Annons

46
Kan meddela att det spelar ingen roll om det är för berret elelr inte så ligger de tyvär runt dom där kostnaderna.

har kollat till en massa olika bilar.
kör volvo v70 n 2,4t
Annons

48
Jag undrar om det här med extra dieselvärmare är helt nödvändigt? Jag har erfarenhet av min Santa Fe CM och den ger värme redan efter ca 1 kilometer även vid -15 grader. Det är tack vare den inbyggda stödvärmen i form av elelement, sk PTC-element.

ix35 är också utrustad med effektiva PTC-element. Se här sid 27: http://www.hyundai.nu/bilder/Traff_1003 ... lMar23.pdf

I den här tråden går det att läsa hur man gör för att få fart på värmen: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2368

Kopierar också:
PTC-värmare sitter även i CM dieseln. Jag är osäker om alla modeller har den. Jag är ganska säker att det är ett eller flera Peltierelement som värmer upp kupéluften innan motorn och kylvattnet har blivit varmt.

Lite info om Peltiereffekten:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Peltier
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_effect

Fördelen med Peltierelement är att de är rätt så billiga och saknar rörliga delar. Just i kylsammanhang är det alltid intressant att jämföra Peltier mot AC-kompressorlösningar där kylbehovet är "rimligt".

Men nu gäller detta värme!

Så här gör jag när det är kallt:

1) Utgångsläge på ACC:n är läge "Auto".

2) När du startar bilen när det är kallt så väljer ACC:n läge defroster. Defrostersymbolen visas i ACC-displayen.

3) Trots att ACC:n valt defrosterläge så tryck ändå på defrosterknappen märkt "Front" (knapp ovanför ACC-modulen) . Väldigt snart går PTC-elementet igång och värmer upp kupén. OBS! Kupéfläkten går på med bra fräs i defrosterläget.

4) När motorn är varm, kolla gärna kylartempen, så går det bra att trycka på "Front"-knappen igen, så återgår ACC:n till tidigare läge.

5) That's it! Tyvärr odokumenterat i manualen vad jag vet.
Testa gärna detta knep och berätta hur det går! I bästa fall går det att spara undan en 20000 spänn sisådär! 8) 8)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

49
Det är säkert inget fel på värmen i IX dieseln när man kör. Jag skulle vilja ha en extra värmekälla som parkeringvärmare eller att kunna starta upp en timma före man skall använda bilen.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

50
ClasseClas!
Vitsen med en värmare, typ Webasto, e att motorn e varm också! Dessutom slipper jag som Skåning skrapa rutona i ett. Våra vintrar ligger mycket ofta runt +3 till -8 grader! Vad händer med luften när du ofta har ett antal plusgrader på dagen och sedan ligger strax under nollan när du skall köra iväg (antingen hem efter natten eller till jobb vid 21-tiden??
Ju ett mer eller mindre tjockt islager på rutorna - främst fram och bak!
Som skåning kör jag dessutom inga längre sträckor t o fr jobb (1,5mil) och då är det givetvis mycket trevligare för motorn att starta med några plusgrader än från minus och knappt bli varm innan jag kommit hem. Givetvis kostar detta några deciliter bränsle, men jag tror att total-förbrukningen inte blir speciellt mycket högre, men motorn mår mycket bättre!
Vad tror du??
Isfri bil alla dagar under vintern i kanske 7-år kan vara värt pengarna. Om bilen dessutom mår bättre en det ju ingen dum investering??
:?:
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

51
Jag har nu läst igenom hela manualen utan att hitta någonting om PTC-element som classeclas nämner, kan hända att den är utrustad med detta PTC-element ändå, men att det inte står i manualen någonstans är isåfall väldigt underligt.
För jag upplever ingen skillnad på värmen till kupen om jag gör så som classeclas nämner mot för när jag inte gör så, någon som vet med säkerhet om ix35:orna har detta PTC-element och isåfall hur man får igång det.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

53
Jag har beställt frontbåge med 3st ljus, drag, lastbågar, bagagematta, instegslister, textilmattor, takbox, lastgaller......allt har kommit men en liten detalj saknas...... :roll:

56
Lenn98 skrev:Den kommer med tomten :D :D

// Lennart
Jag fundera också på lite efterbeställningar!
Vet du art.nr. på sakerna du beställt?
Funderar på lastskyddet, som finns i två utföranden. Det ena är förberett för en avskiljningsvägg (följer baksätet 40/60).
Mattorna - vilken typ tog du?
Instegslister verkar oxå bra!
I annan tråd förklarar jag varför jag inte kan eller har en tanke på båge för extraljus! (Listar nog ut något annat sätt att gå runt problemet)
Jag hade för övrigt tänkt mej: Skålade mattor fram (för vintertid) och lite lull-lull i form av fuskplåtar fram och bak.

Skall gå till ÅF i veckan och höra om min tomte e på gång med något att sätta prylarna i!

g-luck - hör av dej!

@nders :?:
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!

57
Har precis fått iphonekabeln som jag beställde för ca 10 dgr sedan och den fungerar perfekt.
Köpt ifrån ebay 105:- istället för ca: 500:- här hemma :D
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

58
Min svarta skinnklädsel är väldigt cool 8) nu när yttertemperaturen ligger och dansar runt 2-siffriga tal på minussidan och jag och hustrun skulle därför kunna tänka oss att försköna inredningen med ett par fårskinnsöverdrag vintertid.
Undrar därför om det är någon som redan undersökt utbudet och funnit något som kan tänkas passa pärlans framsäten.
Vi tittade på några rosa som Mekonomen sålde (500:/st inkluderande 50 pix till bröstcancerfonden) och dom var helt omöjliga att montera.
Synd för hustrun gillade den chica färgen.

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

59
Erik Å skrev:Min svarta skinnklädsel är väldigt cool 8) nu när yttertemperaturen ligger och dansar runt 2-siffriga tal på minussidan och jag och hustrun skulle därför kunna tänka oss att försköna inredningen med ett par fårskinnsöverdrag vintertid.
Undrar därför om det är någon som redan undersökt utbudet och funnit något som kan tänkas passa pärlans framsäten.
Vi tittade på några rosa som Mekonomen sålde (500:/st inkluderande 50 pix till bröstcancerfonden) och dom var helt omöjliga att montera.
Synd för hustrun gillade den chica färgen.

Mvh/e
Lite sent påkommet som julklapp, men jag såg på Biltema häromdagen:
Ganska snygga fårskinn i svart, grått och "teddy-beige" till ett humant pris (tror det var runt 300:-). Tänkte på detta inlägg och kollade "snoddar" och remmar baktill. Verkade finnas flera olika sätt att dra fast "skinnet på skinnet" :lol:

@nders