Annons

31
Jodå; Jag brukar också räkna med att den kan dra i sig ungefär 1,15 liter per mil, då man kör hemikring...! :(
Men jag har också vid några tillfällen (läs fjärde och sjunde inlägget i denna tråden) varit nere i 0,86 l/mil, och ändå utan att vara "snäll" på gasfoten...! :D
För att råda bot på hög bränsleförbrukning vid körning enbart inom den närmaste milen från bostaden, införskaffades för den skull en liten "shoppingvagn"!
En liiten Nissan Micra...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

32
Fråga:
Hur mycket sänks ner bränsleförbrukning på sommaren i jämfört med vinters körning? Jag har inte upplevt sommar körning med min koreansk pärla. Skiljar de mycket?
Bild

Intressant

33
Intressant fråga faktiskt.
Igår kom hustrun hem efter en längre tur i jobbet med relativt blandad körning. Det var ju i alla fall runt nollan här, dubbdäck och så railsen på taket. Hon körde 39 mil och mätaren visade gott och väl över halv tank. Färddatorn, som jag inte ger mycket för, angav 0,73.

Starkt. Det kommer jag sällan ned i på enbart landsväg under sommaren. Lustigt. Skall anmäla henne till ett snålbilsrally någon gång....

Re: Intressant

34
Suzuki skrev:Färddatorn, som jag inte ger mycket för, angav 0,73.
Vet du hur mycket den drog i sig i verkligheten? Det är faktiskt inte en helt orimlig tanke, att den varit riktigt snål...
Suzuki skrev:Starkt. Det kommer jag sällan ned i på enbart landsväg under sommaren. Lustigt. Skall anmäla henne till ett snålbilsrally någon gång....
...med en HSB bakom ratten; Det finns visst undersökningar som säger, att en del av dessa kan köra riktigt snålt, jämfört med oss Män...! :doubt: :smoking:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

35
Och jag kan meddela att när jag igår tankade fick jag i 49,4 liter bensin, och färddatorn uppgav då att jag hade haft en förbrukning på 1,15 liter/mil. Trippmätaren visade 430 km sedan föregående tankning (körning "hemikring", som Skäreläjan kallar det).
49,4/43,0=1,149 dvs 1,15 liter per mil sa sen min "manuella" beräkning med miniräknaren. :D
Snacka om precision (om man bortser från att trippmätaren/vägmätaren visar någon procent för mycket, dock mer rätt än hastighetsmätaren).

Anm: Normalt nollställer jag trippmätaren och bränsleförbrukningen (i färddatorn) vid varje tankning och använder då alltid trippmätaren för att hålla koll på när det är dags för tankning - konventionella bränslemätare litar jag inte på.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.