Annons

16
Du skall inte behöva känna dig som en "felfinnare" - eller kverulant med ett annat ord - för när man har garanti på bilen så har man! :!:
För övrigt fungerar ju garantierna hos Hyundai bättre än på många andra bilmärken, som jag upplevt det!
Kan dock vara läge att uppsöka en annan auktoriserad verkstad, för att få svaret "att det problemet var det med alla moderna bilar utan dropplist",
hade bara gjort mig (milt uttryckt) något sur...
Lackgaranti har du också, så det är bara till att stå på sig! Lacken skall inte spricka, oavsett väderlek; Om den inte varit utsatt för mekanisk påverkan, då förstås.

Nu ett par saker du kan kolla (fast det har du väl redan gjort, kantänka):

Har dräneringshålet under rutan fritt lopp? Det här alltså (ett i och för sig ganska litet hål)
Bild
Sen undrar jag om det har någon betydelse - men ändå: "Gummilistflärpen" på dörren är väl hel? Den syns i bildens övre kant:
Bild
För övrigt borde det ju vara fritt lopp ut för allt smältvatten, tycker jag...? :? :?
Någon annan som har ännu fler idéer...? :finstilt: :idea: :idea:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

18
Ahaaa...kan du avgöra om vattnet/isen rinner på utsidan av den svarta plasten som tätar ut mot hjulhuset (den som löper hela vägen nerifrån o upp)?

Om isen ser ut att komma innefrån hjulhuset, kan det var så att dränerhålen vi stänkskydden är igensatta? Då tvingas allt vatten som kommer från vindrutan ut på alternativa ställen... (se tråden om Rostskydd)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

19
Mycket bra Anders! :D
Den beskrivningen du gjort i den tråden, är ett högklassigt tips! :D :D :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

20
Tack för det tipset. Ska genast eller snart i alla fall ta och kolla den saken. Låter som ett hett tips då jag vet att förre ägaren gjort rostskydd inanför innerskärmarna på egen hand. Kanske tom kletat massa i fel ställen.
Lena

21
Hej, det verkar som det är ett specifikt problem med din bil, eftersom det (än så länge) inte är andra som har drabbats. Ngt med dräningen fungerar uppenbarligen inte.

Lite OT. Volkswagen har klantat sig med dräneringen på Golf generation 5 där framdörrarna få en ny fason pga isklumpar runt A-stolpen.
http://svt.se/2.109779/1.1892842/vw_erk ... pos=rubrik
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Likadant

22
Jag har också fått denna jämra is nedtill vid dörrarna den senaste tiden.
Det kommer absolut inte från spolaren eftersom min varit trasig en månad till idag. Nu är pumpen bytt.

Jag tror att det är smältvatten från vindrutetorkarvärmaren (i nederkanten på glaset) som sipprar ned.

Ren felkonstruktion kan man säga. Finns ju några fler sådana exempel på de här bilarna. Men det funkar säkert jättebra i Californien! :D

Sukken

24
Nu har jag diskuterat lite med ett par "experter" på hemmaplan också. Pga att jag iinte har något garage att vara i och meka själv den här årstiden så åkte jag iväg till en verkstad som jag tycker är bra. De hänvisade till en plåtverkstad som är duktig. Jag åkte dit och pratade lite. Han tippade på konstruktionsfel helt enkelt och att han kunde ta in bilen och titta och ev modifiera lite så att det finns mer plats för smältvatten att rinna undan.
Bara själva tittningen kostar en timme så jag avvaktar lite.
Sen är ju jag lite inne på att det skulle vara en garantifråga om det är konstruktionsfel för bilen ska väl gå att ha utonhus på vintern? :roll:
Märkesverkstaden tror inte riktigt att det är garantisak eftersom de ej hört talas om problemet tidigare men de kunde ckså ta in bilen och titta.
Jag bestämde mej nu i alla fall för att göra en första koll själv oc har därför ställt bilen i ett parkeringshus över natten och ska dit och försöka pilla lite i nåt hål för att se om det verkar vara fritt för vatten att rinna.
Vi ska till fjällen på sportlovet och vill kunna öppna alla dörrar då så jag hoppas jag hittar nåt igensatt hål som jag kan pilla upp utifrån, annars får jag bege mej till nån verkstad i nästa vecka.
Undra om jag ska satsa på garanti och åka till ärkesverkstaden eller ta plåtverkstaden som jag tycker verkade ha fler ideer och mer intresse i frågan.
Tips?
Det verkar ju som om fler har haft problemet nu och det kan ju ha lite att göra med var man bor i vårt avlånga land.

