Annons

is i dörrarna

1
I detta kalla land kan det väl inte vara tänkt att smältvatten ska rinna mellan skärm och framdörr så att det fryser ihop och ej går att öppna? Så är i alla fall fallet med min Santa av 08:a årsmodell. Sur blir jag varje gång jag ska öppna och det knackar ocg brakar i dörren. Det är is hela vägen ner från fönstret och ner imellan skärm och dörr. Måste ju vara något fel eller hur är det med era? :?
Lena
Annons

3
Hej igen
Jag fattar inte riktigt vart isen kommer ifrån. Nu har vi haft lite snöväder. Jag använder inte kupévärmare för då kommer jag inte in i bilen. Jag sopar av all snö riktigt ordentligt. Ändå blir det isbildning längst ner i dörrspringan mot framskärmen. Riktigt ordentligt med hård is sitter där så att det brakar till och bänder i dörren när jag öppnar den. Vart kommer vattnet från som fryser till is där?
Någon som ha en idé? :?
Lena

5
Jodå. stänkskydd finns. Jag har också vart inne på hjulsprut eller nåt som yr in på nåt sätt och smälter av värme från själva bilen och fryser till jus där. Jävligt irriterande är det i alla fall. Jag förknippar ju 4hjulsdrivna bilar framför allt med vinter, men....

6
Troligast rinner det ner via dörrkarmen från rutan på dörren.. ;)

fast jag kan ju ha fel!
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

7
Ja, var det nu än kommer ifrån så är det jävligt irriterande. Jag kan inte öppna passagerardörren för där är så mycket is längst ner. Någon mer borde ju ha detta på sin Santa också.??
Annars är det ju något helskumt. Till nästa vinter har jag nog en annan bil! :x
Lena

8
Kan tyvärr inte bistå dig med någon hjälp... :(
Har Santan i garaget... Men nog är det skumt!?
Ingen som har bilen utomhus som kan svara på om detta förekommer på fler? :? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Jag har inte upplevt detta fenomen det låter skumt i alla fall, min bil har inte varit i något garage sen jag köpte den, kallt har det varit snöat har det gjort saltade vägar körs det på ca: 7 mil varje dag plu ca:30 mil på helgerna inga isbildningar någonstans
Kör en Santa Fe 2,2 Diesel 2008 Campar året runt

10
Jag fick detta problemet på min förra santa -07a när jag hade monterat dit fotstöden.. innan hade jag inga problem heller!! :)
Bild
Bild
Notera att det kan bli en vatten samling på stödet som inte kan rinna ut så lätt vid dörrens framkant, viket istället då bildar is på vintern..

11
Jag har inte problem med detta. Jag kör med kupévärmare med bilen utomhus. På jobbet står den i varmgarage. Jag har mer problem med att handtagen isar ihop och blir svåra att öppna ibland. Min bil står i uppförslut på garageuppfarten.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
ClasseClas skrev:Jag har inte problem med detta. Jag kör med kupévärmare med bilen utomhus. På jobbet står den i varmgarage. Jag har mer problem med att handtagen isar ihop och blir svåra att öppna ibland. Min bil står i uppförslut på garageuppfarten.
När du nu påpekar det så stämmer det ju att jag alltid bakade santan mot garaget .
vilket gjorde att den alltid lutade framåt...

13
Jag har funderat lite kring om det skulle kunna ha något att göra med att förre ägaren gjorde själv någon typ av behandling i hjulhusen. Han måste ju ha tagit ner innerskärmarna då och sen kanske satt något annorlunda så att det kommer sprut från hjulen på fel ställe. Det var lite därför jag ville höra mej för hur det är på andra lika bilar.
Lena

14
I detta läget hade jag åkt till verkstaden och påpekat felet.
Jag hade hänvisat till Forumet, och krävt en ordentlig undersökning av dräneringar och sådant! :finstilt:
Naturligtvis skall det inte vara såhär, och det måste vara ett garantijobb - är det inte en 2008 års CM du har, vill jag minnas...? :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
Det känns lite sådär att komma med påpekande efter påpekande. Jag har ju haft en del bekymmer med bilen så att säga. Jag påtalade problemet vid 4500 mils servicen härom veckan men de sa att det problemet var det med alla moderna bilar utan dropplist... :shock: Det var därför jag ville höra efter lite på forumet först.
Nu har jag ju fått en del svar så jag får väl bege mig till verkstaden med den i alla fall.
Dessutom har jag funnit en spricka i klarlacken på fönsterbågen på en bakdörr. Det har kommit nu under den "extrema" kyla vi har haft. Borde väl också vara garantijobb.
Jag känner mig som värsta sortens felfinnare som någon kallade mig för i ett annat inlägg. :wink:

Lena