Man brukar ju alltid börja följande skröna med: -En bekant till mig...
Så jag börjar med: -En bekant till mig...blev kontrollerad av ordningsmakten i våras när han var ute och åkte med bil och husvagn i godan ro. Dessutom var ju hela familjen med åxo.
Nu föll det sig inte bättre än att han inte fick framföra den fordonskombinationen eftersom E behörigheten saknades på körkortet.
Han har hela sommaren försökt tysta sina barn när de glatt berättar för alla som vill höra, och för alla andra åxo, om när pappa åkte fast och husvagnen blev arresterad.
Påföljden har jag inte fått redovisad, (han är väl inte så stolt över det) men jag vet med säkerhet att han inte fick fortsätta färden med husvagnen. Lagom kul när man är över 15 mil hemifrån.
En snäll polisman hjälpte honom att köra till närmsta större parkering längs vägen, där husvagnen parkerades. Bekantingen fick sedan leta reda på en vän, som hade E behörighet, och åka tillbaka mer än 15 mil för att hämta husvagnen.
Om man räknar ihop kostnaderna och tidsförlusten (nu var de som tur var på väg hem, och inte på väg ut på semester) för omaket att köra fram och tillbaka för att hämta vagnen, så tror jag att man räknar hem kostnaden (eller snarare investeringen) för att uppgradera sitt körkort till BE
Tål att nämnas: Bilen fick dra 1530kg med B körkort och 1600kg med BE körkort.
Vagnens totalvikt var 1540kg
//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe