Annons

Omkörd av en Polack....

1
Nix - det finns ingen harm, sårad manlighet, illvilja eller elakhet i rubriken; bara ren och skär lycka!!!

Polen och östblocket rusar framåt , man gör gigantiska framsteg på alla plan - även om det just i Polen har varit lite tråkigheter med korruption, nepotism och andra oegentligheter både inom lokal förvaltning och rikspolitik.
Barnsjukdomar! Tänk utvecklingen under 25 år: från Sovjetisk lydstat och buffertzon till självständigt "biznizz-center" med medlemskap i EU och allt.

Med Guds hjälp, (eller åtminstonde Påvens) Lech Walensa och utlandskorrespondenters bevakning rullade stenen åt rätt håll, istället för att välta tilbaka och krossa alltihopa.

Under denna perioden har Polen gått från att vara ett land som exporterat arbetskraft som trängt ihop sig i pyttebilar, med mat och packning på taket för att åka hit upp och - underbetalt göra de jobb vi ansåg oss för fina för - till en nation som lägger anbud på de jobb vi tycker av hävd "är våra" - och flyttar ner jobben till sin hemmaplan. Fortfarande underbetalda...? Själva tycker dom inte det!

Nu i sommar blev jag för första gången omkörd av en polskreggad bil!

No biggie för er andra, kanske - men för mig var detta ett stort ögonblick!

En del kanske har listat ut att jag inte blir omkörd särskilt ofta, och jag har bra koll på mina medtrafikanter just därför...

Förändringen har gått stegvis - ni kanske inte har märkt den..?

Man åker inte östproducerade skitbilar längre!
Man växlade över till att köpa tredjehandsbilar från Tyskland - lite skäggiga men avsevärt mycket bättre än man åkt med tidigare.

Därefter följde andrahandsbilarna - och här någonstans började också solofärdena i Sverige; man åkte själv - eller möjligen i par - bilarna var inte nödvändigvis knôkfulla med folk och packning.

Nu åker man nytt eller nästan nytt - Polska lastbilar i utlandstrafik är generellt friskare än de svenska som kör inrikes...

Nå, bilen som dammade förbi mig i somras var en stor AUDI - dubbla blås och hela konkarongen; +200, två bizznizzkillar på väg till ett möte.
Härligt!

Polen är on the move, resten av Baltstaterna är i hälarna på dem - jag har möjligen en udda termometer att mäta välstånd med - men den är inte sämre än proffsanalytikers dribblande med kurvor och diagram!

Jag är omkörd av en Polack - vi som nation kommer snart att vara omkörda av alla dom nya medlemsländerna, och jag gläds åt det - samtidigt som jag självfallet tycker det är sorgligt att vi inte lyckats förvalta vårt pund;

Ett av två europeiska länder som gick ur kriget oskadat, med hela sin industri, handelsflotta och manliga befolkning intakt och allt serverat på en räkmacka!

Det här är inte ett inlägg inför det kommande valet nästa år - det är en spark i röven på alla oss svenskar oavsett partitillhörighet;

Varför vill vi inte vara med i matchen?

Swedefe