Efter att varit ägare av en Santa Fe i 2 år så har jag fått mer än nog!
Ägandet har enbart varit kantat av reparationer och dyra sådana.
Började naturligtvis med kopplingsbytet, verkar vara original på Santa Fe. Naturligtvis hade bilen gått några mil för mycket för att kunna få något på garantin. Byte detta själv med ombyggnadssatsen vilket tog 3 dagar. Skulle kostat 13500 men nu gick delarna på 4900 kr. Krävs väl en Korean för att komma åt. Sedan gick en tänspole sönder, när man hör priset blir man förbannad så det blev skroten, 400 kr. Några dagar senare var det dax igen då bränsleförbrukningen ökade till 1,8 liter milen. Det var luftmassmätaren som var kass. Fanns inga på skroten så det blev en ny för 4800 kr. Sedan dog batteriet så det blev ett "Volvobatteri" från biltema för 700 kr då det annars skulle kostat 2400 kr. 1 månad senare var det dax igen då det sa klong i framvagnen och bilen började luta åt vänster. Hela fjäderlagringen fram var HELT upprostad. 1200 kr ville dom ha för bara lagringen. Det blev skroten igen 600 kr för ett komplett fjäderben från Altracco. Andra problem har varit att skivorna slagit sig efter bara 500 mil trotts ok och kolvar löper lätt. Ännu en tändspole men nu fanns det ingen på skroten 2500 kr. Glappkontakt till halvljuset som inget hittar??? Torkarmotorn har lagt av trotts jag smort upp den tidigare och allt löper lätt, ingen på skroten. Gasdämparna till bakluckan gav upp en dag så luckan slog mig halv fördärvad. Det går INTE köpa bättringsfärg på sprayburk på Hyundai utan det ska jag behöva beställa på en lackeringsfirma.
Nä, nu ska skiten säljas fortast möjligt när jag bytt torkarmotorn, om jag hinner innan bilen rostat upp vill säga. Halvljusproblemet för hemsöka den nya ägaren.
Har en Skoda Octavia som rullat 25000 mil där jag förutom ordinarie service bara bytt lamdasond, EGR-ventil, 2 gummibussningar och 1 tempgivare. Har inte rört bromsarna, avgasrör eller något annat på bilen. Därför blev det en ny Octavia.
Frågar man dom på Hyundai så är det knappt några problem alls, men varje gång jag varit där så står det 2-3 Santa Fee med huven uppe.
Aldrig mera Asiatiskt.
Annons
Känner ingen som är nöjd..
3Känner inge som är nöjd.
Senast i tisdags var jag på verkstaden och där träffade jag 2 gubbar som svor över Santa Fe. Det var återkommande problem så som luftmassmätare, tänspolar, tändkablar, elfel och naturligtvis kopplingen.
Det är ju bara att kolla på Blocket hur poppis de är och prisbilden så borde man (jag) fattat att det var skit!!
Hur kan man bara sälja en bil som saknar rostskydd i Sverige????
Nä, tacka vet jag Tysk kvalité. Såg en filmfrån kriget i Jugoslavien. Där hade man grävt upp några tyska gravar för att söka efter vapen. De tog en MG 42, bankade bort lite rost, spolade med högtrycken, lite olja och sedan funkade skiten. Det kallar jag kvalité.
Förmodligen är detta enbart för inre beundran.
Stiffmeistern!
Senast i tisdags var jag på verkstaden och där träffade jag 2 gubbar som svor över Santa Fe. Det var återkommande problem så som luftmassmätare, tänspolar, tändkablar, elfel och naturligtvis kopplingen.
Det är ju bara att kolla på Blocket hur poppis de är och prisbilden så borde man (jag) fattat att det var skit!!
Hur kan man bara sälja en bil som saknar rostskydd i Sverige????
Nä, tacka vet jag Tysk kvalité. Såg en filmfrån kriget i Jugoslavien. Där hade man grävt upp några tyska gravar för att söka efter vapen. De tog en MG 42, bankade bort lite rost, spolade med högtrycken, lite olja och sedan funkade skiten. Det kallar jag kvalité.
Förmodligen är detta enbart för inre beundran.
Stiffmeistern!
4
Santan som rullar inom familjen är visserligen en v6, det edna som är bytt på den på över dom 13600 milen är en lambda sond inget annat.
Jo oså oljefiltret då som böts på garantin då dom sprack, för det hade blivi fel i produktionen.
Ut över det så har den bara rullat.
Så o säga att santa fe är skit kvalitet köper jag inte.
Host host du säger att tyskarna har bättre rost skydd till åt mig o skratta en hel del.Kommer ihåg för ett par år sen när min förra granne fick stå o förklara sig i tidning över en ny bmw, som hade börjat rosta efter 1 år eller så var dte mindre.
Så det där köper jag tyvär inte.
Men det finns en avgörande faktor me, o det är mycket hur man behandlar bilarna.
Jag ahr haft många äldre bilar i mina år, o varje gång jag ahr kommit in till bes så har dom blivit lika imponerad, för det har knappt funnits någon rost på bilen.
Sen ahr dte kunnat stått en lika dan bil bredvid i hallen som man ahr kunnat titta på golvet så ahr dte fallit sönder.
Sen vad det gälle kopplingen så är beror det ochså på handhavande saker.
