Beror på om du har tillgång till el på jobb! På sta'n finns ju inga eluttag, mer än på vissa p-hus. om du sen bor någonstans på lite mer landsbyggd, så finns det nog inte alls.
Skönt att slippa skrapa is och sätta sig i en bil som är varm och man slipper vantar å en iskall ratt!
Men smakar det - så kostar det! Väl medveten om detta, men rådd av alla dieselägare att beställa med värmare!
I mitt fall mindre än 8% av nybilspriset för en MYCKET viktig komfortsak!
Har i övrigt inte (ännu) beställt till särskilt mycket.
@
Annons
48
Hej IRON - vet inte om jag hälsat dej välkommen förresten!
Eftersom du inte i din profil berättat vilken bil du har/eller väntar, så är det svårt att prata om det.
Vi har haft en ganska ingående debatt om detta i en annan tråd - kommer inte ihåg vilken och orkar inte just nu leta upp den, men surfa runt och kolla.
Det finns mycket matnyttigt här!
@nders
Eftersom du inte i din profil berättat vilken bil du har/eller väntar, så är det svårt att prata om det.
Vi har haft en ganska ingående debatt om detta i en annan tråd - kommer inte ihåg vilken och orkar inte just nu leta upp den, men surfa runt och kolla.
Det finns mycket matnyttigt här!
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
49
0,63 l/mil blandad körning vilket jag tycker är ypperligt. Bästa värde får jag vid landsvägskörning som landar på lite dryga 0,5 l/mil. Att notera är att förbrukningen sjönk ca 10% när motoroptimeringen/effektboxen plockades bort, den som utlovade minskad förbrukning... 
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Förbrukning, o sot o metall i oljan
50Hej på er alla. Jag läser allt på alla forumar.
Jag har en i30 1,6 crdi blue 128hk, Förbrukningen blandat nu ligger på 5,4 l/100km.
Kunde nästan få ner den till 5,0 på 80% landsvägs körning. men det är ju en sträng vinter vi får vara med på, det motiverar det högre förbrukningrn.
Det har sjunkit en aning efter 200 mils körning med 60% landsväg.
Nyare Hyundai dieslar: antagligen från 2009 , kommer till försöljningen från fabriker med motorer som är Bänkkörda: alltså ska klara en lång tid till första servicen då det mesta av järnflis o skit i motorn är rensad efter en bänkkörning.
Min bil nu efter 200 mil börjar få lite färg på oljan: mycket ljus brun o knapt synliga spår av svrat skit. Det var ljust som vatten från början att jag nästan skämde ut mig när jag frågade på hyundai om det verkligen är olja i motorn o inte vatten...
I alla fall tänker jag byta olja o filter själv en gång åtminstone efter sommaren.
Jag har en i30 1,6 crdi blue 128hk, Förbrukningen blandat nu ligger på 5,4 l/100km.
Kunde nästan få ner den till 5,0 på 80% landsvägs körning. men det är ju en sträng vinter vi får vara med på, det motiverar det högre förbrukningrn.
Det har sjunkit en aning efter 200 mils körning med 60% landsväg.
Nyare Hyundai dieslar: antagligen från 2009 , kommer till försöljningen från fabriker med motorer som är Bänkkörda: alltså ska klara en lång tid till första servicen då det mesta av järnflis o skit i motorn är rensad efter en bänkkörning.
Min bil nu efter 200 mil börjar få lite färg på oljan: mycket ljus brun o knapt synliga spår av svrat skit. Det var ljust som vatten från början att jag nästan skämde ut mig när jag frågade på hyundai om det verkligen är olja i motorn o inte vatten...
I alla fall tänker jag byta olja o filter själv en gång åtminstone efter sommaren.
Svart i30 1,6 CW CRDI blue 128 hk 2011
52
provkörde ix35 1,7 crdi
en runda på 7 mil med blandad rak 90 och kuperad 70.
dock ingen 110. 0,53 blev resultatet och inngen gubbkörning utan endast laglig.
imponerande
körde sedan 2,0 crdi och hamnade på 0.62 samma runda...
men större motor blir roligare.
måste ju själv köra 2,0 då jag tänkte dra en Hobby 650 KFU
Johan
hämtar min bil skärtorsdag
en runda på 7 mil med blandad rak 90 och kuperad 70.
dock ingen 110. 0,53 blev resultatet och inngen gubbkörning utan endast laglig.
imponerande
körde sedan 2,0 crdi och hamnade på 0.62 samma runda...
men större motor blir roligare.
måste ju själv köra 2,0 då jag tänkte dra en Hobby 650 KFU
Johan
hämtar min bil skärtorsdag
53
Välkommen till forumet Mekla!
Visst e det skillnad mellan stor och liten motor - både i prestanda och förbrukning. Brukar ju hänga ihop!
För mej (och kanske andra som väntat länge på sin stora diesel) kunde det vara intressant att veta när du beställde din bil.
Själv har jag ju väntat snart 10 månader!
@nders
Visst e det skillnad mellan stor och liten motor - både i prestanda och förbrukning. Brukar ju hänga ihop!
För mej (och kanske andra som väntat länge på sin stora diesel) kunde det vara intressant att veta när du beställde din bil.
Själv har jag ju väntat snart 10 månader!
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
57
hej !
Köpte min IX35 2.0 bensin (vit) ett par dagar sen och drar 0,98 per mil blandad körning. Lite för mycket enligt mig, kärkilt när man läser spec från tillverkare att det ska dra ca 0,75. Det trodde jag aldrig att jag skulle nå och tänkte mest på 0,85...Kör eco drive med men undrar om det verkligen hjälper
Annars är bilen kanon måste jag säga... men det smakar. Har ingen lust att köra super eco heller då blir körningen skit tråkigt.
Köpte min IX35 2.0 bensin (vit) ett par dagar sen och drar 0,98 per mil blandad körning. Lite för mycket enligt mig, kärkilt när man läser spec från tillverkare att det ska dra ca 0,75. Det trodde jag aldrig att jag skulle nå och tänkte mest på 0,85...Kör eco drive med men undrar om det verkligen hjälper
58
välkommen till forumet..Fransos skrev:hej !
Köpte min IX35 2.0 bensin (vit) ett par dagar sen och drar 0,98 per mil blandad körning. Lite för mycket enligt mig, kärkilt när man läser spec från tillverkare att det ska dra ca 0,75. Det trodde jag aldrig att jag skulle nå och tänkte mest på 0,85...Kör eco drive med men undrar om det verkligen hjälperAnnars är bilen kanon måste jag säga... men det smakar. Har ingen lust att köra super eco heller då blir körningen skit tråkigt.
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
59
Hej,Fransos skrev:hej !
Köpte min IX35 2.0 bensin (vit) ett par dagar sen och drar 0,98 per mil blandad körning. Lite för mycket enligt mig, kärkilt när man läser spec från tillverkare att det ska dra ca 0,75. Det trodde jag aldrig att jag skulle nå och tänkte mest på 0,85...Kör eco drive med men undrar om det verkligen hjälperAnnars är bilen kanon måste jag säga... men det smakar. Har ingen lust att köra super eco heller då blir körningen skit tråkigt.
Jag har kört ca 800 mil, min drar runt litern och med husvagn 1,5-1,6 liter.
Jag trodde också att den skulle dra mindre när man läser uppgifterna på blandad körning, jag jämför med V70 som jag hade tidigare som låg på ungefär de värden som var givna.
Kör nu:
IX35 2,0 A6 Bensin
Exclusive Infra Red
IX35 2,0 A6 Bensin
Exclusive Infra Red