Annons

Re: Ryckningar och skakningar

16
Björnen skrev:Ska lämna in bilen i Sandviken nästa måndag, Gävleverkstaden vågade inte ta den och jag fårstår dom.
Enligt dom så är det vanligt med detta beteende på Santan vilket förnekas med all rätt av generalagenten vilket jag är böjd att tro, annars skulle dom vara nedringda av missnöjda ägare.

Hoppas att Sandvikarna har turen och kunskapen, kan bara säga Lycka till!
Det är helt rätt att byta till en annan verkstad. Hoppas att det går bättre!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

17
Låter som "Valpen" får något att bita i! Bollnäs ja ja. Dom skulle haft en Hyundaiverkstad i Byn så hade dom fixat det..... :D :D

(fd. edsbybo)
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

Ryckningar och skakningar

19
Hej allesammans!
Nu kommer jag med en fråga angående motortyp.
På arbetsordrar upp till 7500 mil står det följande under fordonsuppgifter.

motor SIRIUS

På eftterföljande arbetsordrar från 9000 mil står det följande

motor T6

Kan någon förklara detta? Är motorn utbytt? Om det är så, Passar all övrig utrustning mot denna motor?

Har kollat på serviceordrarna på kompisens bil där står det

motor SIRIUS

detta även på dom efterföljande servicarna.
mvh/Björnen
fd/Santa Fe 2,4 -04, Kilafors

20
Björnen skrev:Ska lämna in bilen i Sandviken nästa måndag, Gävleverkstaden vågade inte ta den och jag fårstår dom.
Enligt dom så är det vanligt med detta beteende på Santan vilket förnekas med all rätt av generalagenten vilket jag är böjd att tro, annars skulle dom vara nedringda av missnöjda ägare.

Hoppas att Sandvikarna har turen och kunskapen, kan bara säga Lycka till!
Hur gick det?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

21
Bilen är lämnad till verkstan i Sandviken. Santavalp har tagit hand om den, han kände direkt att det var något fel (ev några fel).
Jag fick känslan att den är i trygga händer,fick förtroende för honom. Hörde att du också hade varit där med din bil för service.

Jag har stora förhoppningar att det kommer att lösa sig med både ryckningar och den höga bensinförbrukningen.
Ha det så gott!!
mvh/Björnen

22
Nu är jag inte så insatt just i bilmotorer , men väl insatt i Mc motorer som borde funka på någorlunda samma sätt :D .

Ryckig gång , hög bränsleförbrukning , och eventuell vandrande tomgång brukar nästa uteslutande bero på en felaktig givare som talar om för CDI (Ecu på bilar) vad insprutningsspjället(n) har för vinkel . Är denna defekt kan ecu:n tro att man inte har någon gas fast man egentligen har 1/3 gas och tvärtom . Detta innebär i vissa situationer att bilen pumpar in massor av bränsle fast den bara har luft för en betydligt mindre mängd , och även precis tvärt om . Då går den surt , eller torrt.

Läs mera här....

http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_position_sensor

Vad hände efter repet????

24
Hur gick det efter servicen???
Nyfikenheten är stor
Åke N
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen

25
Nä!
Dom går bet! Tar hem bilen för eget felsök, ev skrotning.
Förstår dom att det är problem när det inte finns tillräckligt med grejor att byta (jämföra) med, och det blir för stor procedur att prova med en annan motor.

Finns det någon som har ett elschema?

26
va!? va säger du klarar dom inte ut o lösa problemet ?

nu måste jag nog läsa ifatt lite men sett du varit till olika verkstäder... vad har hänt o inte hänt på servicarna ?
santa fe v6 -02

27
Är dte precis lika fel som det är på gdi motorerna då kan jag lägga min högra arm på att jag vet vad det är hahaha.

Då är dte en elmotor som behvöer bytas som ger den ryckiga gången.

o det är jag 100 säker på.

Synd att dom på verkstan inte klarar av lösa felet, man blir ju nästan sugen själv o kolla lite på bilen åt dig, o klura ut det. iannat fall ahr jag många kompisar som är ruskigt duktig som man kan råda fråga.

Björnen skrev:Detta är ett vanligt fel på Mitsubishi:s GDI

28
en till fråga, har du besiktat bilen tänkte mest hur avgasvärderna såg ut me hc värde alla värden.?

Då ser man om den får för mycket bränsle o därför skapar den ryckiga gången.

29
Tackar för ditt intresse!
Beträffande den motor som krånglar på GDI:n så har dom provat med alla tänkbara grejor genom att låna från en annan likadan bil, utan resultat.
Fick ett elschema av Sandviken och jag kan redan se att det finns mycket stora möjligheter att en liten Korean kan ha växlat någon kabel utan att det för den delen behöver visa på något fel i vare sig datalog eller på motorlampan.
Detta grundar jag på att många av givarna är potentiometrar. Ska mäta igenom alla kablar för att se om min teori kan stämma. Felet har funnits med ända sedan den var ny och forumet bevisar också att många har samma problem.
Pratade med en äldre erfaren bilelektriker och han bekräftade att det förekom att det var sådana fel på nyare bilar. Han menade också att dagens duktiga reparatörer allt för ofta kör med " byta grejor med varandra" reparationsteknik.

Jag vill dock ta Sandviken i försvar för den personliga servicen och det trevliga bemötandet gör att man ändå får förtroende för dom och förstår att det kostar en massa för dom med detnedlagda arbetet.

Jag håller på att förhandla om ett byte av bil

30
är dte i sandviken dom har problem me bilen.?

Det sitter en liten el motor o den justerar hur bränsle snålt gdi motorn ska gå.
det som gör att jag är hundra säker på att det är dne är för att min far hade en gdi innan han köpte santan o den fick dom byta elelr göra rent flera gånger o dne bilen rykte o hade sig man kände väldigt klara ryktningar vid 80 på dne bilen.
Det har till och med verkstäderna gått ut me att den pajar väldigt ofta för att den sota igen. o då går den motorn trögt o då börjar dte o rycka :)

Jag ahr ochså baar positift o säga om snadviken har ringt o pratat me dom om nya ix35 o fick ett ruskigt bra bemötande av dom .

Jag ska till far min nu o höra me honom för han fick nog själv göra rent el motorn nån gång :)

mvh Lejfy

Björnen skrev:Tackar för ditt intresse!
Beträffande den motor som krånglar på GDI:n så har dom provat med alla tänkbara grejor genom att låna från en annan likadan bil, utan resultat.
Fick ett elschema av Sandviken och jag kan redan se att det finns mycket stora möjligheter att en liten Korean kan ha växlat någon kabel utan att det för den delen behöver visa på något fel i vare sig datalog eller på motorlampan.
Detta grundar jag på att många av givarna är potentiometrar. Ska mäta igenom alla kablar för att se om min teori kan stämma. Felet har funnits med ända sedan den var ny och forumet bevisar också att många har samma problem.
Pratade med en äldre erfaren bilelektriker och han bekräftade att det förekom att det var sådana fel på nyare bilar. Han menade också att dagens duktiga reparatörer allt för ofta kör med " byta grejor med varandra" reparationsteknik.

Jag vill dock ta Sandviken i försvar för den personliga servicen och det trevliga bemötandet gör att man ändå får förtroende för dom och förstår att det kostar en massa för dom med detnedlagda arbetet.

Jag håller på att förhandla om ett byte av bil