Annons

Halvljuset slocknar, glappkontakt?

1
Jag har nyligen råkat ut för en liten episod som skapade spänning? i vardagen.

I godan ro cruisade jag hemåt i min Santa, halvljuset i läge 'on' eftersom det var kväll och mörkt.
Ingen vägbelysning inga möten och minnet av viltkollision på sista sträckan innan man når hemmets välkomnande värme. På med helljuset, gôtt att man har 2 extrastrutar i bågen (Hella3000FF) längre men smalare ljusbild än mina gamla Boch Profi hade, men det funkar ändå,
Oops mötande trafik i sista kurvan, snabbt upp med vänsternäven och blända av, men..

WTF :evil: :evil: :evil: det blir kolsvart framför bilen. Inget ljus överhuvudtaget, det tar någon nanosekund innan hjärnan skickat signal till handen och ljusvredet vrids till läge 'noll'. Som tur är tänds halvljuset, men instrumentbelysningen är ju inte aktiverad i det läget.

Väl hemma med hjärtat i halsgropen, blir det en del micklande och pillande, ryckande och dragande i ljusspaken, (efter genomgång av säkringarna.) Halvljuset lyser när vredet står i 'noll'läge men slocknar när reglaget vrids till läge 'on'. Sedan helt plötsligt lyser det som det ska igen, så där lagom retfullt.

Detta har nu hänt några gånger, (det har även hänt att halvjuset slocknat mitt i farten så att säga), och det är lite irriterande att inte kunna lita på att man har tillfredsställande belysning.

Är det någon annan som upplevt liknande problem, eller någon som har en briljant lösning att servera?

Faller problemet inom ramarna för elektronikgarantin?
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe
Annons

2
Har inte råkat ut för det som tur är, men känns det inte som det är något med ljusreläet. :roll:

Inte lika dramatiskt är det men väl pinsamt när extraljusreläerna sagt upp sig och man bländar av till halvljus medan tre Bosch med vardera 100w fortfarande lyser den mötande i ögonen....
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

3
Utan att vara elektriker av något slag, skulle jag hålla en peng på att felet ligger någonstans i ljusreglaget på ratten. :?
Relä och lampor fungerar iallafall, och det slocknade ju när du skulle blända av.
När reglaget vrids, misstänker jag någon sorts glappkontakt i/vid rattstången, eftersom det verkar slockna lite hur som helst, eller?
Kanske rattens rörelser "aktiverar" glappet ibland, då halvljuset slocknat även "mitt i farten"?
Bara en vild gissning således, men ändå...? :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
tjena longtime.
skulle tro det är DRL reläet,var ganska vanligt på äldre hyndor.
lycka till.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

6
Tack för (som vanligt) snabb respons.

Min upplevelse är att ljuset i 'noll'läge funkar klanderfritt, men däremot när ljusvredet är i 'on'läge är ljuset opålitligt. Reläet borde väl inte göra skillnad på i vilket läge ljusvredet står i ? Men jag ska absolut undersöka det.

Ska kolla möjligheten att byta spaken, det känns nästan mer relevant att problemet kan sitta där.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

7
Ta av rattkåpan. Kolla vilken kabel som ger ström på halv respektive helljus med en liten provlampa. Sen kör med den inkopplad hela tiden så ser du om spaken ger spänning ut när felet kommer fram.
Sitter hemma just nu så jag har inte tillgång till elshemat tyvärr men kan kolla det nån dag om du vill