Annons

min bil drar...

1
0.92 i snitt. Kör jag sjukt försiktigt ligger jag på 0.85 och tröttnar jag så är jag på 1.1
Jag har bensinare exclusive a6
Har hört att exclusive skall dra mer för att den har större hjul.

Jag tycker att min bil drar för mycket, det är ändå 10% mer än den skall enl glädje specen.
Annons

2
0.7 i blandad körning, har varit nere på 0,62 vid längre landsvägskörning.
Detta är inte en bensinare utan en diesel med automat

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

3
Diesel Exclusive, 0.64 (sista tankningen enligt datorn) "fifty fifty" blandat i Stockholm med förorter samt E4 och Sörmländska småvägar. Mätaren har just passerat 4000 km. Jag brukar hålla mig till hastighetsgränserna ska kanske tilläggas.

Mvh/e

4
För mig är landsvägskörning inte desamma som tillverkarna uppger i sina specifikationer. :?

Jag skulle hellre se en annan och längre cykel när dessa test görs för at få fram en mer kundanpassad mätning, 10 mil med blandade farter mellan 70-110 eller 120 som det är på vissa sträckor idag. 8)

Att dessutom testerna görs inne i ett labb på en rullande väg säger ju sig själv stämma dåligt med verkligheten med både motvind, dålig väg och uppförsbackar.

Alla tillverkare mäter på detta sätt för att vi som konsumenter ska kunna jämföra dem likvärdigt mot varandra.

Kolla här… ”Extra-urban cycle” är alltså det som anges som förbrukning på landsvägskörning och urban cycle är således stadskörning.

Vad är landsvägskörning för er som nästan är nere på de nivåer som anges i spec:?:

FUEL CONSUMPTION TEST (Directive 80/1268/EEC as amended by 2004/3/EC)
The current test has been agreed internationally and provides results that are more representative of actual average on-road fuel consumption than previous tests. There are two parts: an urban and an extra-urban cycle. The test cycle is the same as that used to determine the official exhaust emission classification for the model of vehicle in question.
The cars tested have to be run-in and must have been driven for at least 1,800 miles (3,000 kilometres) before testing.
Urban cycle
The urban test cycle is carried out in a laboratory at an ambient temperature of 20°C to 30°C on a rolling road from a cold start where the engine has not run for several hours. The cycle consists of a series of accelerations, steady speeds, decelerations and idling. Maximum speed is 31 mph (50 km/h), average speed 12 mph (19 km/h) and the distance covered is 2.5 miles (4 km). The cycle is shown as Part One in the diagram below.
Extra-urban cycle
This cycle is conducted immediately following the urban cycle and consists of roughly half steady-speed driving and the remainder accelerations, decelerations, and some idling. Maximum speed is 75 mph (120 km/h), average speed is 39 mph (63 km/h) and the distance covered is 4.3 miles (7 km). The cycle is shown as Part Two in the diagram below.
Combined Fuel Consumption Figure
The combined figure presented is for the urban and the extra-urban cycle together. It is therefore an average of the two parts of the test, weighted by the distances covered in each part.

Källa: http://www.vcacarfueldata.org.uk/inform ... scheme.asp och http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4ns ... 6rbrukning
Senast redigerad av Sten_Hard den 08 sep 2010, 15:52, redigerad totalt 3 gång.
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

5
Landsvägskörning i ovanstående inlägg är tex Karlstad-Skara- Karlstad = 0.62 l/mil.
Karlstad- Göteborg-Karstad = 0,64 l/mil. Att siffrorna är högre till GBG beror säkert på motorvägen mellan Uddevalla och GBG, farthållaren satt på 120km/t. Med såpass hög bil som IX35 är ökar säket luftmotståndet kraftigt med ökad hastighet

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

7
[quote="Lenn98"]Landsvägskörning i ovanstående inlägg är tex Karlstad-Skara- Karlstad = 0.62 l/mil.
Karlstad- Göteborg-Karstad = 0,64 l/mil. Att siffrorna är högre till GBG beror säkert på motorvägen mellan Uddevalla och GBG, farthållaren satt på 120km/t. Med såpass hög bil som IX35 är ökar säket luftmotståndet kraftigt med ökad hastighet


