Ju mer jag tittar runt i Forumet så får jag en känsla av att många av er mest bara gnäller på Hyundai i allmänhet och Santan i synnerhet.
Själv är jag så ***** nöjd med min bil och att jag valde just Santan!
Om det finns fler än jag som gillar Santan (eller andra SUV:ar) så vore det ju kul om vi som är medlemmar kunde synas, kanske lite dekaler,kepsar,västar eller liknande kunde tas fram.
Jag ser fram emot lite snö nu så att man får testa lite vinteregenskape
Annons
Re: Gillar ni Santa Fe ?
2Inte då, inte gnäller vi.Joppe skrev:Ju mer jag tittar runt i Forumet så får jag en känsla av att många av er mest bara gnäller på Hyundai i allmänhet och Santan i synnerhet.
Kul att du också gillar din bil
Stahl
3
Huvudet på spiken!
Ibland blir det lite gnälligt, det ligger tyvärr i sakernas natur att "hälsan tiger still" - medans man postar först om något krånglar; antingen för att pejla av om andra har haft liknande problem eller för att varna andra från att trilla i samma fälla.
Självklart gillar vi våra bilar!
Jag gillar utrymmena, lastkapaciteten, dragförmågan och "bussigheten" - en bra arbetskamrat som gör ett jättejobb!
Dekaler att sätta på bilen är på gång - kommer att ingå i "medlemspaketet" som kommer i början av 2006.
Swedefe
Ibland blir det lite gnälligt, det ligger tyvärr i sakernas natur att "hälsan tiger still" - medans man postar först om något krånglar; antingen för att pejla av om andra har haft liknande problem eller för att varna andra från att trilla i samma fälla.
Självklart gillar vi våra bilar!
Jag gillar utrymmena, lastkapaciteten, dragförmågan och "bussigheten" - en bra arbetskamrat som gör ett jättejobb!
Dekaler att sätta på bilen är på gång - kommer att ingå i "medlemspaketet" som kommer i början av 2006.
Swedefe
4
Nog är det väl som så att man gillar sin bil, annars hade man ju inte lagt någon tid på att vidga sitt kunnande eller söka information om bilen.
Men som alla bilmodeller kryper det fram modellrelaterade brister, och eftersom man gillar sin bil blir ju frågan... Är det bara jag som upplever detta, eller är det nå'n mer som funnit samma brist eller defekt?
Där finner åtminstone jag en trygghet i att kunna ifrågasätta, och få respons från de riktiga experterna på modellen, dvs. ägarna.
Och Joppe, om ingen sagt det tidigare, -Välkommen till forumet!
Dina erfarenheter är värdefulla för oss alla.
Men som alla bilmodeller kryper det fram modellrelaterade brister, och eftersom man gillar sin bil blir ju frågan... Är det bara jag som upplever detta, eller är det nå'n mer som funnit samma brist eller defekt?
Där finner åtminstone jag en trygghet i att kunna ifrågasätta, och få respons från de riktiga experterna på modellen, dvs. ägarna.
Och Joppe, om ingen sagt det tidigare, -Välkommen till forumet!
Dina erfarenheter är värdefulla för oss alla.
5
Som nybliven Santa-ägare och f.d. volvofreak kan jag bara hålla med föregående "talare". Tycker det är kanon med ett forum där vi kan träffas när som helst, även om man sitter i bara kallingarna, och slänga iväg en fråga eller ta del av annans information angående vår kära rullande ägodel. Jag bara sååååååå gillar min Santa, men ingenting är ju 100% perfekt, men med lite kritik kan det däremot bli hundra.
Tänker tillbaka på volvo-ägartiden (25 år). Namnet på lämpligt forum för den bilen (nu för tiden bör jag tillägga), vore "Wallenbergs-Verkstaden".
Tänker tillbaka på volvo-ägartiden (25 år). Namnet på lämpligt forum för den bilen (nu för tiden bör jag tillägga), vore "Wallenbergs-Verkstaden".
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
6
Okej, Okej !! Jag börjar fatta : Det finns fler som gillar sina bilar !!!!
Bra !! Vi fortsätter så. Nu vidare: Som hyfsat nybliven Santa ägare , vill jag gärna få tips om bilen,,,allt är av intresse. Finns det tex nåt att tänka på vid vinterkörning ?
För övrigt, när jag skulle köpa bilen så hade jag läst en massa tester och fått informationen om att framförallt V6:an drog en förfärlig massa soppa.
Efter 7 månader kan jag bara konstatera att den inte drar mer än förra bilen, en Mitsubishi Space wagon med GDI-motor, en bil som hyllades för sin låga förbrukning..................
Kul att vara ombord på Forumet !!!
Bra !! Vi fortsätter så. Nu vidare: Som hyfsat nybliven Santa ägare , vill jag gärna få tips om bilen,,,allt är av intresse. Finns det tex nåt att tänka på vid vinterkörning ?
För övrigt, när jag skulle köpa bilen så hade jag läst en massa tester och fått informationen om att framförallt V6:an drog en förfärlig massa soppa.
Efter 7 månader kan jag bara konstatera att den inte drar mer än förra bilen, en Mitsubishi Space wagon med GDI-motor, en bil som hyllades för sin låga förbrukning..................
Kul att vara ombord på Forumet !!!
8
Bättre drivning betyder inte bättre bromsar. 8)Joppe skrev:
Finns det tex nåt att tänka på vid vinterkörning ?
