Annons

Några frågor!

1
Hej

Har funderingar på en sjusits Santa Fe.

Finns bensinaren bara med automat, är den fyra eller sexstegad?

Vad får ni för förbrukning på era bensinare?

Hur lång person får plats längst bak i en sjusitsig?

Är det några särskilda saker man bör se upp med, jag tittar på en -06 eller -07.

Tacksam för info och hjälp.

Mvh Daniel
Annons

2
hejsan jag kör den första genrationen av santa fe, o i den är det fyrstegad låda.

nästa har jag för mig är fem stegad låda.

vad det gäller förbrukningen, så ligger jag på 1,2 stadskörning o till jobbet körning, bara kallstarter, o det är inte så illa, då man inte hinner få upp riktigt värme i bilen.

Lång körning o du håller dig under 100 så kryper du lätt under liter milen.

Automat finns bara på v6an, manuel är på fyran.
om du inte väljer disel då har du automat på 4an me.
kör volvo v70 n 2,4t

Re: Några frågor!

3
b-motor skrev:Hej

Har funderingar på en sjusits Santa Fe.

Finns bensinaren bara med automat, är den fyra eller sexstegad?
Fyra
1,2-1,3 i stan. 1-1,1 landsväg om inte mormor kör

Jag sitter ok korta sträckor (1,85) men längre sträckor..tja, 1,70

Är det några särskilda saker man bör se upp med, jag tittar på en -06 eller -07.
Har inte haft några bekymmer. Hel, ren och skrammelfri.

Tacksam för info och hjälp.

Mvh Daniel
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

4
Hej och mycket välkommen till Forumet, b-motor - Daniel! :D :D
Kan bara instämma i Anders´ inlägg, fast jag inte suttit själv och åkt i tredje bänkraden... 8)
Där har jag bara haft passagerare vid ett fåtal tillfällen, och de har varit som jag ungefär - alltså c:a 1,74 - och de har absolut inte klagat! :)
I övrigt - tänk på att V6:an kräver ett dyrare ingrepp vid 9000 mil - kamremsbytet - (alt 72 månader), så kolla att det är gjort om du söker en CM med ungefär det miltalet! :idea:
Som sagt - annars helt bekymmersfritt även för min del...! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Finns nya Santa med annan bensinare än V6?
CM fanns bara med V6 bensinare de första åren...
b-motor skrev:Är det fortfarande fyrstegat på nya också? Känns ålderdomligt....
Mvh Daniel
Räcker mer än väl till...! Vad skall man med en himla massa växlingar? :?
Det märks ju knappt när den växlar, tycker jag...! :biggrin: :smoking:
( Ålderdomligt...? Då passar det nog mig perfekt...! :lol: :lol: )
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

8
Skäreläjan skrev:
Finns nya Santa med annan bensinare än V6?
CM fanns bara med V6 bensinare de första åren...
b-motor skrev:Är det fortfarande fyrstegat på nya också? Känns ålderdomligt....
Mvh Daniel
Räcker mer än väl till...! Vad skall man med en himla massa växlingar? :?
Det märks ju knappt när den växlar, tycker jag...! :biggrin: :smoking:
( Ålderdomligt...? Då passar det nog mig perfekt...! :lol: :lol: )
Tanken med fler steg i lådan är att få ner bränsleförbrukningen, men kanon att du tycker det funkar bra med fyra.

Mvh Daniel

9
Hej!

1,5 i stan. 1-1,1 landsväg om inte mormor kör, har aldrig varit under litern!

Jag sitter ok korta sträckor (1,85) men längre sträckor..tja, 1,70, håller med.

Har inte haft några bekymmer. Hel, ren och skrammelfri. Samma erfarenhet men har hört talas om dåliga hjullager!

Det sämsta med bilen är växellådan duger till vardags. men drar man husvagn är den kass, som sagts ålderdomlig!

mvh
Jörgen Jönsson
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

10
Jörgen Jönsson skrev:Hej!
1,5 i stan. 1-1,1 landsväg om inte mormor kör, har aldrig varit under litern!
Det har jag varit... Vid ett tillfälle på landsväg (15-16 mil sådär) kom jag ner på 0,85 ungefär! 8)
Jörgen Jönsson skrev: Det sämsta med bilen är växellådan duger till vardags. men drar man husvagn är den kass, som sagts ålderdomlig!
Jag har i sommar också dragit husvagn, och jag tycker den är så snäll så...? :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

11
Den nya 2,4 motorn med 6 stegad automat har tydligen betydligt lägre förbrukning.

Hyundai uppger 0,89 blandad körning på den, känns ju betydligt bättre, men då måste man ha råd med en -10:a tror jag.

Mvh Daniel

12
b-motor skrev:Den nya 2,4 motorn med 6 stegad automat har tydligen betydligt lägre förbrukning.

Hyundai uppger 0,89 blandad körning på den, känns ju betydligt bättre, men då måste man ha råd med en -10:a tror jag.

Mvh Daniel
Hej b-motor och välkommen! :D :D Det stämmer som du har noterat att från 2010 (årsmodell-10) så gjordes inte bara en facelift utan drivlinorna (motor+vxllåda) är helt nya. Dessa motorer har kamkedja och serviceintervallet har ändrats från 1500 mil till 3000 mil. Det är klart värt att räkna på detta faktum, speciellt för en långmilsförare.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
ClasseClas skrev:
b-motor skrev:Den nya 2,4 motorn med 6 stegad automat har tydligen betydligt lägre förbrukning.

Mvh Daniel
Hej b-motor och välkommen! :D :D Det stämmer som du har noterat att från 2010 (årsmodell-10) så gjordes inte bara en facelift utan drivlinorna (motor+vxllåda) är helt nya. Dessa motorer har kamkedja och serviceintervallet har ändrats från 1500 mil till 3000 mil. Det är klart värt att räkna på detta faktum, speciellt för en långmilsförare.
För säkerhetens skulld så bytte jag olja redan på 1000mil i min santa..
mycket för att jag tycker att 3000 mil på första oljan är för långt,
samt att de nya R-motorerna verkar dra mycket olja de första 1000milen så jag hade måsta fylla på olja ialla fall...
Var uppmärksamma på just detta, att det kan bli för lite olja i motorn redan vid 1000mil.
vi är 3st som har santa fe -10or som fått larm låg oljenivå redan vid ca 1000mil..

MvH Martin.n
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

14
Mina erfarenheter från den 06:a jag hade.

Finns bensinaren bara med automat, är den fyra eller sexstegad? Vet ej om det bara är bensinare,men 4 växlar är det

Vad får ni för förbrukning på era bensinare? Kom aldrig under 1,2. Låg i snitt på 1,35 blandad körning med en topp på 1,8 under en flytthelg med -30 och bara kallkörningar. Därför böt jag bil :-)

Hur lång person får plats längst bak i en sjusitsig? Jag är 1,80 och satt inte bra. Som nödlösning ok.

Jag hade inga problem alls förutom normalt slitage typ krängningshämnar stag, bromsbelägg mm . Sen var det just det här med bensinförbrukningen. Nu åker jag jag i30 diesel istället

15
Bara som kompletterande info: CM V6 såldes även med manuell låda. Jag tror att det var ganska få som valde detta alternativ så begmarknaden är gissningsvis rätt begränsad.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision