Annons

61
Jag kan kasta! :P

Min alldeles egen uppfattning om rondellkörning och blinkers är -

Man blinkar dit man ska!
Svänger du vänster - blinka vänster, ska du sen ut till höger - blinka höger! Plättlätt! :)

Tack för välkomnandet, BengtB!
Annons

62
Det här med att använda blinkersen - eller rättare körriktningsvisaren - vid körning i/genom en rondell,
har debatterats flitigt på senare tid - inte minst i dagspressen...! :roll:
Om man förutsätter en tvåvägskorsning, och skall rakt fram i denna, använder jag ingen blinkers, då jag skall rakt fram, eller?
Likadant om det i korsningen finns en rondell.
Skall jag inte rakt fram genom rondellen, blinkar jag naturligtvis åt det håll jag skall färdas, som om vore det en väg utan rondell...! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

63
Willys skrev:Jag kan kasta! :P

Min alldeles egen uppfattning om rondellkörning och blinkers är -

Man blinkar dit man ska!
Svänger du vänster - blinka vänster, ska du sen ut till höger - blinka höger! Plättlätt! :)
Kul - nu kan det bli stenkastning... :D
Men jag blinkar inte som du i rondeller - om dom är någotsånär stora och inte bara består av en liten rundad plätt mitt i en i övrigt vanlig vägkorsning.
Vid inkörning i rondellen/cirkulationsplatsen blinkar jag inte alls, men då jag kör ut ur den blinkar jag höger. Vänsterblink blir det bara om jag byter fil i cirkulationsplatsen.

Fler kastare? :wink:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

64
Skäreläjan skrev: Skall jag inte rakt fram genom rondellen, blinkar jag naturligtvis åt det håll jag skall färdas, som om vore det en väg utan rondell...! :D
Problemet är bara att varje bilist har sin egen uppfattning om vad som är rakt fram.
Inte blir det heller lättare när som till exempel väg 44 från Götene till Uddevalla gör en 90-graders krök i Lidköping, och den kröken utgörs av en (extrastor) rondell, så att man lämnar rondellen genom den tredje utfarten, när man kommer från Götenehållet och ska fortsätta på 44:an mot Uddevalla. På liknande sätt "svänger" Drottningholmsvägen i Brommaplansrondellen i Stockholm.
Vad som är "rakt fram" misstänker jag att t ex lokala resp genomfartsbilister kan ha skilda uppfattningar om... 8)

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

65
Jag säger som min körlärare gjorde, han sa det dock på klingande dalmål -
"Hellre blinka en gång för mycket än en gång för lite"
Bättre att vara övertydlig tycker jag... :)

66
Willys skrev:Jag säger som min körlärare gjorde, han sa det dock på klingande dalmål -
Instämmer 8) :evil:
Om man tittar på en rondell ovanifrån så ser det banne mig ut som om vägverket har placerat dom där det finns andra vägar typ korsning. Det är sällan jag ser en rondell på en raksträcka. Kommer jag från Alvik mot Hässelby och kommer till Brommaplan så känns det FAKTISKT som att jag avviker och inte åker rakt fram när jag byter riktning och åker mot Drottningholm. För tydlighetens skull blinkar jag, de som är på väg in i rondellen behöver inte tveka de vet att jag fortsätter runt. Som sagt inget fel att vara övertydlig i trafiken. I Vi bilägare säger representanten från vägverket att det är helt OK att blionka i rondeller Kanske inte i de allra största men i små och normala
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

67
opticrob skrev:
Willys skrev:Jag säger som min körlärare gjorde, han sa det dock på klingande dalmål -
Instämmer 8) :evil:
Om man tittar på en rondell ovanifrån så ser det banne mig ut som om vägverket har placerat dom där det finns andra vägar typ korsning. Det är sällan jag ser en rondell på en raksträcka. Kommer jag från Alvik mot Hässelby och kommer till Brommaplan så känns det FAKTISKT som att jag avviker och inte åker rakt fram när jag byter riktning och åker mot Drottningholm. För tydlighetens skull blinkar jag, de som är på väg in i rondellen behöver inte tveka de vet att jag fortsätter runt. Som sagt inget fel att vara övertydlig i trafiken. I Vi bilägare säger representanten från vägverket att det är helt OK att blionka i rondeller Kanske inte i de allra största men i små och normala
Förstod jag rätt? Att VVs representant säger att man inte behöver blinka i stora, flerfilsrondeller, utan hellre i de mindre? :?
Men oavsett i vilken rondell så gäller det ju att blinka åt rätt håll, om man nu faktiskt gör det öht.
Alltså inte blinka vänster och svänga höger :shock: Blir tokig på sånt!

68
Glömde ju säga att bortsett från rondellblinkandet är jag helt enig med Willys när det gäller de övriga irritationsmomenten.

