Annons

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

31
Att den momentant drar en hel del innebär inte att den under normaldrift drar samma hela tiden.

Med tanke på att Dieseln gick att göra på deklarerad förbrukning med AC på och 2.0L bensinaren typ 0,95 istället för 0,82 för mig utan "snålgrejer" så stämmer inte det du säger.

Tycker mitt exempel är glasklart. Men vi tar en annan parallell. Det är som att säga till folk som har automatlåda, kör med manuell så minskar förbrukningen. Jo men jag har valt automat för att jag vill ha automat. Samma sak med ACC. Skulle aldrig köpa en bil utan ACC och skulle aldrig stänga av den för att spara bränsle. Däremot så kan jag dra upp tempen så det inte blir onödigt kallt. Det kan aldrig minska den relativa förbrukningen och det var det frågan gällde här. V6 an drar relativt mycket helt enkelt. Skiter man i det så är det en himla bra bil oavsett motor.
Annons

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

32
Tycker faktist om man räknar på santan att den drar faktuist väldigt lite om jag sak vara ärlig.

Då ska man ha i åtanke att bilen väger nästan 2 ton.
Den har automatlåda v6a, o acc på det o konstant 4 hjusldrift, då är det inte alls blodigt.

Nu har ju inte tucsonen den 4 hjusldriftem tyvär

Allting som jaga hr skrivigt om soppa förburkningen kan jag o far min backa upp då vid varje tankningen så skrivs det upp för o hålla koll på hur mycket bilen drar o allt.
brodeur skrev:Att den momentant drar en hel del innebär inte att den under normaldrift drar samma hela tiden.

Med tanke på att Dieseln gick att göra på deklarerad förbrukning med AC på och 2.0L bensinaren typ 0,95 istället för 0,82 för mig utan "snålgrejer" så stämmer inte det du säger.

Tycker mitt exempel är glasklart. Men vi tar en annan parallell. Det är som att säga till folk som har automatlåda, kör med manuell så minskar förbrukningen. Jo men jag har valt automat för att jag vill ha automat. Samma sak med ACC. Skulle aldrig köpa en bil utan ACC och skulle aldrig stänga av den för att spara bränsle. Däremot så kan jag dra upp tempen så det inte blir onödigt kallt. Det kan aldrig minska den relativa förbrukningen och det var det frågan gällde här. V6 an drar relativt mycket helt enkelt. Skiter man i det så är det en himla bra bil oavsett motor.
kör volvo v70 n 2,4t

Re: Ska man köpa en Tucson 2,7?

33
svintoleffe skrev:Tycker faktist om man räknar på santan att den drar faktuist väldigt lite om jag sak vara ärlig.

Då ska man ha i åtanke att bilen väger nästan 2 ton.
Den har automatlåda v6a, o acc på det o konstant 4 hjusldrift, då är det inte alls blodigt.

Nu har ju inte tucsonen den 4 hjusldriftem tyvär

Allting som jaga hr skrivigt om soppa förburkningen kan jag o far min backa upp då vid varje tankningen så skrivs det upp för o hålla koll på hur mycket bilen drar o allt.
brodeur skrev:Att den momentant drar en hel del innebär inte att den under normaldrift drar samma hela tiden.

Med tanke på att Dieseln gick att göra på deklarerad förbrukning med AC på och 2.0L bensinaren typ 0,95 istället för 0,82 för mig utan "snålgrejer" så stämmer inte det du säger.

Tycker mitt exempel är glasklart. Men vi tar en annan parallell. Det är som att säga till folk som har automatlåda, kör med manuell så minskar förbrukningen. Jo men jag har valt automat för att jag vill ha automat. Samma sak med ACC. Skulle aldrig köpa en bil utan ACC och skulle aldrig stänga av den för att spara bränsle. Däremot så kan jag dra upp tempen så det inte blir onödigt kallt. Det kan aldrig minska den relativa förbrukningen och det var det frågan gällde här. V6 an drar relativt mycket helt enkelt. Skiter man i det så är det en himla bra bil oavsett motor.
Jag tror inte alls du hittar på men eftersom det är en relativ jämförelse så spelar det ingen roll hur mycket du tjänar på att stänga av ditt eller datt, köra i 90 på motorväg osv. Det kan man göra med de andra motorerna också. Kan vi släppa den pucken?