Det har du säkert rätt i, jag tycker att att du visar väldigt fina siffror på låg bränsleförbrukning. Nice :D Skulle säkert kunna pressa ner det en bit till med lite smalare lättrullande däck. Fast det blir såklart inte lika snyggt :?
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

8
Ditt antagande om däcken är hel riktigt. 18 tums hjul är igentligen rena vansinnet, bara snyggt när bilen står stilla annars helt värdelösa.
Dessutom dyrare när man skall köpa nya. Skulle hellre se att det var 17 eller tom. 16 tum hjul. Jag hade 16 tum på tuccen och de var mycket behagligare i gången.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

9
Lenn98 skrev:Landsvägskörning i ovanstående inlägg är tex Karlstad-Skara- Karlstad = 0.62 l/mil.
Karlstad- Göteborg-Karstad = 0,64 l/mil. Att siffrorna är högre till GBG beror säkert på motorvägen mellan Uddevalla och GBG, farthållaren satt på 120km/t. Med såpass hög bil som IX35 är ökar säket luftmotståndet kraftigt med ökad hastighet

// Lennart
Det gör det med alla bilar över 100 km/h.

Det är stor skillnad på 120 eller 110.

10
Lenn98 skrev:Ditt antagande om däcken är hel riktigt. 18 tums hjul är igentligen rena vansinnet, bara snyggt när bilen står stilla annars helt värdelösa.
Dessutom dyrare när man skall köpa nya. Skulle hellre se att det var 17 eller tom. 16 tum hjul. Jag hade 16 tum på tuccen och de var mycket behagligare i gången.

// Lennart
Nu är det väll ändå bredden som spelar störst roll, 225 mot 215 är inte någon jätteskillnad.

11
Det är stor komfortskillnad på 16 eller 18 tum. På 18 tum finns inget fjädrande gummi, de är stenhårda

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

12
Min bil i signaturen drog 6.2l/100km då tjejen körde den till jobbet.
Hon pendlar mellan Huskvarna och Vadstena. Motorväg 110-120km/h
blandat med landsväg.

När jag kör till jobbet andra hållet söderut så blir det 7.4l/100km
Då kör jag lagom ganska lagom enligt mitt tycke.
Hade den nere på 6.4l/100km själv en gång blandad körning
men då körde jag extremt lugnt.
Snart 2 veckor och har rullat 250mil redan.

mvh Antonio
Hyundai Atos 1.1 99 | ix35 2.0 CRDi-R M6 2WD ComfortPlus

13
Lenn98 skrev:Det är stor komfortskillnad på 16 eller 18 tum. På 18 tum finns inget fjädrande gummi, de är stenhårda

// Lennart
Viss är det men tråden gällde förbrukning.

Re: min bil drar...

14
storken skrev:0.92 i snitt. Kör jag sjukt försiktigt ligger jag på 0.85 och tröttnar jag så är jag på 1.1
Jag har bensinare exclusive a6
Har hört att exclusive skall dra mer för att den har större hjul.

Jag tycker att min bil drar för mycket, det är ändå 10% mer än den skall enl glädje specen.
I ärlighetens namn måste jag säga att jag tycker inte det är så farligt om du kommer ner till 0,92 i snitt - med Go´Santan ligger jag på 1,15 i snitt...?
Och vad beträffar hjulen så har jag alltid velat ha så mycket gummi som möjligt - alltså så hög profil som det går! 8) :D
Undrar ändå om måttet på fälgen har så stor inverkan på förbrukningen - det är nog omkretsen på hjulet som har största betydelsen? :idea:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
brodeur skrev:
Lenn98 skrev:Det är stor komfortskillnad på 16 eller 18 tum. På 18 tum finns inget fjädrande gummi, de är stenhårda

// Lennart
Viss är det men tråden gällde förbrukning.


Enligt Teknikens Värds tester bör man undvika IX35 med 18 tum då den drar med bränsle.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600