Annons

Xenonkonvertering dimljus - How To Do!

1
Ja, jag har då fått förfrågningar om att lägga upp en "How To Do" ang xenonkonvertering till just dimljusen för SM, så här kommer den där jag ska försöka förklara så utförligt som möjligt.. :)
Bild
det hela började med att jag tog med originallampan, denna märkliga konstruktion som nog dom flesta tycker för att hitta en med likvärdig brännyta.. Efter att kollade på H1 som jag trodde från början skulle vara en perfekt ersättare så stämde det perfekt med brännytan, fick hjälp av snubben i affären att ta fram en H1 xenon för att kolla så det stämde med mina planer innan jag slog till...
Bild
Här är tanken, originallampan för man in i hållaren "bakvägen" om man säger så, men med xenonlampan så tar man den "framvägen" för att uppnå samma brännyta, som synes här, hur respektive lampa sitter i hållaren i vanliga fall.. Stämmer väldigt bra i brännytan..
Bild
Sedan så va de dags att modifiera hållaren, som synes så har jag kapat ut ett hål och det är precis så jag kan glida igenom ett par kablar som går till xenonljusen, sedan så har jag även slipat i själva hållaren för att xenonlampans hölje precis ska glida igenom plus att den ska hamna i mitten av hållaren..
Bild
Kablarna som ska igenom, det är nu vi trär xenonlampan "framvägen" som jag nämnde, därav öppningen..
Bild
Igenom, det tar en stund att fila till kanterna på originalhållaren för att det inte ska vara spänning på den när xenonlampan sitter fast där..
Bild
Bild
Såhär blev hållaren, man kan kolla på "öppningen" man gör för att få igenom kablarna, så att man ser att öppningen inte blir "större" än va den är när xenonlampan inte sitter i..
Bild
Sedan satte jag en stripe under för att få lampan att stanna, en "homemade" lamphållare, funkar kalasbra, lampan sitter stadigt..
Bild
Originalkontakten till den mysko originallampan kapar man av så man får två kabelstumpar, sätter kabelskor och kopplar ihop med xenonlampans ballastkablar...
Bild
Sedan är det klart! Originalkontakten som man sätter i dimljuset använder man som vanligt, som andra kablarna som sticker ut igenom gummitätningen går till ballasten, så där behövs inga modifikationer..

Hoppas det är någon som får nytta av detta.. 8)
//Tobbe!
Glidarbilen; Santa Fe -01'a V6 Power! Missa inte min projekttråd! http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2300
Rallybilen (frugans); Volvo 940 -91'a
http://www.garaget.org/Webbis
Annons

2
Jättebra och tydlig instruktion! :D :D

Var valde du att placera ballasten? FInns det vettiga utrymmen runt dimljuset som kan användas?
Senast redigerad av ClasseClas den 10 jan 2010, 21:00, redigerad totalt 1 gång.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
ClasseClas skrev:Jättebra och tydlig instruktion! :D :D

Var valde att placera ballasten? FInns det vettiga utrymmen runt dimljuset som kan användas?
Dom är inte monterade än! Tänkte kompletera med bilder då, men lossade ena strålkastaren idag och det finns GOTT om utrymme bakom dimljusen, så det kommer inte vara några problem alls kan jag säga!
//Tobbe!
Glidarbilen; Santa Fe -01'a V6 Power! Missa inte min projekttråd! http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2300

4
Vill bara delge en kommentar jag fick tidigare i veckan på bilprovningen (blankt papper, förstås!). Ena dimljuset stod lite högt, och när killen justerade det påpekade jag att jag aldrig använder dem pga låg effekt på ljuset - svaret jag fick var att det är ganska enkel att konvertera till Xenon. Jag påstår inte att det är ok (verkar vara lite debatt i det ämnet), men den killen hade förmodligen inte haft några negativa kommentarer kring det... det är märkligt att jag nästan alltid är på gott humör efter en besikting. :D
Santa Fe GLS Navstar 2.4 -03 & Santa Fe GLS Vision 2.4 -03... det är jämlikhet!

5
puketorp skrev:Vill bara delge en kommentar jag fick tidigare i veckan på bilprovningen (blankt papper, förstås!). Ena dimljuset stod lite högt, och när killen justerade det påpekade jag att jag aldrig använder dem pga låg effekt på ljuset - svaret jag fick var att det är ganska enkel att konvertera till Xenon. Jag påstår inte att det är ok (verkar vara lite debatt i det ämnet), men den killen hade förmodligen inte haft några negativa kommentarer kring det... det är märkligt att jag nästan alltid är på gott humör efter en besikting. :D
Sedär ja.. =) Bara till å köpa sig en sats å börja.. ;)
Jag tycker de blev som dag å natt, men det säger ju sig själv.. ^^,
//Tobbe!

6
puketorp skrev:Vill bara delge en kommentar jag fick tidigare i veckan på bilprovningen (blankt papper, förstås!). Ena dimljuset stod lite högt, och när killen justerade det påpekade jag att jag aldrig använder dem pga låg effekt på ljuset - svaret jag fick var att det är ganska enkel att konvertera till Xenon. Jag påstår inte att det är ok (verkar vara lite debatt i det ämnet), men den killen hade förmodligen inte haft några negativa kommentarer kring det... det är märkligt att jag nästan alltid är på gott humör efter en besikting. :D
Webbis skrev: Sedär ja.. =) Bara till å köpa sig en sats å börja.. ;)
Jag tycker de blev som dag å natt, men det säger ju sig själv.. ^^,
Jodå - det ser mycket bra ut...:
Bild
Det här är Webbis Santa, när vi träffades i Alingsås i vintras...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Webbis skrev:Sedär ja..! Där é hon ju.. :) Usch va ja saknar min pråliga kärra! :(
Nåväl, vem vet.. ;) Kanske blir en ny i framtiden.. =D
Vi får väl hoppas och tro det...! :D
Kanske en CM då...? :wink: :wink: :idea:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"