Att inte hånle åt alla de som inte kommer fram lika bra som du i vinterföre...
10
Hej, nu var det inte fortkörning jag tänkte på, utan att snarare att komma fram överhuvud taget! 8)Santaclaus skrev:Bättre drivning betyder inte bättre bromsar. 8)Joppe skrev:
Finns det tex nåt att tänka på vid vinterkörning ?
Att inte hånle åt alla de som inte kommer fram lika bra som du i vinterföre...
För visst log även du snällt
Santaclaus skrev:Klarade både att stanna,(puh) och sedan starta igen. Men om bakhjulen spann vet jag inte, det kändes inte som det primära just då, att kolla på det.
Som kuriosa kan nämnas att de framhjulsdrivna kamraterna (med 1500 kg vagnar) kom ungefär till samma plats fast utan att bromsa. Skillnaden var att de inte bromsade för något som kom i vägen, de bara kom inte längre, så att säga...![]()
11
Hehehe...
Jo,,,, nog stämmer det att man lite nonchalant promenerade ner till sina framhjulsdrivna kamrater,
och undrade lite försynt
varför de stannade halvvägs 
Men å andra sidan drog santan upp kamraternas vagnar, så det illmariga påhoppet betalades på plats.
Jo,,,, nog stämmer det att man lite nonchalant promenerade ner till sina framhjulsdrivna kamrater,
och undrade lite försynt
Men å andra sidan drog santan upp kamraternas vagnar, så det illmariga påhoppet betalades på plats.
12
Just Mitsus GDI motorer är exempel på "cycle-beaters" som viker ner sig fullständigt när dom används - tillsammans med Toyotas "lean-burn" (någon som minns?) och VAG FSI motorer.Joppe skrev:...en Mitsubishi Space wagon med GDI-motor, en bil som hyllades för sin låga förbrukning..................
Alla sades dom komma att revolutionera bensinmotorn, men det blev bara pannkaka av alltihopa -
"Lean-burn" skulle ställa om blandningsförhållandet så till den milda grad när motorn gick "lättbelastad" att det knappt skulle vara någon mätbar förbrukning alls - men så fort man krävde något så "fetade" den om och puffade ut stora svarta sotmoln bakom sig, under ryck och hostningar.
En mäktig flopp!
"GDI" försökte sig på liknande trick, och kompletterade med skyhög kompression och högt direktinsprutningstryck i spridarna - med ungefär samma resultat - supersnål och miljövänlig på rullbandet där man kliniskt mäter förbrukning och emmissioner - en smutsig och törstig katastrof ute på vägen, med trist körkultur och glupande förbrukning; speciellt med last och/eller släp.
"FSI" är samma grundtanke skruvad ett varv till - något mer förfinad teknik, ändå högre insprutningstryck (möjligen kör man med de nya piezo-insprutarna numer) "FSI" ger körbarhet/ekonomi/emmissioner som går att duplicera ute på vägen i något högre grad än de övriga stickspåren , men förutsätter fortfarande närmast fakirartad snålkörning för att komma till sin rätt - den som gasar undan eller har last i sin bil kör troligen billigare med konventionellt maskineri - om man nu vill envisas med att köra omodern bensinbil... 8)
Tyvärr faller FSI på det faktum att man måste tanka den med dyraste bränslet - dumsnålar man och tankar 95 oktan så ställer sig hela set-upen i något som närmast kan beskrivas som "limp-home mode" och hela FSI-konceptet viker ihop sig och lapar mer bränsle än vad motsvarande bil hade gjort med konventionellt maskineri.
Tyvärr är VAG dåliga på att informera; man "rekommenderar" 98 oktan men säger att FSI bilarna "accepterar" 95 oktan - utan att beskriva konsekvenserna.
Självklar går Svensson och stirrar sig blind på KoVs förbrukningssiffra i vindrutan, men tankar 95 oktan och tror han tjänar grova stålar...
Sensmoral:
Dieselmotorn har gjort ett quantum-leap vart tredje år det senaste decenniet, behållit de allra flesta av sina goda egenskaper men ändå närmat sig bensinmotorn på vissa avgörande positiva punkter.
Det har inte funkat lika bra att ympa in dieselegenskaper i bensinmotorer...
Swedefe
14
Kan det bero på en hög procentandel landsvägskörning på nätterna, i kombination med manuell vxllåda???På 21,250 mil har jag gjort av med två omgångar däck, haft en snittförbrukning på 1,2 liter diesel/mil (sic!) men bara bytt frambromsar en gång - vid 18,000 mil!
15
Bah, Robertsson slår dig med oljetankerlängder:Swedefe skrev:Bromsning är hursomhelst överskattat!Santaclaus skrev:Bättre drivning betyder inte bättre bromsar. 8)
På 21,250 mil har jag gjort av med två omgångar däck, haft en snittförbrukning på 1,2 liter diesel/mil (sic!) men bara bytt frambromsar en gång - vid 18,000 mil!
I brake for no-one!
![]()
S
(Nu går jag o gömmer mig, för säkert kommer jag att få byta bromsbelägg redan vid 4500 milaservicen nästa år...)Robertsson skrev:I övrigt så är generatorn bytt en gång och bromsklossarna fram byttes FÖRSTA gången vid 32000 mil och klossarna bak i vintras vid 36000 mil.