Om jag inte helt har missuppfattat så kör du en ”gammel santa” och den var trotts likheterna påtagligt mindre glad i spriten.

http://www.hyundai-forums.com/t1298-tuc ... s-only.htm

34
Det här var mig sannerligen en förvirrad tråd!

Jag hoppas att TS (Trådskaparen) har fått lite info om Tucson V6 som denna tråd faktiskt ska handla om.

Eftersom Santa Fe SM V6 och Tucson V6 är bestyckade med likadana motorer och automatlådor så är det intressant att jämföra bränsleförbrukningssiffror mellan dessa. Speciellt intressant blir jämförelsen när Santa Fe SM har permanent 4-hjulsdrift medan Tucson har en Haldexliknande 4WD, fast från Borg-Warner kallad ITM, som aktiveras bl a av hjulspinn framtill.

Här finns info om bilarnas förbrukning (anm. bilsmart.se är Bilprovningens sajt så kvalitén på infon borde vara OK).

Santa Fe SM V6 -05: http://www.bilsmart.se/18281_hyundai_sa ... usive_2005
Bränsleförbr. landsväg, l/100 km
9,4
Bränsleförbr. stad, l/100 km
14,9
Bränsleförbr. blandad, l/100 km
11,4
Tucson V6 -05 http://www.bilsmart.se/18417_hyundai_tu ... sport_2005
Bränsleförbr. landsväg, l/100 km
8,2
Bränsleförbr. stad, l/100 km
13,2
Bränsleförbr. blandad, l/100 km
10
På papperet ser allt OK ut med Tuccens ca 12% lägre förbrukning jämfört med Santa Fe SM. Permanent 4WD i Santa Fe SM kostar ju extra i bränsleförbrukning.

Men som flera har beskrivit i detta forum tidigare så visar sig Tuccen dra mer eller iaf lika mkt som Santa Fe SM. Det gick så långt så att Hyundai tog fram ett omdrevningskit för att ändra varvtalet i slutväxeln för att få ned förbrukningen.

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... highlight=
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... highlight=

Dessutom tog Hyundai Bilar AB fram en uppdaterad broschyr där de angav bränsleförbrukning även vid 100km/h (vilket egentligen är otillåtet) för att klargöra mer av den verkliga förbrukningen. Någon som har kvar brsochyren och kan berätta vilka siffror som anges vid 100km/h?

Nedan citat är referat från vår träff med Hyundai Bilar AB 2007
-Bränsleförbrukning Tucson. Detta är ett av de områden som engagerar Tucsonägarna mest. Ni har vad jag vet vartefter uppdaterat infon i databladen för Tucson. Ett ombyggnadskit togs fram för V6-modellen. Varför drar 2.7 Tucson som är i princip 2-hjulsdriven för det mesta mer än Santa Fe 2.7 SM som är AWD? Hur är läget nu? Vilka åtgärder har fabriken gjort i löpande produktion? Svar: Hyundai har provat i Sverige att köra kolonn med Tucson och Santa Fe. Resultatet var att Tucson 2.7 drar aningens mindre än 2.7 SM. Som en tumregel kan man säga att Tucson drar 0.8 i 80km/h, 0.9 i 90km/h, 1.0 i 100km/h osv. Att notera är att körcykeln i bränsledeklarationen för landsvägskörning innebär en snittfart på kring 63km/h. Hyundai Bilar valde att uppdatera bränsledeklarationen i broschyren och ta med förbrukningen vid 100km/h, även om dett är på gränsen till olagligt. Den finns en specifikation på hur bränsledeklaration ska göras och den görs inomhus på rullande landsväg, utan AC och andra förbrukare! Detta är enligt Konsumentverkets direktiv.
Så sammanfattningsvis är Tucson V6 törstigare än vad man kan tro eller förvänta sig. Håller fullständigt med hbg och brodeur där.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision