Annons

Byte av säkring i (sex) akter

1
Skulle fylla på luft i husvagnen och använde mig av Santans bakre eluttag för min elektriska pump. Vi hade bråttom och var på väg till Arboga. Ingenting hände förutom att jag lyckades släppa ut ytterligare luft från husvagnen. Säkringen hade gått och därmed slocknade klockan.
Jag får fixa detta senare. Ringde från bilen (på väg till Arboga) till ”min” Hyundaiförsäljare – Haglund & Hellberg och frågade vilken säkring som skulle bytas. Fick omgående svar, trots att verkstadskillarna hade gått hem (sent på fredagseftermiddagen).
Hann inte skaffa säkringen i Arboga, det fick ske vid ett senare tillfälle.
Hade kontakt med ClasseClas som mailade över säkringschema med säkringsnummer och övrig info. Tog mig i kragen och stack till OK och köpte ett ”kit” säkringar.
Tog med mig ClasseClas dokumentation, säkringar och en ficklampa och skulle byta säkring.

1) Min Santas säkringsbox stämde inte överens med USA schemat

2) Jag fick inte loss ”verktyget” för att lossa säkringarna. När det äntligen lossnade, då hade jag lyckats få loss någon form av huvudkoppling och bilen blev helt ”SVART”.

3) När jag skulle sätta tillbaks ”huvudproppen” så slant den bara iväg och naturligtvis in bakom torpedens sidoklädsel. Det var bara att börja demontera. Gissa om jag blev lycklig när mina fingrar åter fick tag på den lilla tingesten.

4) Nu hittade jag det lilla verktyget för säkringarna, som inte ville släppa greppet om sin plats. Jag blev desperat och lyckades till slut få ut den lilla klämman och kunde nu lossa säkringen som planerat. Härligt att ta fram ”kittet” med säkringarna från OK.

5) Säkringarna (flatstift) passade inte, de var dubbelt så stora som Santans säkringar.

6) Åkte i dag till min” Hyundaiförsäljare – Haglund & Hellberg som skänkte mig dessa dyrbarheter. Om någon från Haglund & Hellberg läser detta, Ett varmt tack för enastående servicekänsla. Jag har nu ägnat ca 2 tim åt mitt säkringsbyte utan att vara helt färdig. Skall sätta in en ny innan vi åter drar till Arboga. Vilken tur att det inte var helljus eller någon annan vital säkring som brunnit någonstans nordväst om Vittangi. Då hade det varit kris i lägret.
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.
Annons

2
Fjällräven åter!!!
Klubbens orsak och verkan.
Saknad sedan länge.
Nu på arenan igen.
Härligt att se.

Det är då säkert,
även om du haft problem med säkringarna!!!

Tur du har en bra verkstad,
önskar jag kunde säga detsamma.

3
Det var ju klantigt av mig att inte dubbelkolla schemat mot min egen bil. Sorry! :cry: :cry:

Samtidigt är det ju urkasst att Hyundai inte har ett säkringsdiagram i sin manual! På baksidan av säkringsluckan finns det en dekal som beskriver vad säkringarna är till för. Givetvis står det på kortfattad engelska och på koreanska! Så helt lätt är det inte att hitta rätt. Har du tur så ser du vilken av mikrosäkringarna som har brunnit. Suck...