Annons

Bytt

16
Eftersom den här tråden vaknat till liv igen skall jag bara berätta att jag påtalade de kladdiga dörrsidorna, och några andra småsaker och naturligtvis får dem bytt på garantin. Service och garanti är verkligen inte Hyundais svaga sida där jag bor. Vilket kanske har att göra med att det är landsbygd och inte stad. Fast de verkar ju ha bra service överlag.
Har fö. kvar Santan, men det som förbryllar med de här bilarna är: Hur kan ett stort bilföretag göra i grunden så bra bilar som jag uppfattar det, men missa så många retliga detaljer?
Maskinellt är ju bilen oerhört pålitlig, men varför dessa småmissar som jag påpekat flera gånger. Plastval i inredningen. Färddator. Spolarmunstycken utan värme. Usel stereo. En del ologiskt utformade och placerade knappar och funktioner. Det är väldigt konstigt.
Förr sade man ju att Volvo var konstruerade av ekonomer och Saabar av tekniker.... I Hyundais fall verkar det vara teknikerna som byggt chassi och kaross och ekonomerna som skapat interiör. Som sagt en bra bil med missar i gränssnittet mellan förare och bil....

Sukken
Annons

17
Det är väl ändå inte så svårt att klura ut??? Hur mycket kostar Santan och hur mycket kostar en X5 eller en Q7?

Man kan inte äta upp kakan och samtidigt ha den kvar, inte i min värld i alla fall.
Santa fe 07 A5 Comfort7 Satinbeige Diesel

Tja

18
Vet inte men prisskillnaden mellan en XC90 och en Santa är väl inte så stor?
När man kör en Q7 är ju körupplevelsen inte så olik Santan, men varför skall lite plast och eftertanke göra så stor skillnad?

20
:shock: Dörrsidor som "svettas" låter helt skruvat.Men rimligt.
Kan vara en produktionsmiss.Plastmaterielet skall tåla temperaturer
mellan minus 50 och plus 50.(på ett ungefär)
Därför är plasten en kompositmix .
Proportionerna kan ha blivit fel helt enkelt.

Gränssnitt mellan människa och maskin är intressant.
Vem har facit? En ständig marknad för forskning och utveckling.
Hur knappar och reglage är placerade kan man naturligtvis diskutera.
Men det finns (tack och lov) ingen så stark makt på detta klot att det
inte finns utrymme för skillnader i kultur och tradition.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Re: Tja

21
Suzuki skrev:Vet inte men prisskillnaden mellan en XC90 och en Santa är väl inte så stor?
Oavsett hur många kronor det skiljer, så får man oerhört mycket mer "bil för pengarna" om man köper en Santa - eller vilken Hyundai SUV som helst, förresten...! :finstilt: :D :D
Och framför allt - i mitt tycke - en mycket bättre och snyggare bil! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Tja

22
Oavsett hur många kronor det skiljer, så får man oerhört mycket mer "bil för pengarna" om man köper en Santa - eller vilken Hyundai SUV som helst, förresten...! :finstilt: :D :D
Och framför allt - i mitt tycke - en mycket bättre och snyggare bil! :D :D[/quote]

Måste hålla med om att Hyundai's bilar känns bra. Motormännens statistik talar ju för att dem är riktigt drift säkra också, i klass med Bmw och Toyota hur bra det nu stämmer... men en fingervisning är det ju iallafall. Dom suvar jag tycker är i klass med Santan designmässigt är nog Vw Tiguan, Audi q5 och Volvo xc60 men alla bilar är nyare är Santan också:) Bra gjort Hyundai. sen om Santan inte riktigt har 100%igt interface mellan maskin och förare är ju en annan sak men något måste man ju få för flera 100'000 kr mer också? dvs färddator,stereo,inbyggd navigering/tv etc allt tekniskt lull lull, men är det verkligen så väsentligt?
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

Kvalitet på interiör Santa Fe vs Audi m.fl.

23
Ägde tidigare Audi och har sedan två år en santa Fe -06 som gått 4500 mil. Ett av skälen till att det blev Santa Fen var just hur hög kvalitetskänsla som man fått till på interiören. Inget skrammel och plasten känns inte papperstunn, tycker själv att Hyundai slår både Volvo, Saab och de flesta japanska märkena där. Ska det bli ännu bättre måste man komma till Nyare Audi, BMW, VW Touareg eller Porsche Cayenne. Ännu har interiören inte på något sätt efter drygt två år sunkat till sig i Santan så jag känner inte alls igen beskrivningen som Sukken ger, mitt råd till honom är att skaffa en Porsche Cayenne nu när de blivit nästan billiga, terräng egenskaper, kvalitetskänsla, kraft i motor mm det blir bara inte bättre, men visst kostar de lite mer än våra Santor.

cayenne

24
Vet inte mycket om Cayenne mer än att varje gång jag sett en sådan på autobahn har jag sagt till min fru att fy fan vilken ful bil.... Inte ens en gammal DKW ser fulare ut.
Dvs. Jag tycker inte Hyundaien är så dålig att jag vill sitta i en Cayenne. Dock kan allt hyundai jobba igenom sin interiör en aning. Vred istället för tryckknappar, en äkta färddator, lite, lite bättre plast och andra enkla detaljer skulle snabbt ge bättre känsla.

Sukken

Re: cayenne

25
Suzuki skrev:Vet inte mycket om Cayenne mer än att varje gång jag sett en sådan på autobahn har jag sagt till min fru att fy fan vilken ful bil.... Inte ens en gammal DKW ser fulare ut.
Dvs. Jag tycker inte Hyundaien är så dålig att jag vill sitta i en Cayenne. Dock kan allt hyundai jobba igenom sin interiör en aning. Vred istället för tryckknappar, en äkta färddator, lite, lite bättre plast och andra enkla detaljer skulle snabbt ge bättre känsla.

Sukken
Vred i stället för knappar ??

Är du månne en gammal gubbe :)

26
Vred i stället för knappar ??

Förstår inte heller vitsen med det, när det gäller plastkvaliteten så tycker jag den är lite bättre i i30en.
Det går åt rätt håll.
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

28
Vore kul att få läsa om vilken typ av "vred" du skulle vilja ha istället, och istället för vilka knappar...? :? :?
För egen del är jag så nöjd med de knappströmbrytarna som finns, och skulle inte vilja ha ett "vred" på t ex varningsblinkersen...! :shock:
DÅ hade JAG blivit vred...! :x
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

29
Skäreläjan skrev: DÅ hade JAG blivit vred...! :x
BÅDE vred OCH skruvad? :P

Såg förresten att Korean Autoimports nu har krom-cover till det stora vredet framför föraren.

Om jag får jämföra det här med knappar o vred med tidigare bilar, så kan jag tycka att fläkthastigheten och var det ska blåsa ut ställs bäst med vred. Även om jag inte tycker det är speciellt besvärligt med knappar så måste man ändå knappa sig "varvet runt" ibland...vilket iofs inte händer så ofta då autoläget funkar i de flesta fall...om man inte har bilen full av snöiga barn eller när "Volvo-sensorn" slår på återcirkulationen o vägrar koppla ur.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

30
anders skrev:
Skäreläjan skrev: DÅ hade JAG blivit vred...! :x
BÅDE vred OCH skruvad? :P
Jajamänsan! Här är han som kan utföra två saker samtidigt...! :badgrin:
(Exempelvis vissla och åka rulltrappa samtidigt... :lol: :lol: )
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15