Annons

Förarstol

1
Hej
Jag har köpt en Santa CM nu, en -08 crdi med automatlåda, för att slippa fler kopplingsbyten :) Fick byta 3 gr på den förra -03 2,4
Vad jag upptäckt och tänkte att jag skulle fråga om är att när jag höjer förarstolen för att komma upp till behaglig körposition så verkar inte stolen bli kvar där. Jag höjer den lite vid nästan varje tillfälla jag ska ut och åka.
Den är inte elektriskt manövrerbar.
När jag skulle under stolen för att felsöka så upptäckte jag en blå kontakt som var urdragen. Jag satte ihop den igen och undrar varför den var urdragen. Jag är inte första ägaren ska jag tillägga.
En annan fundering jag har är att det är ett ljud i bilen som jag tror kan vara ett hjullager, det tänkte jag be verkstan kolla på. Det är ju lite svårt att förmedla ljud till er i forumet :wink:
De här sakerna upptäckte jag inte vid provkörningen och jag vet inte om det skulle gjort någon skillnad heller det är ju garanti kvar på bilen. Den har gått 3500 mil

Mvh och trevlig midsommar//Lena
Annons

2
Hej Leha och stort grattis till nya bilen! :D :D
Ljudet från ett ev hjullager går ju som sagt på garantin, och vad kontakten under stolen är till kan jag bara gissa på att förre ägaren försökt få tyst på bältesvarnaren, kanske?
Bra att du satte tillbaka den kontakten isåfall; Det lär även ha något med krockkuddarna att göra, vill jag minnas jag läst här på Forumet!
Vill du ha tyst på pipet från bältesvarnaren, lossar du bältet två gånger i snabb följd, så håller den käft...! :wink: :wink: :idea:
Nu till det här med att du får höja stolen varje gång du sätter dig i bilen:
Jag har också gjort det vid ett oräkneligt antal tillfällen; Då du går UR bilen - eller rättare: Glider ur - drar du säkert vänster ben över spaken, som därmed gör ett eller ett par "hack" neråt med sätet!
Det märker man inte, förrän man sätter sig på sätet nästa gång!
Jag är inte så lång, så jag har en liten bit till marken, och drar ner stolen väldigt ofta, då jag går ur...!
Jag är nästan helt säker på att det är det som är orsaken; Något annat mekaniskt fel har jag svårt att tänka mig...! :wink: :wink: :idea:
Som sagt: Grattis till din CM! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Tack för svaret. Jo det låter ju troligt det där med att man drar ner spaken när man går ur bilen. Jag är inte heller så lång. Ska kolla om det är det som händer.
Sen får jag låta verkstads grabbarna kolla på hjullagren.

Trevligmidsommar allihopa.

Lena

Tack

4
Tack Skäreläjan för ditt svar om stolshöjden. Jag har också grubblat mycket över detta fenomen, men det var ju en vetenskaplig förklaring som håller. Kanske skulle de ändra denna spak lite. Det spar också om möjligt alla flärpar till blixtlås i jackor som fastnar.

Sukken

5
Jag kollade igår när jag klev ur och i bilen. Och visst, man kommer åt spaken och trycker ner den. Hur dumt placerad som helst. Hur framför man det till koreanerna som tillverkar den?
Nu tillbaka till oljudet i bilen. När jag köpte den så begärde jag att förra ägaren såg tilll att montera drag på bilen. Enklast så eftersom han jobbar på bilfirma som säljer nya Hyundaier. Kan ljudet komma från att avgasröret ligger emot någostans? Och att det rör sig när man svänger och att det är därför jag tycker det kan vara ett hjullager. Läste om det i någon annan tråd. Är det någon som har tips om vad jag ska kolla efter? Hur ska upphängningarna se ut efter att man monterat drag?

Mvh Lena

6
Vi hade problemet att avgasröret smällde till dragkroken när man tex körde på gropig väg och därför gav ett "klonkande" ljud... Detta löstes med nån extra gummi bussning någonstans under bilen men känns som att dett ljud har kommit tillbaks igen... Jag vet inte om det är ljudet du tänker på men det där med avgasrör o dragkrok är värt att kolla upp!
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

8
Hej,
intressant "problem" det där med stolshöjden, men alltid lika skönt när det är finns en enkel förklaring. :)

Det där med kontakten, råkade jag ut på en bil jag haft inne på rekond...Förmodligen någon dammsugsfascist som gått loss på bilen och petat ur kontakten i en anfall av städfrenesi.

Det eller så har den aldrig suttit ihop...

Eller, så är ryggstödet med airbagen bytt... Detta i kombination med ett lagerljud som du beskriver, skulle ge mig anledning att ta reda på lite mer om de första 3000 milen. :roll:
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

9
Det där låter dramatiskt tycker jag.
Jag har själv funderat lite kring den där lilla kontakten och kommit fram till att den förre ägaren nog kopplat ur den pga att han hade en bakåtvänd barnstol bakom förarsätet som lutade mot ryggstödet. Jag nöjer mej med det som rimlig förklaring. På andra sidan satt en framåtvänd stol har jag för mej.
Lagerljudet får verkstan kolla upp.
Lena

11
Jodå visst var det ett bakhjulslager. Var förbi på verkstan i em och en mekaniker lyssnade och drog samma slutsats som jag redan gjort.
Blir byte nästa vecka på torsdag. Någon som vet hur det brukar kunna bli om man åker omkring för mycket med ett dåligt lager?
Jag fattar att det inte är bra, men vissa gånger måste man ju ta bilen.
Ljudet har inte funnits så värst länge och min man har inte observerat det. :wink:

Lena