipan på den tvåaxlade t v.:
Bild
Men det är ju preskriberat nu... Både bilen och båten - Skäreläjan - har numera nya ägare...! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

21
Skäreläjan skrev:Jo, det skall erkännas... men jag körde så sakta, så sakta, och inte särskilt långt heller... :roll:
Med 03-an, och snipan på den tvåaxlade t v.:
Bild
Men det är ju preskriberat nu... Både bilen och båten - Skäreläjan - har numera nya ägare...! :D :D
Fast med LGF-skylt kan man få dra hur tungt som helst!
Många båtvaggor(jo,de är just båtvaggor) har försetts med en singel
eller boggie-axel, sen är det bara att snigla iväg i 30km/h.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

22
Man brukar ju alltid börja följande skröna med: -En bekant till mig...

Så jag börjar med: -En bekant till mig...blev kontrollerad av ordningsmakten i våras när han var ute och åkte med bil och husvagn i godan ro. Dessutom var ju hela familjen med åxo.
Nu föll det sig inte bättre än att han inte fick framföra den fordonskombinationen eftersom E behörigheten saknades på körkortet.
Han har hela sommaren försökt tysta sina barn när de glatt berättar för alla som vill höra, och för alla andra åxo, om när pappa åkte fast och husvagnen blev arresterad. :D

Påföljden har jag inte fått redovisad, (han är väl inte så stolt över det) men jag vet med säkerhet att han inte fick fortsätta färden med husvagnen. Lagom kul när man är över 15 mil hemifrån.
En snäll polisman hjälpte honom att köra till närmsta större parkering längs vägen, där husvagnen parkerades. Bekantingen fick sedan leta reda på en vän, som hade E behörighet, och åka tillbaka mer än 15 mil för att hämta husvagnen.

Om man räknar ihop kostnaderna och tidsförlusten (nu var de som tur var på väg hem, och inte på väg ut på semester) för omaket att köra fram och tillbaka för att hämta vagnen, så tror jag att man räknar hem kostnaden (eller snarare investeringen) för att uppgradera sitt körkort till BE

Tål att nämnas: Bilen fick dra 1530kg med B körkort och 1600kg med BE körkort.
Vagnens totalvikt var 1540kg
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

24
En husvagn med en LGF-skylt är likt förbenat en släpvagn som alltså kräver BE-kort om gällande viktbestämmelser för B-kort överskrids.

Dessutom, man får inte dra hur tungt som helst, inte ens en tung båtvagn utan fjädring (efterfordon) med en LGF-skylt. Släpets dvs efterfordonets bruttovikt får inte överskrida bilens bruttovikt (bruttovikt = tjänstevikt + aktuell last). Hela släpekipagets vikt får alltså inte överskrida bilens aktuella vikt.

Mer om detta med s k efterfordon i dokumentet på den här långa länken:
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... galler.pdf

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

25
Santaclaus skrev:Man brukar ju alltid börja följande skröna med: -En bekant till mig...

Så jag börjar med: -En bekant till mig...blev kontrollerad av ordningsmakten i våras när han var ute och åkte med bil och husvagn i godan ro. Dessutom var ju hela familjen med åxo.
Nu föll det sig inte bättre än att han inte fick framföra den fordonskombinationen eftersom E behörigheten saknades på körkortet.
Han har hela sommaren försökt tysta sina barn när de glatt berättar för alla som vill höra, och för alla andra åxo, om när pappa åkte fast och husvagnen blev arresterad. :D

Påföljden har jag inte fått redovisad, (han är väl inte så stolt över det) men jag vet med säkerhet att han inte fick fortsätta färden med husvagnen. Lagom kul när man är över 15 mil hemifrån.
En snäll polisman hjälpte honom att köra till närmsta större parkering längs vägen, där husvagnen parkerades.
Håller med Santaclaus I de fall man är helt ute och cykla så är det
polismans plikt att avbryta färden.

27
Martin.n skrev:inget brott, innan det är styrkts.
är det så du menar petroff.... ?
Inte så jag tänkte, men okej: Lite civil olydnad och ett förnuft utöver
lagens råmärken är ibland ett tecken på sundhet.

28
Hej Santa Bröder.

Att vid 65 års ålder sätta sig på skolbänken igen känns ju så där. Bytte husvagn i höstas och fick då för mig att jag kanske ska börja köra lagligt. :D
Mitt alternativ för detta är utökad B-behörighet för att slippa all teori som gäller för BE-kortet.
Jag köpte ett paket med några körlektioner och en 4 tim. kurs i teori. Det är ju massor av nya regler sen jag tog mitt körkort och jag behöver damma av en del, att till ex. göra en säkerhetskontroll av bil och släp, titta hit och titta dit vid filbyten osv.
Idag får jag dra 1120 kg. lagligt, bil + släp totalt 3500 kg. Med utökat B får jag dra bil + släp 4250 kg. lagligt, och kulan tål 2300 kg.
Alltså kan jag köra Santan + husvagnen på 1600 kg samt lasta totalt 270 kg. vilket jag klarar mig lätt på.
Att ge sig ut på vägarna utan rätt behörighet kan i princip kosta hur mycket som helst. Körlärarens granne väjde för en älg och kvaddade både bil och husvagn, reparationerna skulle kosta över 800.000 :- men han hade bara B-kort och fick inte en spänn av försäkringsbolaget + en jävla massa böter. :(
Mitt tips är alltså kör lagligt. :wink:

Mvh Urban
Hyudai Santa Fe 2,7 GLS 2005