Hej på er
Jag har en santa crdi -10 (eller 11?)
Jag har upptäckt att tankmätaren är allt annat än linjär och skulle vilja höra hur det ser ut för er andra med samma motor.
Jag åker ca 45 mil på första halvan av mätaren men sen går det undan. Följande fjärdedel på 10 mil och den sista fjärdedelen på ca 10 mil också vill jag minnas.
Någon med samma erfarenhet eller någon annan?
Lena
Annons
2
Vanliga bränslemätare har jag inget förtroende för, jag använder trippmätaren för att avgöra hur mycket bränsle jag har förbrukat.
Hade en flygande kompis som i brådskan inför en start struntade i att kolla tankarna (3 stycken). Alla tre mätarna visade samma utslag, och det litade kompisen på - tills motorn stannade av bränslebrist när han kommit ett hundratal meter upp i luften. Alla tre tankarna var tomma.
Kompisen klarade sig med bara förskräckelsen, men flygplanet blev skrot.
Slutsats: Strunta i bränslemätarna, även i bilar, och håll i stället reda på hur långt du kört sen föregående fulltankning. 8) 8)
/BengtB
Hade en flygande kompis som i brådskan inför en start struntade i att kolla tankarna (3 stycken). Alla tre mätarna visade samma utslag, och det litade kompisen på - tills motorn stannade av bränslebrist när han kommit ett hundratal meter upp i luften. Alla tre tankarna var tomma.
Kompisen klarade sig med bara förskräckelsen, men flygplanet blev skrot.
Slutsats: Strunta i bränslemätarna, även i bilar, och håll i stället reda på hur långt du kört sen föregående fulltankning. 8) 8)
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
4
Har en -07 och tycker faktiskt att min tankmätare är förvånandsvärt linjär. Har haft andra bilar som mer påminner om vad du beskriver.
Borde gå och kallibrera tycker jag.
Borde gå och kallibrera tycker jag.
Mvh/
Sailor
HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)
Sailor
HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)
5
Nu är det ett annat kombiinstrument med annan design på visarna på -10 jämfört med min -07a så det går inte säkert att dra samma slutsatser. Jag tycker att min mätare är aningens olinjär (logaritmisk), men inte så mkt. Vid fulltank ligger nålen ovanför fullt läge på mätaren.
På hmaservice kan utläsa följande info om tankgivaren för modell -10 för 2,4 bensin:
Position Angle(°) Resistance(Ω)
E -40 ± 2.0 188.1
Warning lamp -36 ± 2.0 173.9
1/2 0 ± 2.0 106.3
F (Full) 40 ± 2.0 17.9
Mellan läge full och 1/2-tank är det en resistansdiff på 88.4 Ω
Mellan läge 1/2-tank och E (empty) är det en resistansdiff på 81,8 Ω
Om tankmätaren är helt linjär med resistansen så ska visaren inte röra sig linjärt med sjunkande tankvolym. Om man sen räknar på toleransintervallen ± 2.0° så kan det blir ännu mer olinjaritet.
På hmaservice kan utläsa följande info om tankgivaren för modell -10 för 2,4 bensin:
Position Angle(°) Resistance(Ω)
E -40 ± 2.0 188.1
Warning lamp -36 ± 2.0 173.9
1/2 0 ± 2.0 106.3
F (Full) 40 ± 2.0 17.9
Mellan läge full och 1/2-tank är det en resistansdiff på 88.4 Ω
Mellan läge 1/2-tank och E (empty) är det en resistansdiff på 81,8 Ω
Om tankmätaren är helt linjär med resistansen så ska visaren inte röra sig linjärt med sjunkande tankvolym. Om man sen räknar på toleransintervallen ± 2.0° så kan det blir ännu mer olinjaritet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
8
Jo då...Martin.n skrev:Inget som jag tänkt på!!! ska kika lite på det framöver...
17mil innan mätaren börjar röra på sig, sedan ramlar det på.
48mil vid halvtank, 59mil vid !/4 tank ...
Färddatorn visade 0.64l/m vid de första 17milen,
sedan lastade vi på en boggie husvagn 10mil och då stog det 0,88l/m.
När vi lämnat vagnen och åkt 27 mil hem igen så visade den en total snitt förbrukning på 0,80l/m och strax över 1/4 tank kvar...
Livet är härligt...
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
Re: Tankmätaren
9Hej, hur har det gått?Leha skrev:Hej på er
Jag har upptäckt att tankmätaren är allt annat än linjär och skulle vilja höra hur det ser ut för er andra med samma motor.
Jag åker ca 45 mil på första halvan av mätaren men sen går det undan. Följande fjärdedel på 10 mil och den sista fjärdedelen på ca 10 mil också vill jag minnas.
Lena
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Re: Tankmätaren
10Min dieseltanksmätare verkar vara mycket linjär! Jag litar mindre på färddatorn. Den visar bara momentan förbrukning. Färddatorn enligt mig visar bara rätt förbrukning när man låter den mäta flera hundra mil. Jag litar mest till tripmätaren....Leha skrev:Hej på er
Lena
Gusse!
Ägare till en Santa Fe CRDi exclusive
2006 7-sits silvermetallic
Ägare till en Santa Fe CRDi exclusive
2006 7-sits silvermetallic
11
Verkligen upplysande att läsa era kommentarer om B-mätaren.
På min i30 2011 tycker jag att den visar förfånansvärt exakt. När det börjar röra på sig mot andra pricken uppfrån då har jag åkt riktigt långt men det är beroende på att när jag tankar full då tankar jag verkligen fullt, upp till öppningen
, o då hinner jag åka jätte långt på första pricken.
Annars litar jag på färddatorn utan problem, den stämmer bäst av alla bilar med färddator jag hade förut: Renault clio, Megane, laguna, opel och sist och värst tyckte jag var Toyota auris där B-mätaren med prickar var och kändes verkligen opålitlig , för efter halva sträckan ner då rasar prickarna med rasande fart men konstigt nog i allra flesta fallen räckte sista pricken i minst 4-5 mil om man kör någonlunda försiktigt
.
Nog om toyota. i 30 är skönare att åka med och tycker CRDI motorerna är suveräna, för att inte nämna 6 V lådan som är prima rolig att köra.
På min i30 2011 tycker jag att den visar förfånansvärt exakt. När det börjar röra på sig mot andra pricken uppfrån då har jag åkt riktigt långt men det är beroende på att när jag tankar full då tankar jag verkligen fullt, upp till öppningen
Annars litar jag på färddatorn utan problem, den stämmer bäst av alla bilar med färddator jag hade förut: Renault clio, Megane, laguna, opel och sist och värst tyckte jag var Toyota auris där B-mätaren med prickar var och kändes verkligen opålitlig , för efter halva sträckan ner då rasar prickarna med rasande fart men konstigt nog i allra flesta fallen räckte sista pricken i minst 4-5 mil om man kör någonlunda försiktigt
Nog om toyota. i 30 är skönare att åka med och tycker CRDI motorerna är suveräna, för att inte nämna 6 V lådan som är prima rolig att köra.
Svart i30 1,6 CW CRDI blue 128 hk 2011