Och visst verkar det väl vara OK att blinka vänster medan man kör runt i en rondell, men så särskilt upplysande tycker jag inte att en sådan vänsterblinkning är - den säger lika lite som om en bilist blinkar vänster därför att han kommer till en vänsterkurva på en vanlig väg.
Rondellen/cirkulationsplatsen är ju en väg som går i en ständig vänsterkurva dvs i en cirkel, och den som kör på denna väg förväntas följa den runda vägen (cirkulera runt rondellen), om han/hon inte blinkar höger för att lämna cirkulationen.

Sen är det en annan sak att en stor del av meningskiljaktigheterna kring cirkulationsplatser beror på vad man "ser framför sig" när man diskuterar cirkulationsplatser. Vissa ser en jättestor anläggning för sitt inre öga, andra ser bara en antydd cirkulationsplats med en några få meters rondell i mitten - och sen finns hela skalan av storlekar däremellan.
Vilken storlek som är "normal" har jag ingen aning om.
Även antalet anslutande vägar har förstås också betydelse.

Ett annat irritationsmoment i cirkulationsplatser är det, för mig, när bilister i en tvåfilig cirkulationsplats kör in på en anslutande enkelfilig körbana genom att svänga höger direkt från cirkulationsplatsens inre/vänstra fil (med eller utan blink). I stället borde bilisten, i god tid innan han/hon lämnar cirkulationen, gå över till den högra filen och därifrån svänga höger in på den väg som bara har en fil i vardera riktningen.

/BengtB

Rondell !

69
Hej :)

Kör man med GPS och kommer till en
rondell och ska rakt fram så talar den
om att man ska ta andra avfarten till
höger så då är det bara att slå på
blinkersen där och svänga ut :wink:

Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

71
Förstår precis. I vanliga fall när jag leder folk från Alvik till Hässelby kan jag säga att "följ vägen rakt fram till du kommer till en rondell där det står Hässelby till vänster. Säger jag till Bengt.B. att kör rakt fram i rondellen vid Brommaplan så kommer han att ligga snurra tills bensinen tar slut.

Här gäller alltså följande: Kör rtakt fram till Brommaplan, där tar du tredje till höger och följer vägen till Åkeshov, där tar du andra till höger tills du kommer till Råcksta. Där tar du andra till höger, följer vägen till Vällingby, svänger andra till höger tills du kommer till Hässelby och tar fjärde till höger för att komma till Hässelby strand!
Hälsningar opticrob

72
opticrob skrev:Säger jag till Bengt.B. att kör rakt fram i rondellen vid Brommaplan så kommer han att ligga snurra tills bensinen tar slut.

Här gäller alltså följande: Kör rakt fram till Brommaplan, där tar du tredje till höger och följer vägen till Åkeshov...
Visst är det så - och just vid 2-filiga Brommaplan med sina många anslutande vägar (totalt 6 utfarter varav 3 med två körfält och 3 med ett körfält vid respektive utfart) är det väl särskilt motiverat att vara tydlig.

Men här handlar det ju inte om att beskriva vägen för den som ska till/via Brommaplan utan om att, när man väl är där, visa övriga trafikanter på platsen vart man tänker ta vägen.

Jag likställer alltså en cirkulationsplats med en rak väg som har ett antal T-korsningar på höger sida, och lika lite som jag blinkar vänster för att visa att jag inte tänker svänga höger i någon T-korsning, lika lite blinkar jag vänster så länge jag stannar kvar i "karusellen".
Däremot lär jag i Brommaplansexemplet blinka höger mot bensinmacken, när tankmätaren säger att det är dags... :D

/BengtB

73
Om man således skall gå efter Terrans GPS-recept, så skulle man efter att ha tagit fjärde till höger, befinna sig på väg varifrån man kom...! 8)
Men jag har ju å andra sidan aldrig varit där heller...! :lol:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

74
BengtB skrev: Däremot lär jag i Brommaplansexemplet blinka höger mot bensinmacken, när tankmätaren säger att det är dags... :D

/BengtB
:D :D
Hälsningar opticrob

75
Det finns ju åtskilligt bland beteenden som man kan irritera sig på... :roll:
Då du skall ut på en stor väg, från en som är lika hårt trafikerad, men som har ett stopptecken...!
Du väntar och väntar på den bilen som nalkas i hög fart från vänster, och sen - samtidigt som denne skall svänga - fäller ut sin högerblinkers...! :x
Eller - egentligen ännu värre - har glömt slå tillbaka blinkersen från den tidigare passerade rondellen,
och låter en annan tro, att de skall svänga, och som istället kör rakt fram...!? :evil:
För att inte nämna alla dessa, som behagar köra med både bländande dimljus och halvljuset påslaget samtidigt...! :twisted: :twisted:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15