Annons

Utvendig speil på Santa-fe 09 mod

1
Hei

Kona rygget speilet på høyre side, borti garasjedøra, og knakk den plastramma som går inn under speilglsset. denne er festet med to skruer inne bak speilet, og skiftes på under to min. en må og løsne to skruer, som fester blinlydet i speilet....

Men dette ble en kostbar sak!!!!! det er kun 09 mod. som har disse speilene, og bukte deler er da følgelig ikke å oppdrive.

Denne delen som sprakk i stykker, har ikke eget delenr hos Hyundai, og selges derfor kun i komplette speil. Komplett speil, består da av speilhus, denne ramma som går fra speilhuset og inn bak speilglasset, speil, speilmotorer, varmekabel, blinklys og fester. Dette kommer da ulakkert fra fabrikken, og må så lakkeres i bilens farge. og jeg lakkerer jo da kun den ramma jeg trnger, ikke hele huset.

Prisen på dette, blir da ca 7000Nkr, for den lille fordømte plast-ramma, på str med en asjett..... og de delene som jo tydelig koster, som blinklys to motorer, varmekabel etc, jo egentlig er søppel for meg..... jeg trenger det ikke..... men - men..... slik er livet......

Speilhus til 06-08 mod, er ikke noe problem og skaffe billig, men disse er helt annerledes, og kan ikke brukes.... heller ikke noen deler der kan brukes....

Syntes dette blei fordømt dyrt for den plastik-driten....
Annons

3
Hoppas hustrun ställer upp och gör lite extra god mat nu.... :smoking:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

5
opticrob

he-he.... hadde ikke bilen vært nesten helt ny, så hadde jeg latt det hele være... stykket som er vekk, er på str med en 5-kroning, og inn mot speilglasset. reint kosmetisk altså.... men så er det jo at om jeg strunter i å skifte det, så trekkes jo dette barfe av innbytteprisen på bilen, den dagen jeg bytter den inn.... da må jeg betale det uansett..... og da vil jeg heller ta det nå, mens bilen er ny, og ha helt speil jeg og, mens jeg har bilen.

he-he..... joda, fruen er ydmyk for den saken der.... og mat blir det nok, men syntes nok hun må stille opp med mer enn bare mat.. :D :D

Martin.n

klart bilens kaskoforsikring kan brukes... men det vil jo bli mye dyrere, med bonustap og egenandel.... egnenadlen er vel 5000 mener jeg, og så ramler en jo ned mye i bonus, så for meg med høy kjørelengde og derfor kostbar forsikring, så må jeg nok opp mot 30- 40.000 kr før forsikringen er lønnsom og bruke... du vet det tar en del år hvor en så har økt premie på bilen

6
Hei

Her er bilder av den ødelagte rammen på speilet utvendig på min bil, altså dette som ble så heftig dyrt....

dette bildet er av den ødelagte rammen, etter den er demontert fra speilhuset... å skifte dette, tar to minutter. det er to skruer (de to øverste runde hullene) som festrer rammen i speilhuset, og to plastklemmer nede i de firkantede hullene som holder det hele på plass. så er det to skruer som holder blinklyset i speilhuset (de to nederste runde hullene). Glasset taes av ved at en tar fingrene bak det, og bare vipper det av. det settes på, ved bare å klemme det på plass igjen.
Bild
her ser en skjøten, mellom denne ramma, og det øvrige speilhuset, samt blinklyset
Bild
Ferdig montert
Bild
ferdig montert
Bild
som dere ser, er hele speilet helt annerledes, enn på feks 08 modellen
Senast redigerad av vegard den 25 feb 2010, 18:07, redigerad totalt 1 gång.

7
Snyggt presenterat! jag kan hålla med att det är en lättfixat fel om man hade haft ett eget reservdelsnummer på ramen.
Jag fick ett infall och lät Google översätta till svenska hi hi......

"Så det finns två skruvar som håller lampan blinkar i spegeln bostäder (de nedre två runda hål). Glaset tas bort vid att man tar fingrarna bakom sig, och bara knäppa bort det. det släpps ut på, bara genom att pressa den på plats igen." :mrgreen:

Här är ett samarbetsprojekt mellan ram och resten av spegeln bostäder, liksom blixtljus :D
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!