Vi har inte haft plusgrader sen i början av december.
Lena

25
Stahl skrev:Här var det också isigt (bara vid "förardörren")

:wink:
Kvasthilda

PS. Jisses vilken ren bil du har Lena! DS
Måste va en "iskall" kvinna bakom ratten då? (förlåt)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

27
Leha skrev:Nu har jag diskuterat lite med ett par "experter" på hemmaplan också. Pga att jag iinte har något garage att vara i och meka själv den här årstiden så åkte jag iväg till en verkstad som jag tycker är bra. De hänvisade till en plåtverkstad som är duktig. Jag åkte dit och pratade lite. Han tippade på konstruktionsfel helt enkelt och att han kunde ta in bilen och titta och ev modifiera lite så att det finns mer plats för smältvatten att rinna undan.
Bara själva tittningen kostar en timme så jag avvaktar lite.
Sen är ju jag lite inne på att det skulle vara en garantifråga om det är konstruktionsfel för bilen ska väl gå att ha utonhus på vintern? :roll:
Märkesverkstaden tror inte riktigt att det är garantisak eftersom de ej hört talas om problemet tidigare men de kunde ckså ta in bilen och titta.
Jag bestämde mej nu i alla fall för att göra en första koll själv oc har därför ställt bilen i ett parkeringshus över natten och ska dit och försöka pilla lite i nåt hål för att se om det verkar vara fritt för vatten att rinna.
Vi ska till fjällen på sportlovet och vill kunna öppna alla dörrar då så jag hoppas jag hittar nåt igensatt hål som jag kan pilla upp utifrån, annars får jag bege mej till nån verkstad i nästa vecka.
Undra om jag ska satsa på garanti och åka till ärkesverkstaden eller ta plåtverkstaden som jag tycker verkade ha fler ideer och mer intresse i frågan.
Tips?
Det verkar ju som om fler har haft problemet nu och det kan ju ha lite att göra med var man bor i vårt avlånga land.

Vi har inte haft plusgrader sen i början av december.
Lena
För mig är det ett klockrent garantiärende. Sen kanske Hyundai inte har ngn verifierad lösning på problemet, men ta med dig infon om hur VW gör med samma typ av fel så kanske de tycker att det blir lite extra jobbigt för dem.

Eventuellt är det förre ägarens kladd med rostskydd som är huvudanledningen till dränproblemet och då kanske du blir debiterad av verkstan för åtgärden. Du hade ju din favvisverkstad i Borlänge vill jag minnas? Ta det med dem i första hand. Hoppas att det går bra! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

29
Hej igen
Nu har jag haft bilen inne för upptining. Jag passade på att ta bort stänksskydden och kolla lite hur det ser ut att smältvatten ska ta sig ut från rutorna och neråt.
Jag upptäckte att vattnet ska ut ur ett stort hål bakom stänkskyddet men när skyddet sitter där så blir hålet betydligt trängre och eftersom det fryser till is ganska snabbt bakom stänkskydden så tror jag att jag kommit en bit på traven.
Det är ju en konstruktionsmiss helt klart. För jag kan ju gå och titta på vilken bil som helst här omkring och inga bilar har den påbyggnaden av is i dörrarna som jag haft. (har dock inte kollat någon saab)
Ville inte fila upp något hål i stänkskyddet även om jag var lite inne på att det skulle hjälpa en del, men det kan vara till nackdel om jag ska hävda garanti på felet.
Hoppas det håller sig rent medans vi är i fjällen så ska jag ta tag i problemet senare.

Lena