Jag skulle kunna ställa mig o säkert slakta kopplingen på en gång på en fyra, eller så tar man det lungt o försiktigt så håller dom.
Innan jag sålde min vässade t5, så satt det fotfarande orginal koppling o stakar.
så vill man att sakerna ska hålla så får man kasnke tänka sig för.
Mvh Lejfy
Jo oså oljefiltret då som böts på garantin då dom sprack, för det hade blivi fel i produktionen.
Ut över det så har den bara rullat.
Så o säga att santa fe är skit kvalitet köper jag inte.
Host host du säger att tyskarna har bättre rost skydd till åt mig o skratta en hel del.Kommer ihåg för ett par år sen när min förra granne fick stå o förklara sig i tidning över en ny bmw, som hade börjat rosta efter 1 år eller så var dte mindre.
Så det där köper jag tyvär inte.
Men det finns en avgörande faktor me, o det är mycket hur man behandlar bilarna.
Jag ahr haft många äldre bilar i mina år, o varje gång jag ahr kommit in till bes så har dom blivit lika imponerad, för det har knappt funnits någon rost på bilen.
Sen ahr dte kunnat stått en lika dan bil bredvid i hallen som man ahr kunnat titta på golvet så ahr dte fallit sönder.
Sen vad det gälle kopplingen så är beror det ochså på handhavande saker.
Jag skulle kunna ställa mig o säkert slakta kopplingen på en gång på en fyra, eller så tar man det lungt o försiktigt så håller dom.
Innan jag sålde min vässade t5, så satt det fotfarande orginal koppling o stakar.
så vill man att sakerna ska hålla så får man kasnke tänka sig för.
Mvh Lejfy
kör volvo v70 n 2,4t
5
Är inne på "Leifyr´s" linje.
Hur fordonet tagits om hand och blivit behandlat är som skillnaden mellan natt och dag.
Att Forumet är för inbördes beundran känns inte helt rättvist.
Visst förekommer sådant, men här tar vi även tag i tuffa saker och vågar fronta
problem med generalagenten.
Sidan bedrivs ideellt utan nämnvärda sponsorer.Min upplevelse är att många vänder sig hit då det "skiter sig". Får massor med goda råd och tips och sedan t-y-s-t-n-a-d.......
Kanske att vi skulle ha ett öppet konto för "gåvor"? En skrammelbössa där de som vill får lämna ett bidrag? När websidans omkostnader är betalda kan överskottet gå till välgörande ändamål.
/Petroff
Hur fordonet tagits om hand och blivit behandlat är som skillnaden mellan natt och dag.
Att Forumet är för inbördes beundran känns inte helt rättvist.
Visst förekommer sådant, men här tar vi även tag i tuffa saker och vågar fronta
problem med generalagenten.
Sidan bedrivs ideellt utan nämnvärda sponsorer.Min upplevelse är att många vänder sig hit då det "skiter sig". Får massor med goda råd och tips och sedan t-y-s-t-n-a-d.......
Kanske att vi skulle ha ett öppet konto för "gåvor"? En skrammelbössa där de som vill får lämna ett bidrag? När websidans omkostnader är betalda kan överskottet gå till välgörande ändamål.
/Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
6
Jag har en V6-01, köpt ny, som rullat snart 200 000km utan större problem och den verkar inte speciellt rostig heller. Lite service (dyr dock!) och några reparationer tycker jag inte förmörkar bilden alltför mycket. Kan tänka mig en ny, fast diesel då....(och jag tror jag kan köpa 2 Santa för priset av en BMW?)
Lars Göran Wärn
8
Du är tvungen att förklara vissa detaljer bara, XXXXX!
Hur vet du det?
Har du bytt upp dig till en CM, och närdå isåfall?
Vilken modellvariant är det? (V6/diesel/automat/årsmodell o s v)
Vad har du haft för fel på den?
Eller är det sådant du bara "har hört" av andra...?! :doubt: :doubt:
Har ju själv en CM med V6 från 2006, och är mer än helnöjd - och JAG ÄR EN RIKTIGT KRÄSEN JÄ**L...!

Hur vet du det?
Har du bytt upp dig till en CM, och närdå isåfall?
Vilken modellvariant är det? (V6/diesel/automat/årsmodell o s v)
Vad har du haft för fel på den?
Eller är det sådant du bara "har hört" av andra...?! :doubt: :doubt:
Har ju själv en CM med V6 från 2006, och är mer än helnöjd - och JAG ÄR EN RIKTIGT KRÄSEN JÄ**L...!
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
10
Hrm kolla försälnings index de sista 4 åren talar nog för sig själv tycker jag! :finstilt:
Jag jobbar som lastbils mekaniker och jag kan säga att många förare har en förkärlek till just Santa Fe och det fick mig att köpa en 03 allt jag kan säga är: :wow: Ooootroligt go bil!
Och det jag har hört sett så är det inte så mycket verkstads tid på dem kontra andra bilar!
Jag jobbar som lastbils mekaniker och jag kan säga att många förare har en förkärlek till just Santa Fe och det fick mig att köpa en 03 allt jag kan säga är: :wow: Ooootroligt go bil!
Och det jag har hört sett så är det inte så mycket verkstads tid på dem kontra andra bilar!